2025-04-27, 13:22
  #43969
Medlem
Kalikamars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Varför spelar svenska landslaget bara mot blåbärslag under 2025?

Du menar att Ungern, Algeriet och Schweiz är "blåbärslag"?

Ungern är bättre nu än de har vart på länge och har kvalat in till senaste två EM mästerskapen, Schweiz har spelat alla mästerskap sen 2004 undantaget 2012 och där gått vidare från gruppspel alla gånger förutom 2010 och 2004.
Algeriet är ett av Afrikas bästa lag och vann senaste titeln sex år sedan.
Sen har har vi Slovenien, Nordirland och Kosovo. Inga fantastiska lag men heller inte dåliga och de kan definitivt göra livet surt och ta poäng från även de bästa landslagen.
Luxemburg är väl det enda som skulle kunna kallas för blåbärslag om man som du levt under en sten utan att följa fotboll de senaste 10 åren.
Men även Luxemburg har blivit rejält mycket bättre och har spelare som presterar I ligor som Portugals och Tysklands.

Anledningen till att vi inte möter världslag i vänskapsmatcherna är på grund av att de flesta andra lag är upptagna med antingen VM-kval eller Nations League slutspel.
Vi blev lottade i en fyralagsgrupp.
Citera
2025-04-27, 14:28
  #43970
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalikamar
Hur motiverar ni båda att peta Yasin Ayari?
Han presterar ju rätt bra i Brighton och gjorde sitt första Premier League-mål igår.
Har fått ungefär lika mycket speltid som Bergvall fast i ett bättre lag och är bara ett år äldre än Larsson och tre år äldre än Bergvall.

Tror knappast JDT kommer bänka Ayari, han känns precis som den typen av spelare han vill ha, kämpar för bollvinster och letar långa öppnade passningar framåt.
Citera
2025-04-27, 17:09
  #43971
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OvissFramtid
Håller med i mycket men att Karlsson ska med...nej, det förtjänar han tyvärr inte med den lilla speltid han fått. Frågan är hur formen står till efter allt bänknötande. Han är nog inte på samma nivå som när han höll till i AZ och gjorde galna mål. Håller med om att vi behöver någon som bidrar till stadga i ett mittfält innehållandes Bergvall och Larsson. Smith kanske är den mannen. Eller Karlström.

Isak-Gyökeres
Svensson-Bergvall-Karlström-Larsson-Holm
Gudmundsson-Hien-Lindelöf/eller Starfelt
Johansson

Skulle varit intressant. Om jag fick bestämma skulle jag dock ringt in Pontus Jansson och ställt han bredvid Hien. Jansson är en naturlig ledare, tror han skulle gjort det bra med sin erfarenhet.
Oavsett är han en tillgång för oss. Minns du inte vad han gjorde? Janne rök ihop med Bojan blev rubriker kring Karlsson.

Är han Svensson bra eller har inte koll på han överhuvudtaget var spelar han ens?
Citera
2025-04-27, 18:59
  #43972
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Är han Svensson bra eller har inte koll på han överhuvudtaget var spelar han ens?

I ett av världens bästa lag, Borussia Dortmund . Platsar han där borde han vara aktuell för åtminstone en plats i landslagstruppen
Citera
2025-04-27, 20:00
  #43973
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
I ett av världens bästa lag, Borussia Dortmund . Platsar han där borde han vara aktuell för åtminstone en plats i landslagstruppen
Tack för info. Han borde gå före en clown alla älskar av något konstigt skäl alltså KENZEMA.
Citera
2025-04-27, 20:23
  #43974
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Tack för info. Han borde gå före en clown alla älskar av något konstigt skäl alltså KENZEMA.

Jag tycker ändå att "Kenzema" gjort ett par riktigt pigga insatser när han fått chansen, åtminstone mot enklare motstånd som senast mot Nordirland.

Sen verkar alla vara överens om att han är en trevlig kille - och han ger mycket riktigt ett bra intryck i intervjuer - men det ska så klart inte avgöra om nån får en plats i landslaget eller inte (John Guidetti brukade t.ex. ofta beskrivas som "en positiv kraft i omklädningsrummet" eller nåt i den stilen). Det är nog ingen nackdel heller för Semas chanser att bli mediafavorit att han är väldigt solbränd - vilket är en ännu sämre anledning till att han ska ha en landslagsplats, men prioriteringarna går ju ofta åt det hållet i samhället i stort, att vi ska bedömas utifrån yttre, opåverkbara, tveksamma kvaliteter i stället för verkliga kvaliteter dvs kompetens.
Citera
2025-04-29, 10:52
  #43975
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
Tack för info. Han borde gå före en clown alla älskar av något konstigt skäl alltså KENZEMA.

Varför uttalar du dig så självsäkert när du uppenbarligen inte har nån koll?

Så här ska vi ställa upp:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Svensson - Bergvall - Ayari - Holm
Gudmundsson - Hien - VNL
Olsen

Målvaktspositionen, innermittfältet och vänsteryttern går att laborera med. Ken gör det bra när han spelar och är viktig med sin fysik och genombrottskraft. Gudmundsson behöver ta tillbaka sin startplats i ett Lille som går som tåget om han ska fortsätta vara given i backlinjen. VNL gjorde det bra senast men jag hade också gärna testat Smith där.

Truppen är bred och det är många intressanta spelare på uppgång. Jag är dock orolig för spelsystemet och oförmågan att hålla ihop lagdelarna. Jag hade hellre sett en fyrbackslinje med en inverterad vänsterback i Svensson. Så här:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Bergvall - H Larsson - Ayari
Svensson - Hien - VNL - Holm
Olsen

Slopa man-man och återgå till ett hybridzon-försvar.

Jag förstår att Saletros är viktig för defensiven och han gör nästan aldrig en dålig match men vi som ser Tottenham och följer de svenska spelarna ute i Europa är helt övertygade om att Bergvall skulle göra ett minst lika bra jobb. Han är en jätte i eget straffområden och besitter en betydligt högre kapacitet än Saletros. Det är dags att ett byte sker där nu.
__________________
Senast redigerad av Katastrofen1 2025-04-29 kl. 11:43.
Citera
2025-04-29, 11:26
  #43976
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Jag tycker ändå att "Kenzema" gjort ett par riktigt pigga insatser när han fått chansen, åtminstone mot enklare motstånd som senast mot Nordirland.

Sen verkar alla vara överens om att han är en trevlig kille - och han ger mycket riktigt ett bra intryck i intervjuer - men det ska så klart inte avgöra om nån får en plats i landslaget eller inte (John Guidetti brukade t.ex. ofta beskrivas som "en positiv kraft i omklädningsrummet" eller nåt i den stilen). Det är nog ingen nackdel heller för Semas chanser att bli mediafavorit att han är väldigt solbränd - vilket är en ännu sämre anledning till att han ska ha en landslagsplats, men prioriteringarna går ju ofta åt det hållet i samhället i stort, att vi ska bedömas utifrån yttre, opåverkbara, tveksamma kvaliteter i stället för verkliga kvaliteter dvs kompetens.


Han tog sig förbi sin gubbe med hjälp av sin styrka några gånger på kanten samt gjorde ett mål, men stod också för matchens största misstag då han inte passade eliasson i ett väldigt givet läge. men han var okej, men inte mycket mer.

Egentligen har vi väldigt många som kan spela ytter, bara få som är naturliga wb. Svensson är en naturlig wb, och startar man i dortmund så bör man vara högaktuell för truppen i alla fall. Har dock inte varit jätte imponerad i de matcher jag har sett, dålig i huvudspelet och blir lätt stressad i passningsspelet. Men jag har kanske sett fel matcher, för uppenbarligen så måste han vara bra då han på kort tid blivit nästan ordinarie i dortmund.

Då är jag mer imponerad av elanga denna säsong, som spelar som en stjärna i forrest, då han kommer med fart med eller utan boll så är han världsklass. Sverige och forrest har dock inte samma taktik och formation direkt. Vet inte hur han skulle prestera som wb, men skulle vilja testa han där, för få ut mer av hans snabbhet i sverige. Men absolut en av de svenskar som ger störst intryck då man ser dem i klubblaget.
Citera
2025-04-29, 11:34
  #43977
Medlem
G-spottornados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Så här:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Bergvall - Ayari
Svensson - Hien - VNL - Holm
Olsen

Jag är inte helt emot en 4-backslinje, inte heller den du föreslår, men om vi går ner på det kan vi väl passa på att slänga in Hugo istället för att bara spela 10 på plan?
En klassisk diamant hade nog funkat bra. Men jag hade gjort såhär istället, för mer dynamik:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Bergvall - Larsson
Smith
Svensson - Hien - Starfelt - Holm
Johansson

Vid behov, eller omställningar, kliver Smith ner och formar en 3- eller 5-backslinje för att avlasta kantspelarna. Både Svensson och Holm är ju vana i den rollen.
Citera
2025-04-29, 11:44
  #43978
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado
Jag är inte helt emot en 4-backslinje, inte heller den du föreslår, men om vi går ner på det kan vi väl passa på att slänga in Hugo istället för att bara spela 10 på plan?
En klassisk diamant hade nog funkat bra. Men jag hade gjort såhär istället, för mer dynamik:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Bergvall - Larsson
Smith
Svensson - Hien - Starfelt - Holm
Johansson

Vid behov, eller omställningar, kliver Smith ner och formar en 3- eller 5-backslinje för att avlasta kantspelarna. Både Svensson och Holm är ju vana i den rollen.

Givetvis skulle Larsson in där!
Citera
2025-05-07, 16:28
  #43979
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katastrofen1
Varför uttalar du dig så självsäkert när du uppenbarligen inte har nån koll?

Så här ska vi ställa upp:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Svensson - Bergvall - Ayari - Holm
Gudmundsson - Hien - VNL
Olsen

Målvaktspositionen, innermittfältet och vänsteryttern går att laborera med. Ken gör det bra när han spelar och är viktig med sin fysik och genombrottskraft. Gudmundsson behöver ta tillbaka sin startplats i ett Lille som går som tåget om han ska fortsätta vara given i backlinjen. VNL gjorde det bra senast men jag hade också gärna testat Smith där.

Truppen är bred och det är många intressanta spelare på uppgång. Jag är dock orolig för spelsystemet och oförmågan att hålla ihop lagdelarna. Jag hade hellre sett en fyrbackslinje med en inverterad vänsterback i Svensson. Så här:

Isak - Gyökeres
Kulusevski
Bergvall - H Larsson - Ayari
Svensson - Hien - VNL - Holm
Olsen

Slopa man-man och återgå till ett hybridzon-försvar.

Jag förstår att Saletros är viktig för defensiven och han gör nästan aldrig en dålig match men vi som ser Tottenham och följer de svenska spelarna ute i Europa är helt övertygade om att Bergvall skulle göra ett minst lika bra jobb. Han är en jätte i eget straffområden och besitter en betydligt högre kapacitet än Saletros. Det är dags att ett byte sker där nu.
In med Larsson i varje elva punkt. Sedan vad snackar du om? Ditt mittfält med Bergvall och Ayari kan inte hålla defensiven ens så Larsson ska in där istället för mer "balans" gärna placera Eric Smith i backlinjen också så får han lira något mellan mittback och mittfältare när han löper framåt tänk Bonucci Juventus ungefär.
Citera
2025-05-09, 07:36
  #43980
Medlem
Katastrofen1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NapoleonLaRue
In med Larsson i varje elva punkt. Sedan vad snackar du om? Ditt mittfält med Bergvall och Ayari kan inte hålla defensiven ens så Larsson ska in där istället för mer "balans" gärna placera Eric Smith i backlinjen också så får han lira något mellan mittback och mittfältare när han löper framåt tänk Bonucci Juventus ungefär.

Bergvall är bättre än Larsson defensivt. Tittar du inte Tottenham?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in