Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-27, 09:18
Citat:
Ursprungligen postat av Casiopeia2.0
Ja, det är väl egentligen det bästa att göra. Både för vädret och hur Sverige har förfallit på andra sätt sista tiden. Tyvärr är det ju inte alltid så enkelt. I slutändan så är det oftast familj, släkt eller jobb som avgör vart man hamnar nånstans, så inte helt enkelt att bara dra. Men kudos till dig som gjorde det.

Eller spendera semesterveckorna utomlands, kanske hyra någon villa kring medelhavet.
Många rika svenskar drar till Portugal eller Spanien som det verkar, tycker man hör allt fler som väljer Portugal dock.
Citera
2025-04-27, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCatSoul
Stackars ni Svenskar som bor kvar i världens tråkigaste land med världens sämsta klimat. Jag bor numera i Los Angeles som är en helt fantastisk stad. Här kan man i princip ha samma kläder året runt. Här är det varmt och skönt i juni och i december med strålande solsken.

Ett råd till er alla är att flytta från Sverige.

De flesta som bor i Sverige gör det nog inte för vädrets skull. De platser i världen som har riktigt bra väder är oftast överbefolkade. Jag hade aldrig kunnat bo på en plats som Los Angeles men kul att det funkar för dig. Funderade på Spanien ett tag men när jag var där upplevde jag det som fult och smutsigt.
Citera
2025-04-27, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackCatSoul
Stackars ni Svenskar som bor kvar i världens tråkigaste land med världens sämsta klimat. Jag bor numera i Los Angeles som är en helt fantastisk stad. Här kan man i princip ha samma kläder året runt. Här är det varmt och skönt i juni och i december med strålande solsken.

Jag träffade en amerikanska och gifte mig med henne, processen mot green card har varit lång men jag mår så mycket bättre här av vädret så jag skulle gå igenom det igen om jag var tvungen.

Ett råd till er alla är att flytta från Sverige.

Bo i det där landet? Nej aldrig. O förresten är det höst snart vilken är min favorit-årstid
Citera
2025-04-28, 18:38
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
De flesta som bor i Sverige gör det nog inte för vädrets skull. De platser i världen som har riktigt bra väder är oftast överbefolkade. Jag hade aldrig kunnat bo på en plats som Los Angeles men kul att det funkar för dig. Funderade på Spanien ett tag men när jag var där upplevde jag det som fult och smutsigt.

Man ska nog inte välja dom stora turistorterna, bättre att bo på något inhemskt och gemytligt område.

Nu har skitvädret kommit och det lär inte bli bättre i Maj som det ser ut, grönt kommer det nog bli iaf. Blir det skitväder i Maj kanske det blir en dålig bärsäsong ?
Citera
2025-04-28, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ugglanpataket
Man ska nog inte välja dom stora turistorterna, bättre att bo på något inhemskt och gemytligt område.

Nu har skitvädret kommit och det lär inte bli bättre i Maj som det ser ut, grönt kommer det nog bli iaf. Blir det skitväder i Maj kanske det blir en dålig bärsäsong ?

Bättre att skitvädret kommer nu i maj, då finns det fortfarande chans till högtryck under sommaren istället. Låt det regna av sig nu i maj!
Citera
2025-04-28, 22:25
Citat:
Bättre att skitvädret kommer nu i maj, då finns det fortfarande chans till högtryck under sommaren istället. Låt det regna av sig nu i maj!

Man får hoppas det, kan även bli en regnsommar, räknar ändå Maj som någon slags försommar.
Vi behöver solljuset i Maj/Juni, sen blir det ju mindre och mindre soltimmar, i mitten på Juli är det redan mörkt på kvällarna.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-28 kl. 23:02.
Citera
2025-04-29, 06:19
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:

Är det "skitväder" på ingång? Har inte kollat någon prognos på typ en månad eftersom det känns onödigt då jag bor i sydöstra delen och här är det alltid sol.
Får hoppas att det kommer nån droppe regn i maj då, även här nere.
Citera
2025-04-29, 10:20
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Är det "skitväder" på ingång? Har inte kollat någon prognos på typ en månad eftersom det känns onödigt då jag bor i sydöstra delen och här är det alltid sol.
Får hoppas att det kommer nån droppe regn i maj då, även här nere.

I Södra Sverige ser skitvädret ut att komma till helgen.
Här i Norr ser Maj ut att bjuda på regnskurar varje dag.
Luften är dock skönare nu efter regnet igår, det var verkligen torrt innan gårdagens första riktiga vårregn.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-29 kl. 10:33.
Citera
2025-04-29, 11:04
Medlem
Citat:
I Södra Sverige ser skitvädret ut att komma till helgen.
Här i Norr ser Maj ut att bjuda på regnskurar varje dag.
Luften är dock skönare nu efter regnet igår, det var verkligen torrt innan gårdagens första riktiga vårregn.

Sverige har nog världens sämsta väder. Skulle vara trevligt att bo i ett land där man får ha bilen ren iaf en vecka i sträck. Ständigt detta jävla pissande.
Citera
2025-04-29, 11:53
Citat:
Sverige har nog världens sämsta väder. Skulle vara trevligt att bo i ett land där man får ha bilen ren iaf en vecka i sträck. Ständigt detta jävla pissande.

Mycket möjligt, Sverige ligger mellan två hav varav ett är Atlanten där det ständigt är oroligt väder.
Östersjön är som en kylbox på våren och fungerar som en bromskloss på vintern när lågtrycken kommer från väster. Att vi har 30 mil mellan två hav gör att det blir ständigt oroligt väderläge och värre kan det nog bli i framtiden med fler stormar från båda hållen.

Stockholm klarar sig nog bäst från ovädren från väster då det är längst ut geografiskt, samt att det är längsta avståndet till norska kusten med ca 70 mil.

Tex ligger Örnsköldsvik bara 37 mil från norska kusten medan Uppsala ligger 70 mil från Bergen och norska kusten. Att Uppsala och Stockholm klarar sig bäst från västvinden är således naturligt med tanke på sitt läge.
Senast redigerad av ugglanpataket 2025-04-29 kl. 12:10.
Citera
2025-04-29, 15:09
Citat:
Ursprungligen postat av Ezity
Bo i det där landet? Nej aldrig. O förresten är det höst snart vilken är min favorit-årstid

Nej USA är ingen höjdare numera.

Men Maj ser mer eller mindre kört ut för norra Sverige 14 dagar framåt.
Bara regn och det har nu öst ner idag och igår.

Förbered er på en riktig skitsommar.

Dom somrarna som är riktig bra brukar ju även Maj vara bra.
Citera
2025-04-29, 16:01
Medlem
Citat:
Nej USA är ingen höjdare numera.

Men Maj ser mer eller mindre kört ut för norra Sverige 14 dagar framåt.
Bara regn och det har nu öst ner idag och igår.

Förbered er på en riktig skitsommar.

Dom somrarna som är riktig bra brukar ju även Maj vara bra
.

Snarare tvärtom, skulle jag säga. Om maj och försommaren är regnig och dålig brukar den riktiga sommaren efter midsommar bli bra istället.
Under 2020-talet har det hittills varit tvärtom, värmen har kommit i maj eller juni och sen har vädret pajat ihop och resten blivit skit, förutom nån sista dödsryckning med nån hyfsad vecka i aug/september. Nu ser detta äntligen ut att brytas.
Senast redigerad av Casiopeia2.0 2025-04-29 kl. 16:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in