Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-26, 16:19
Medlem
Jag var rätt säker på att det bara var att ta bort den och registrera den som utan dragkrok?
Citera
2025-04-26, 16:23
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Blir bilen påkörd och det tar i kulan så kan krockkraften fortplanta sig i hela bilen då den är stumt anbringad i karossen. En påkörning som tar på sidan av kroken är än sämre.

Infällbara draganordningar är klart bättre än löstagbara.

Ja ÅÅÅH! Löjligt. Spelar nog knappast nån större roll i praktiken. Du förnekar bara att det handlar om att en dragkrok känns bonnigt på FIIIIIIINA bilen. Men det är praktiskt ibland så därför väljer man en avtagbar.
Citera
2025-04-26, 16:51
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Absolut, är det fast krok så ska det räcka.

Var det två batterivärmeljus så kanske det kan funka😄

De som säger emot det är att extraljus skall vara e-godkända även om vi i norr har undantag från max effekt.

Så det fanns lagrum för nedslag

Men förmodligen stämmer väl historian då folk har humor
Citera
2025-04-26, 16:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
De som säger emot det är att extraljus skall vara e-godkända även om vi i norr har undantag från max effekt.

Ibland så kan även en besiktningsman ha humor även om det är rätt sällan.
Citera
2025-04-26, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ja ÅÅÅH! Löjligt. Spelar nog knappast nån större roll i praktiken. Du förnekar bara att det handlar om att en dragkrok känns bonnigt på FIIIIIIINA bilen. Men det är praktiskt ibland så därför väljer man en avtagbar.
Senast jag lät montera kula fanns endast löstagbar i sortimentet.
Citera
2025-04-26, 17:04
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Senast jag lät montera kula fanns endast löstagbar i sortimentet.

Ja då är det inte mycket att göra åt saken...
Citera
2025-04-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ja då är det inte mycket att göra åt saken...
Hade för ett par år sedan en bil med infällbar kula. Tryck på knapp så viks den fram, omvänt när man tagit av släpet. Den typen dock enbart i fabriksmonterad version.
Citera
2025-04-26, 17:11
Har elektrisk dragkrok.
Citera
2025-04-26, 17:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av indrivningsverket
Har elektrisk dragkrok.

Så spännande för dig!
Citera
2025-04-26, 17:32
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Hade för ett par år sedan en bil med infällbar kula. Tryck på knapp så viks den fram, omvänt när man tagit av släpet. Den typen dock enbart i fabriksmonterad version.

Slutar säkert att fungera efter 4 år i svenskt saltslask...
Citera
2025-04-26, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448

-På 1980-talet fick jag en "tvåa" på Bilbesiktningen för att jag hade extra-ljus som var "för starka", och det var sant. Hade vanliga 60-watt i reserv i bilen, bytte omedelbart, gubben blev nöjd.
(Det var en SAAB 99 med två förgasare, en GLS tror jag, nästan säker)

Lite tidigare tidigare, hade jag en annan SAAB 99, 1976 modell, en förgasare hade den bara. (99 hästar)

Hade dragkrok. Bilen var nästan ny, typ 4-5 år,men gubben på bilbesiktningen sa att "du behöver fixa draget, den funkar inte, det blir en "tvåa på det". -Farsan sålde bilen och köpte en "Renå", men det är en annan historia.. En ny som han bara fick problem med.

Som många i traden säger, ta bort dragkroken! -Svetsa bort den.

99
Citera
2025-04-26, 17:40
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Inte helt vad tråden handlar om. Men VARFÖR I HELVETE finns ens avtagbara dragkrokar? Exakt vilket problem skapar en fast dragkrok som man löser med att ha en avtagbar?
Håller i stort sett med dig (eftersom löstagbara krokar är ett jävla skit som garanterat går sönder och det är skitdyrt att köpa en ny krok), fast när jag körde amerikansk tvåsitsig sportbil var det ganska snyggt att slippa åka runt med kroken men ändå kunna trycka dit den när jag behövde dra en båtkärra eller husvagn.

På en normal bruksbil är det helt värdelöst och jag skulle aldrig köpa en sådan begagnad om den hade löstagbar krok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in