2025-04-01, 09:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av primu[s]®
Jag hade samma symptom som du när jag åt Rybelsus men också med hemsk halsbränna och diarré/förstoppning. Bytte till Ozempic och nu har jag bara ett lätt illamående ca 1,5 dygn efter injektion som varar i ca 12 timmar. Bästa jag har gjort. Skönt att slippa ta tabletter varje dag också.

Har liksom blivit att jag sitter med vattendiarré samtidigt som jag spyr i en hink ) Nästan varje dag. Och jag kan verkligen inte äta någonting. Får i mig typ en fjärdedels äpple, en drick-kvarg och några körsbärstomater. Försöker få i mig mer men bara tuggar och spottar ut det igen.
Och sen spyr jag.
Citera
2025-04-02, 09:12
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Min läkare ville inte skriva ut Ozempic till mig med anledningen att den är slut för diabetiker. Ser det fortfarande ut så, vet du det?

Jag har inte haft några problem med det i alla fall. Du får säga till din läkare att biverkningarna på Rybelsus inte är överkomlliga för dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Annieluuv
Har liksom blivit att jag sitter med vattendiarré samtidigt som jag spyr i en hink ) Nästan varje dag. Och jag kan verkligen inte äta någonting. Får i mig typ en fjärdedels äpple, en drick-kvarg och några körsbärstomater. Försöker få i mig mer men bara tuggar och spottar ut det igen.
Och sen spyr jag.

Ja, så hade jag nästan hela tiden när jag gick på Rybelsus samt en fruktansvärd halsbränna. Vilken dos kör du nu? Jag fick inte biverkningar förrän andra veckan när jag gick upp på 7mg. Hann aldrig börja med 14mg innan jag gick över till Ozempic. Nu är det frid och fröjd. Känner ibland ett lätt illamående i bakgrunden men det är så lite. Gällande mat, när det var som värst för mig med illamående så fungerade jordnötter att äta och så drack jag Resorb på kvällen, både salt och fett. Du måste äta något i alla fall. Hoppas det löser sig för dig både med medicin och viktnedgång.
Citera
2025-04-04, 14:14
Medlem
VÄRDELÖST,

Ätit 3mg 1månad, 7mg 2månad, 14mg 6månad.

Inte gått ner någonting.
Enbart känsla av uppsvullen.
Rapar och hickar dygnet runt.
Har så klart ätit mindre portioner, hjälper inte.

Slutade helt i Söndags.
Citera
2025-04-04, 20:53
Medlem
rex144s avatar
Det är tänkt att man ska ta Rybelsus i minst ett års tid och komma upp i den högsta dosen. Jag är på 7mg och vill inte gå upp till 14mg då jag redan har magsmärtor.
Smärtor i både bukspottskörteln och levern och halsbränna.

Jag har gått ner några kilo men jag tror att det är till stor del min egen förtjänst då jag slutat äta sent på kvällen för att hålla den här matpausen på minst 8 timmar.
Sedan är det så att i och med att jag är medveten om den här kuren då äter jag mindre för att uppnå effekt. Jag har minskat användningen av socker för att inte fucka upp min bukspottkörtel när jag tar denna medicin.
Tidigare åt jag jag omkring 8-10 sockerbitar om dagen till kaffe och te.

Så jag tillskriver mig själv 50% av äran.

Jag betalar 1123 kr per månad för Rybelsus, vet nån vad injektioner med Ozempic skulle kosta per månad? Är det liknande doser 3-7-14 ?
Citera
2025-04-07, 09:05
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Det är tänkt att man ska ta Rybelsus i minst ett års tid och komma upp i den högsta dosen. Jag är på 7mg och vill inte gå upp till 14mg då jag redan har magsmärtor.
Smärtor i både bukspottskörteln och levern och halsbränna.

Jag har gått ner några kilo men jag tror att det är till stor del min egen förtjänst då jag slutat äta sent på kvällen för att hålla den här matpausen på minst 8 timmar.
Sedan är det så att i och med att jag är medveten om den här kuren då äter jag mindre för att uppnå effekt. Jag har minskat användningen av socker för att inte fucka upp min bukspottkörtel när jag tar denna medicin.
Tidigare åt jag jag omkring 8-10 sockerbitar om dagen till kaffe och te.

Så jag tillskriver mig själv 50% av äran.

Jag betalar 1123 kr per månad för Rybelsus, vet nån vad injektioner med Ozempic skulle kosta per månad? Är det liknande doser 3-7-14 ?

En spruta kostar ca 1,000kr och räcker till fyra doser (en månad) om du kör på högsta dosen. Min läkare skrev ut högsta dosen (1 mg på sprutan) direkt så då räcker sprutan räcker åtta veckor för mig.

Personligen så känner jag bara fördelar med injektionen då den verkar ge färre biverkningar än om mag och tarmkanalen ska ta upp semaglutid med Rybelsus.
Citera
2025-04-07, 10:21
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av primu[s]®
En spruta kostar ca 1,000kr och räcker till fyra doser (en månad) om du kör på högsta dosen. Min läkare skrev ut högsta dosen (1 mg på sprutan) direkt så då räcker sprutan räcker åtta veckor för mig.

Personligen så känner jag bara fördelar med injektionen då den verkar ge färre biverkningar än om mag och tarmkanalen ska ta upp semaglutid med Rybelsus.

Tack för den informationen,
Har du haft Rybelsus på högsta dosen och därför kunnat gå över till Ozempic med högsta dosen?
Är det svårt att få Ozempic utskrivet när man inte har diabetes? Eftersom tidigare skrevs det mycket i tidningar om att det är brist på Ozempic och att läkare skulle bara ge det till de med diabetes.
Citera
2025-04-07, 11:37
Medlem
primu[s]®s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Tack för den informationen,
Har du haft Rybelsus på högsta dosen och därför kunnat gå över till Ozempic med högsta dosen?
Är det svårt att få Ozempic utskrivet när man inte har diabetes? Eftersom tidigare skrevs det mycket i tidningar om att det är brist på Ozempic och att läkare skulle bara ge det till de med diabetes.

Jag gick aldrig över till högsta dosen på Rybelsus pga. biverkningarna. Gick direkt över till Ozempic och ska köra "halv dos" ett tag till innan jag går upp på maxdos. Jag tror inte det är brist på Ozempic längre. Vid en Googling så verkar det finnas god tillgång på samtliga apotek.
Citera
2025-04-16, 23:41
Medlem
Jag har nu använt Rybelsus sedan september -24 och wow, den funkar så bra!
Känner dock ett ganska stort sug/hunger nu emellanåt jämfört med tidigare, men det är hanterbart.
Har gått ner 18,8 kilo vilket är otroligt skönt. Började på 98 kg.
I stort sett inga biverkningar mer än i början. Önskar dock att jag hade lite fler biverkningar nu, då det kommer ett enormt sötsug emellanåt.

/katten
Senast redigerad av Slappkatt 2025-04-16 kl. 23:43. Anledning: Missade en del grejer
Citera
2025-04-21, 16:22
Medlem
Hej alla.
Jag gick på Victoza förut som har Liraglutid, men den kände jag inget på.

Så jag tjöta om Ozempic och fick då Rybelsus som start med 3mg i en månad, sedan 7mg i en månad innan jag skulle få sprutan.
Dessa två innehåller Semaglutid som funka för mig
(kostnaden för 60dagar var 17**kr, 30 dagar med 3mg samt 30 dagar med 7mg)

Men redan efter ca 2 veckor så kände jag mättnadskänsla med mycket rapande och prutande.
Var lite lös i magen i början men sen ordna det upp sig och inga andra biverkningar som ni andra skrev om.

Nu har det gått ett tag och jag är inne på 14 mg och ville fortsätta med tabletterna istället för sprutan.
Jag tar hellre fastandet i 7 timmar innan tabletten skall intagas och låta den vila en halvtimme innan frukosten tas.

Så efter 2 1/2 månad så har jag tappat ca 10 kilo och är himla nöjd.
En pizza som man svalde lätt förut stannar vid en halv.
Citera
2025-04-21, 16:29
Medlem
Senast redigerad av brasnyggman 2025-04-21 kl. 16:31.
Citera
2025-04-28, 10:26
Medlem
Hej!
Ätit rybelsus några månader nu och det funkar kanon, ska dock åka utomlands en vecka snart och har ej recept på detta så lämnar tabletterna hemma då, Men är det någon som slutat tvärt och mått dåligt då?
Eller blir man bara mer hungrig?
Citera
2025-04-28, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lusifersfru
Hej!
Ätit rybelsus några månader nu och det funkar kanon, ska dock åka utomlands en vecka snart och har ej recept på detta så lämnar tabletterna hemma då, Men är det någon som slutat tvärt och mått dåligt då?
Eller blir man bara mer hungrig?

Packa de i resväskan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in