2025-04-27, 00:27
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Är det så att spårljus ammo lyser pga att dom innehåller vit fosfor?

Isåfall, fortsätter fosforn att brinna när kulan trängt in en människa?
I så fall borde smärtan bli rejäl och hur kan den då vara laglig?
Citera
2025-04-27, 00:40
Medlem
franges avatar
Nä, det är vanligen magnesium, aluminium och salter som brinner och skapar ljuset.

Hur svårt är det att googla?
Citera
2025-04-27, 03:40
Medlem
Men även det brinner väl en kort stund efter att den har träffat tex en människa och stannat i kroppen?
Citera
2025-04-27, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timothy.McVeigh
Är det så att spårljus ammo lyser pga att dom innehåller vit fosfor?

Isåfall, fortsätter fosforn att brinna när kulan trängt in en människa?
I så fall borde smärtan bli rejäl och hur kan den då vara laglig?
Brandsatsen i spårlusammo har en enda uppgift; att göra att du med blotta ögat kan se kulbanan och därmed justera din riktning. I mörker ser man ljuset och dagtid kan man se rökspåren. Innan uppkomsten av NVG var detta enda sättet att nattetid se vart man träffade. Sekundärt får man även effekten att lättare antända brännbara ämnen i målet (bensin, gas i luftskepp etc) men detta är en ren bonus.

I fallet med träffade människor är det oväsentligt om det är spårljus eller ej. Lyssatsen brinner några sekunder, motsvarande tiden en kula behöver för att nå fram på relevanta skjutavstånd. Det är inte något "tomtebloss" som ligger och pyr. Dessutom, eftersom det ofta är helmantlad ammunition, inte säkert att kulan stannar i kroppen utan kan mycket väl passera igenom.

Mot hårda mål finns API - Armor Piercing Incendiary ammunition. Denna har en penetrator för att slå igenom tunnare pansarplåt och sedan en brandsats för att skapa oreda bakom plåten, med då är det en helt annan klass av ammo och inget man primärt skjuter mot trupp.

Det finns att läsa på ämnet om du är hugad:
https://www.sciencedirect.com/scienc...79073825000234
Citera
2025-04-27, 12:38
Medlem
SirTomhamHatts avatar
Lysande verktyg för att skapa gräsbränder så är bedömt varma ett tag efter anslag.
Citera
2025-04-27, 20:11
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Men även det brinner väl en kort stund efter att den har träffat tex en människa och stannat i kroppen?

En spårljuskula lyser i ungefär 1 - 1,5 sekund så det är inte så mycket att vara orolig över.
Citera
2025-04-28, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
En spårljuskula lyser i ungefär 1 - 1,5 sekund så det är inte så mycket att vara orolig över.

Jo då, dom kan ligga och småpyra ett bra tag. Därför många skjutbanor har förbjudit dom och det är rätt vanligt med gräsbränder i skjutområden på våren.

Däremot så tror jag ts avser om det gör någon ytterligare skada vilket jag tvivlar på. Kroppen är dom bekant väldigt blöt inuti vilket snabbt kyler ner kulan och har du blivit skjuten finns det större saker att oroa sig för.
Citera
2025-04-28, 14:11
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Nä, det är vanligen magnesium, aluminium och salter som brinner och skapar ljuset.

Hur svårt är det att googla?
Jag googlade innan jag startade tråden och oftast benämns den lysande delen bara som en "lyssats".
Det kan vara lite vad som helst som avger ljus.

Men jag ber om ursäkt för att jag frågade käre frange och om det var så jobbigt att svara kunde du ignorerat frågan så hade du sluppit engagera dig så mycket, frågan var ju inte riktad direkt till dig så det finns ingen anledning för dig att lägga ner din värdefulla tid på att skriva ett svar.

Det finns få frågeställningar på Forumet som inte går att Googla fram men då faller hela idén med ett debattforum eller hur käre frange?

Dessutom har jag inte lyckats googla fram hur länge en språljuskula brinner i en människokropp så det borde vara ok att fråga.
Citera
2025-04-28, 14:17
Medlem
Timothy.McVeighs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Däremot så tror jag ts avser om det gör någon ytterligare skada vilket jag tvivlar på. Kroppen är dom bekant väldigt blöt inuti vilket snabbt kyler ner kulan och har du blivit skjuten finns det större saker att oroa sig för.
Jag är ganska säker på att det knappt går att släcka fosfor utan man får låta det brinna ut av sig självt och att det är därför det är reglerat i krigslagarna.
Citera
2025-04-28, 14:28
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Jag är ganska säker på att det knappt går att släcka fosfor utan man får låta det brinna ut av sig självt och att det är därför det är reglerat i krigslagarna.

Fosfor ser inte ut att ingå. Jag har aldrig skjutit med spårljus men däremot är jag ganska kunnig inom pyroteknik, och det som är spårljus är ungefär detsamma som i signalraketer eller mera påkostade fyrverkeripjäser, d.v.s. rent magnesium, strontium- eller bariumsalter och en klorgivare, som ger klorider av strontium och barium, vilka ger röd och grön färg.

Däremot blir de oerhört heta, över 2000 grader.
Citera
2025-04-28, 15:35
Medlem
448s avatar
Citat:
Jag googlade innan jag startade tråden och oftast benämns den lysande delen bara som en "lyssats".
Det kan vara lite vad som helst som avger ljus.

Men jag ber om ursäkt för att jag frågade käre frange och om det var så jobbigt att svara kunde du ignorerat frågan så hade du sluppit engagera dig så mycket, frågan var ju inte riktad direkt till dig så det finns ingen anledning för dig att lägga ner din värdefulla tid på att skriva ett svar.

Det finns få frågeställningar på Forumet som inte går att Googla fram men då faller hela idén med ett debattforum eller hur käre frange?

Dessutom har jag inte lyckats googla fram hur länge en språljuskula brinner i en människokropp så det borde vara ok att fråga.

En spårljussats har ingen värmeenergi för att skada en kropp mer än kulan men dom gpr igenom för det är fmj

Däremot orsakar dom lätt brand i vegetation o även i fordon

I högdalen rånet sköt rånarana med spårljus o inredning tog eld av kulan som blev kvar i bilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in