Citat:
Ursprungligen postat av
a-mortal
Det är lugnt, du fixar att överväga meningsfullhet både i ditt liv och universellt. Det är inte någon större risk att du blir vilseledd av bias, missuppfattningar och illusioner än vad man annars lägger funderar på. Det är ingen tvekan om att du är rädd för att utforska mening, men det är lite som att du är rädd för att lysa med ficklampan under sängen för att det kanske är ett monster som gömmer sig där. Det är inget monster under sängen, jag har tittat, så du behöver inte vara rädd, det finns ingen meningslöshet under sängen.
Mening är som ljus, det kan komma från olika håll och förstärka varandra, kommer de i motsatt fas så kan det släckas ut. Det är alltså inte en enstaka mening som man kan hitta, bara en stor mängd meningar som skapar konturer för en vidare förståelse av livet. Det kan verka svårt från början men när man väl börjar sortera upp det så krävs det inte så mycket för att få till det.
Du kan mycket väl lägga till antaganden om att du inte förstår allt i ekvationen, kategorisera potentiella scenarier och ange förhållanden.
Fundamentalt så består mening av en mängd angivare och en mängd effekter. En simpel mening består av en angivare och en effekt. Angivaren är en entitet, person, agent, som vill något, menar något. Effekt är det mål som är menat att uppnås. Vem som helst kan göra meningspåståenden som antingen är sanna eller falska. Mening används i sammanhang med händelser med funktioner och objekt med funktioner. Genom miljöns funktioner så uppnås effekter.
Tänk dig själv som en detektiv som försöker ta reda på andras motiv. Vad gör de och vad är syftet? Får du in en vana att svara den frågan så kan du få en bra bild om vad livet är och meningen som existerar. Mening är som ett hav vi simmar i och kanske inte märker av helt. Därför kan man genom många observationer få ihop en bra bild av det hela.
Denna tråd är fullt av vittnen som beskriver sina mål och förhållningssätt. Att göra samma sak om och om, leder ingen vart, men folk vill vidare. Om de inte har något sätt att ta sig vidare eller inte ser någon önskad mål, då ser livet meningslöst ut. För att känna sig bättre söker de naturligt validering hos andra. Men som vi ser finns det även de som tycker livet är bra och det man gör det till, även såna som dig som ser mening i att undvika meningslöshetskänslor.
Mening har stor betydelse, då alla gör något med mening, vare sig det är att arbeta mot sina mål eller slappna av mot att känna sig utvilad. Samhället byggs med mening. Det kan bli häpnadsväckande om man inte tidigare insett hur mycket avsikt det faktiskt ligger bakom allt ihop.
Finns det något som du inte kan sluta göra så finns det antagligen någon mening med det. På så sätt kan man lära känna sig själv och sin egna mening. Eller iaf beskriva det du redan visste om dig själv med dessa begrepp.
På både gott och ont finner jag större frihet, särskilt intellektuell frihet, genom att inte vara bunden av begrepp som mening eller meningslöshet. Detta kan kanske ses som en form av mening, där jag finner värde i friheten från just dessa begrepp.
Att se och uppleva världen utan att applicera konceptuella etiketter erbjuder ett av de mest naturliga och objektiva perspektiv vi kan uppnå. Det handlar om att uppleva utan de tolkningar och konstruktioner som begrepp och idéer medför.
En ren och obesvärad objektiv upplevelse, fri åtminstone från intellektuella subjektiva element. Detta kan vara inte så olikt upplevelsen hos andra däggdjur, som saknar förmågan att konceptualisera – en förmåga som i stor utsträckning är unik för människan.
Visst kommer våra fem sinnen – syn, hörsel, lukt, smak och känsel – att påverka vår upplevelse. Dessa kognitiva och biologiska förutsättningar kan vi inte transcendendera; vi kan inte se bättre än vad vår syn tillåter, höra bättre än vad vår hörsel tillåter eller känna mer än våra sinnen tillåter. Däremot är begrepp som mening och meningslöshet transcenderbara. Dessa fenomen kan frigöras och elimineras i den bemärkelsen att de inte behöver färga eller forma vår upplevelse, att de inte behöver vrida vår uppfattning av livet utifrån deras premisser.
Det är väl kanske här jag och Platon skulle hamna i en intensiv diskussion om "idevärlden", där han skulle hävda att det är den "riktiga" världen, medan jag skulle utmana den synen. Givetvis är det konceptuella, som begrepp som mening och meningslöshet, liksom själva tänkandet, en del av vår upplevelse. Men det innebär inte nödvändigtvis att vi måste separera det konkreta – det icke-konceptuella – från det konceptuella och idevärlden, och värdera det ena som mer verkligt eller riktigt än det andra. Detta skulle vara ett misstag, eftersom både det konkreta och det konceptuella spelar sin roll i upplevelsen. Att hävda att något av dem är mer "verkligt" eller "riktigt" är en återvändsgränd, då det hindrar oss från att uppnå djupare insikt.
Sen gör jag återigen så klart inga anspråk på någon annans funktionalitet och användning utav dessa koncept, men personligen är koncept för mig, begränsade i anseendet utav att uppleva världen, livet, i dess mest fria och ofiltrerade form.
Såklart kan man använda ett koncept som mening som ett verktyg vid behov, för specifika och användbara ändamål. Men att låta det diktera ens upplevelse genom att forma och färga den på ett sätt som binder en till det? Nej tack – det har jag redan provat. Det finns definitivt bättre sätt att navigera livet.
Sen återigen, gör jag inga anspråk på att det är fel eller oanvändbart att göra det. Kanske min standard är högre helt enkelt