2025-04-26, 17:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Vad är det som produceras? Får du alltså avkastning av att bara hålla dina coins?

Ett helt nytt ekonomiskt system.

Men det är egentligen irrelevant, jag är investerad i Bitcoin i syfte att öka min förmögenhet. Jag struntar högaktningsfullt i om det är ett pyramidspel eller inte.

Bonus om det retar upp en del plebejer, vilket det förstås kommer att göra när priset återigen bryter 100K om någon vecka el. två.

Min prediction som tidigare efterfrågats är 150-250K i mitten av november.
Citera
2025-04-26, 17:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
I själva verket ÄR krypto mycket av gambling och väldigt lite av annat. Även om vissa krypto har use case så är det otroligt litet i förhållande till hur mkt det spekuleras i. Ett tydligt tecken på det är att väldigt få här på forat skriver om innovation i kryptosfären, men väldigt, väldigt mycket om prisrörelser

För att vi är här för att utöka vår förmögenhet. Spelar mig egentligen noll roll om det finns något use case eller inte.
Citera
2025-04-26, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
För att vi är här för att utöka vår förmögenhet. Spelar mig egentligen noll roll om det finns något use case eller inte.

Exakt! Inget fel i det, vill man bli rik på att spela poker, betting, odds eller satsa på aktier, krypto etc så är det ju bara att köra på det.

Det blir dock komiskt när folk låtsas att det är något helt annat. Innovationen - särskilt när det kommer till Bitcoin - ligger ju numera ganska långt bakåt i tiden och risken finns (förstås) att något bättre tar över så småningom. Lyckas någon bli rik innan dess så är det ju bara att gratulera.
Citera
2025-04-26, 18:24
Avslutad
Citat:
Exakt! Inget fel i det, vill man bli rik på att spela poker, betting, odds eller satsa på aktier, krypto etc så är det ju bara att köra på det.

Det blir dock komiskt när folk låtsas att det är något helt annat. Innovationen - särskilt när det kommer till Bitcoin - ligger ju numera ganska långt bakåt i tiden och risken finns (förstås) att något bättre tar över så småningom. Lyckas någon bli rik innan dess så är det ju bara att gratulera.

Tokenization of everything, vilket Bitcoin är en del av, har inte ens implementerats än, så nej kan inte hålla med om att innovation ligger långt bak i tiden. Mitt bet är tvärtom på innovation.
Citera
2025-04-26, 19:52
Medlem
Citat:

Svarar här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2025-04-26 kl. 19:58.
Citera
2025-04-26, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Vinsten är framför allt att man, även som vanlig Svensson, kan hålla bitcoin utan att bli bestulen på köpkraft indirekt genom utspädning eller direkt genom att en motpart lägger beslag på dina tillgångar. En annan vinst är effektivisering, i det att stora delar av bankväsendet och andra mellanhänder blir överflödiga för den som använder bitcoin och i förlängningen för ett samhälle som använder bitcoin.

I slutändan kommer dock bitcoin att vara enkom en riskfri bevarare av köpkraft, dvs. efter en fullständig bitcoinisering. Men där vi inte på långa vägar ännu så den potentiella köpkraftsökningen är fortfarande enorm för den som väljer att placera sina besparingar i bitcoin.

Notera för övrigt att mycket av avkastningen vid investering i aktier är fejk, vilket syns tydligt om man jämför olika börsindex med prisutvecklingen för den icke produktiva tillgången guld. Se till exempel OMX Stockholm som ligger på samma nivå i dag som i början av 1990-talet om man mäter i guld:

https://www.libertysilver.se/diagram/?xau=1

Inte heller S&P 500 imponerar, som också synes på ovanstående länk. Samma nivå i dag som i början av 1970-talet, om man mäter i guld.

1. Uppenbarligen påverkas priset på Bitcoin av inflationen och påståendena om hedge visade sig vara flaska. Således påverkas Bitcoin åtminstone indirekt av utspädningen. Dessutom är Bitcoin skapat inflationärt.

2. Det är långt ifrån riskfritt med Bitcoin, det är helt uppenbart en s.k. risk on asset.

3. Ja, aktier är också spekulation. Men företag producerar och tillverkar normalt sett något. Så ÄVEN om det finns spekulation så finns det också annat.

4. Endast vissa som använder Bitcoin slipper mellanhänder. Du brukar själv hänvisa till olika entiteter för hjälp med arv, hålla koll på nycklar etc etc.
Citera
2025-04-26, 20:12
Medlem
Citat:
1. Uppenbarligen påverkas priset på Bitcoin av inflationen och påståendena om hedge visade sig vara flaska. Således påverkas Bitcoin åtminstone indirekt av utspädningen. Dessutom är Bitcoin skapat inflationärt.

2. Det är långt ifrån riskfritt med Bitcoin, det är helt uppenbart en s.k. risk on asset.

3. Ja, aktier är också spekulation. Men företag producerar och tillverkar normalt sett något. Så ÄVEN om det finns spekulation så finns det också annat.

4. Endast vissa som använder Bitcoin slipper mellanhänder. Du brukar själv hänvisa till olika entiteter för hjälp med arv, hålla koll på nycklar etc etc.

Svarar här: (FB) Argument för och emot bitcoin och bitcoinisering
Citera
2025-04-26, 21:51
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Hur snabb blir den här hästen om ingen köper den då?
Om ingen bettar på den så är den gissningsvis halt.
Citera
2025-04-26, 22:40
Medlem
Citat:
Hade helt missat detta!

Nu tror jag, visserligen, att Doge tagit för mycket höjd senaste veckan så lägger in följande kortning i några timmar:

BTC 1/3. Blev Edit: 94213,98 efter positionen köptes.
Doge 2/3. 0.01818 på Doge.

Alltid härligt att korta när det lyser rött på rätt ställen

Stängd position
Dagens DOGE-kortning slutade mycket trevligt in på 0.18201309 efter lite efterhand-instoppning:
ut på 0.18051. Med 10x blev det en trevlig summa =)

Dagens BTC-kortning var mer eller mindre +-0. In på 94150.85000008, ut på 94244.67. Liten position.

Kvällen avslutas med en chansning: det känns som om ETH tagit alldeles för lite stryk senaste dygnen och två veckorna i förhållande till BTC. Stoppar in 200k och hoppas på lite lördagstur och att valarna dumpar på retail-fyllona i helgen ... (Aka kortning 10x).
Citera
2025-04-27, 07:12
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Gör ett nytt försök med spot på 4H här.

Entry 93,2k
Säljer om vi får en stängning under 92,2k på 4H.

Sålde på 94,2k. Sanslöst svårt område det här.
Citera
2025-04-27, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar
Sålde på 94,2k. Sanslöst svårt område det här.

Ja, det var sannerligen svårt att korta Bitcoin också under perioden.

Efter att ha stängt veckans sista kortning i morse kan jag konstatera att jag gick plus på samtliga kryptovalutor jag kortade under veckan utom just Bitcoin ...
Citera
2025-04-27, 07:30
Medlem
hazenectars avatar
Citat:
Ja, det var sannerligen svårt att korta Bitcoin också under perioden.

Efter att ha stängt veckans sista kortning i morse kan jag konstatera att jag gick plus på samtliga kryptovalutor jag kortade under veckan utom just Bitcoin ...

Ja din sista kortning på ETH måste väl ha funkat ganska bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in