2025-04-27, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
"– Vi kan se att el strömmar emot marknadslogiken, alltså från ett dyrare område till ett billigare. Det handlar om att den flödesbaserade modellens algoritm anser att den optimeringen frigör överföringskapacitet någon annanstans i det nordiska sammankopplade systemet, som enligt algoritmens sätt att värdera samhällsnytta är värt mer.

Förnybara tar smällen"

https://www.tn.se/hallbarhet/42566/nya-algoritmen-skapar-kaos-i-elsystemet-sa-drabbas-du/

"– Det svenska elsystemet är byggt på att vi kan använda kapaciteten från vattenkraften för att balansera systemet i södra Sverige. Nu har det blivit mer så att varje elområde måste klara sig själv."

elmarknaden har blivit en lekstuga

https://www.luftkaffe.se/wiki/index.php/Str%C3%B8men_Finder_V%C3%A6gen

Så länge sydsverige har tyskar och danskar i närheten som dreglande suktar efter "billig" svensk el så länge kommer också de relativt "höga" elpriserna i sydsverige att bestå.

F.ö så blir det nog svårt att få tyskarna att ändra på sina elområden.

Citat:
Den 28 april lägger Svenska Kraftnät (SVK) ihop med sina systerorganisationer i EU fram sina förslag till nya elområden. SVK har tidigare presenterat fyra varianter för Sverige, alternativt att inget görs alls. Den största förändringen i alla alternativen är att Stockholmsområdet blir ett eget elområde.
.
.
Det kan medföra högre elpriser för stockholmarna.
.
.
En total slakt av elområdena, det vill säga ett enda, är knappast aktuellt. Det tror ingen av bedömarna som TT har talat med.
.
.
Samtidigt ska bland annat den tyska motsvarigheten till SVK komma med förslag på elområden. Framför allt grannländerna tycker att det är uppenbart att Tyskland borde delas i två områden. Det skulle minska pristrycket norrut mot bland annat Sverige. Men det kommer inte att ske, tror Mats Nilss*n:

– Det är för politiskt känsligt att dela Tyskland.

https://www.msn.com/sv-se/ekonomi/marknader/nya-f%C3%B6rslaget-p%C3%A5-elomr%C3%A5den-de-kan-bli-vinnarna/ar-AA1DGYT1
Citera
2025-04-27, 13:47
Medlem
wwrs avatar
Är detta bara ljug? Kommer inte Stockholmarna att vinna på att få ett elområde mellan sig och kablarna till Tyskland? Varför inte samma system i Göteborg?

I vilket fall är det vansinne. Regeringen måste sköta elmarknaden. Sverige är självförsörjande på el och kan ha låga jämna priser, som tidigare.

Och de tyska elområdena skall inte påverka. Detta kan vi lösa själva.

Dra olika streck i kartan är helt meningslöst. Ge alla svenskar billig ström. Det har vi kapacitet till.

Citat:
Efter månader av förseningar väntas Svenska Kraftnät och bolagets fyra systerorganisationer under måndagen lägga fram förslaget om nya elprisområden. Sörlänningar väntas bli vinnare och stockholmare förlorare, rapporterar TT.

Tidigare har fyra alternativ lagts fram och den största förändringen i samtliga är att Stockholmsområdet blir ett eget elområde, samtidigt som hela södra Sverige blir ett elområde..
https://omni.se/forslaget-om-elomraden-laggs-fram-stockholm-forlorare/a/eMxwVQ

Och att göra hela södra Sverige till ett elområde är väl det värsta. Då blir det fler svenskar som får betala tyska priser.

På vilken sida om strecket hamnade du? Är du vinnare eller förlorare? Vilken idioti!
Senast redigerad av wwr 2025-04-27 kl. 13:54.
Citera
2025-04-27, 18:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Och att göra hela södra Sverige till ett elområde är väl det värsta. Då blir det fler svenskar som får betala tyska priser.
Det krävs nog hårda lagar för att tvinga på folk vindkraft om detta förslag går igenom, där områden och orter som nu är stora nettoproducenter plötsligt inte ens är med i SE3 (med Stockholm, illa nog) utan får skånska priser!

Det folkliga motståndet mot vindkraft blir ännu mer massivt är mitt tips.
Citera
2025-04-27, 19:30
Medlem
Citat:
Är detta bara ljug? Kommer inte Stockholmarna att vinna på att få ett elområde mellan sig och kablarna till Tyskland? Varför inte samma system i Göteborg?

Det finns helt enkelt inte tillräckligt med elproduktion inom Stockholmsområdet för att täcka upp behovet. Har du sett något vindkraftverk nära Sthlm? Södermalm och Sthlms skärgård vore alldeles förträffliga att nedlusa med vindkraftverk så får man tyst på drömmarna.
Citera
2025-04-27, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Det krävs nog hårda lagar för att tvinga på folk vindkraft om detta förslag går igenom, där områden och orter som nu är stora nettoproducenter plötsligt inte ens är med i SE3 (med Stockholm, illa nog) utan får skånska priser!

Om du nu vill ha motstånd mot vindkraftverk så är den bästa metoden den att bygga vindkraftverk i MPnästena Södermalm och kring Uppsala Universitet.
Senast redigerad av Konrad 2025-04-27 kl. 19:35.
Citera
2025-04-28, 00:06
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det finns helt enkelt inte tillräckligt med elproduktion inom Stockholmsområdet för att täcka upp behovet. Har du sett något vindkraftverk nära Sthlm? Södermalm och Sthlms skärgård vore alldeles förträffliga att nedlusa med vindkraftverk så får man tyst på drömmarna.
Men det finns kraftledningar så att lapparna får hjälpa noll-åttorna med strömmen. Det finns inget krav att varje elområde skall vara självförsörjande.
Citera
2025-04-28, 02:00
Medlem
Citat:
Men det finns kraftledningar så att lapparna får hjälpa noll-åttorna med strömmen. Det finns inget krav att varje elområde skall vara självförsörjande.

Å det gör de också! Dygnet runt och året runt men du kallar det för att "hjälpa". Jag kallar det för vanlig handel på en marknad.
Precis som fransmännen "hjälper" oss med simcor och tyskar oss med NSU.

Det finns givetvis inga krav på att nederländare ska förse oss med tomater heller. Jag förväntar mig inte heller det men till rätt pris och när jag precis är i behov av tomater så slår jag till.

Marknaden är din enda och därtill bästa vän.
Citera
2025-04-28, 02:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Å det gör de också! Dygnet runt och året runt men du kallar det för att "hjälpa". Jag kallar det för vanlig handel på en marknad.
Precis som fransmännen "hjälper" oss med simcor och tyskar oss med NSU.

Det finns givetvis inga krav på att nederländare ska förse oss med tomater heller. Jag förväntar mig inte heller det men till rätt pris och när jag precis är i behov av tomater så slår jag till.

Marknaden är din enda och därtill bästa vän.
Du märker ord, som vanligt.

Elmarknaden är manipulerad. Precis som den bevisades vara i Kalifornien för 25 år sedan. Sverige är självförsörjande på el och kan ha låga, stabila priser om regeringen tog tag i situationen.

Nu sker manipulerade auktioner där företagen enligt EU-regler erhåller det dyraste priset som bjuds. Man drar streck I kartor och tror att det skall lösa något.
Senast redigerad av wwr 2025-04-28 kl. 02:09.
Citera
2025-04-28, 02:13
Medlem
Citat:

Då kanske det är på sin plats att du förklarar vad det lömska ordet "hjälpa" innehåller. Vad jag kommer ihåg så "hjälpte" indierna engelsmännen med bomull under kolonialtiden.

Resultatet blev att indierna tvingades skicka sitt bomull nästan gratis till Manchester och i gengäld tvingades köpa dyra kläder i retur. Har för mig att det kallades för kolonialism och att det systemet avskaffades efter andra världskriget.

EU, regionernas Europa var ett slagord som användas flitigt för 30 år sedan och slagordet borde återigen lyftas fram.
Citera
2025-04-28, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius

Alltså. De höga elpriserna går att lösa. Ett elprisområde och differentierade priser för inhemska och utländska konsumenter. Fullt möjligt och fullt lagligt att genomföra. Problemet är att politikerna INTE VILL. De har FRIVILLIGT bakbundit sig och ljuger om påstådda tvingande EU-direktiv. Sverige behövde inte införa flödesbaserade elpriser. Ändå gjorde man det.
Citera
2025-04-28, 02:20
Medlem
Citat:

Elmarknaden är manipulerad. Precis som den bevisades vara i Kalifornien för 25 år sedan. Sverige är självförsörjande på el och kan ha låga, stabila priser om regeringen tog tag i situationen.

Nu sker manipulerade auktioner där företagen enligt EU-regler erhåller det dyraste priset som bjuds. Man drar streck I kartor och tror att det skall lösa något.

Det ska inte dras streck i kartor säger du samtidigt som du talar om "strecket" Sveriges gränser i elsammanhang. Jag får inte det hela att gå ihop. Vi är mer än självförsörjande när det gäller produktion av lastbilar eller järnmalm också. Ska vi således dra ner på produktionen av dessa produkter?

Jag föreslår att vi säljer "överskottet" till gagn för vårt fosterland. Priset är inget som varken jag eller någon i min närhet kan styra.
Citera
2025-04-28, 02:24
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Det ska inte dras streck i kartor säger du samtidigt som du talar om "strecket" Sveriges gränser i elsammanhang. Jag får inte det hela att gå ihop. Vi är mer än självförsörjande när det gäller produktion av lastbilar eller järnmalm också. Ska vi således dra ner på produktionen av dessa produkter?

Jag föreslår att vi säljer "överskottet" till gagn för vårt fosterland. Priset är inget som varken jag eller någon i min närhet kan styra.
Sverige är ett land, inte ett slumpmässigt streck I kartan som dras hur som helst. Sverige kontrollerar sin produktion av el. Då skall vi också kunna kontrollera konsumtionen. Då.kan vi ge billig el till alla svenskar oberoende var de bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in