2025-04-26, 10:06
  #13
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Ja du äger rätten till lägenheten, men det är i Filipstad, kommunen som toppar i att ligga i botten.
Kollar du det kommunala bostadsbolaget så är det säkert som i Flen ett stort antal lägenheten tillgängliga för inflyttning lmgående och med låg hyra.

Okej är det ett ghettoområde eller finns det inga jobb i närheten? Varför så dåligt ställe?
Citera
2025-04-26, 10:08
  #14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Den första och sist är väl bara för två veckor per år som du får använda dom? De två i mitten är samma lägenhet, troligtvis i ett ytterst oattraktivt område, dessutom med relativt hög avgift.

Andelslgh
Citera
2025-04-26, 10:17
  #15
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Okej är det ett ghettoområde eller finns det inga jobb i närheten? Varför så dåligt ställe?

Skulle gissa att det är för att det mest bor sådan som dig där, dvs personer som inte kollar upp förutsättningar och tänker igenom saker innan de agerar.
Citera
2025-04-26, 10:26
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle gissa att det är för att det mest bor sådan som dig där, dvs personer som inte kollar upp förutsättningar och tänker igenom saker innan de agerar.

Nja - Filipstad har helt enkelt bara minskat i befolkning stadigt sedan 1975.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filipstad#Befolkningsutveckling

Det betyder att det finns mer bostäder än det finns efterfrågan för - då sjunker priset.
Citera
2025-04-26, 10:28
  #17
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Skulle gissa att det är för att det mest bor sådan som dig där, dvs personer som inte kollar upp förutsättningar och tänker igenom saker innan de agerar.

Jag researchar ju genom att skapa denna tråd. Men visst är jag ivrig. Trött på att jobba som en slav åt någon annan...
Citera
2025-04-26, 10:32
  #18
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Nja - Filipstad har helt enkelt bara minskat i befolkning stadigt sedan 1975.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Filipstad#Befolkningsutveckling

Det betyder att det finns mer bostäder än det finns efterfrågan för - då sjunker priset.

Ja så de som tänkt igenom saker och fattat långsiktiga beslut har flyttat från Filipstad sedan 1975... så det ena utesluter inte det andra utan hsndlar mer om synergieffekter.
Citera
2025-04-26, 10:34
  #19
Medlem
Ni kanske inte kommer ihåg det men för 20-25 år sedan, när det inte var bostadsbrist i Sverige utanför storstäderna, sålde man ofta bostadsrätter för en symbolisk summa. Typ 1000kr. Bostadsrätter som kostar över miljonen idag.

I Filipstad finns ingen bostadsbrist eftersom ingen vill bo där, de 20000 kronorna är för att förhoppningsvis täcka kostnaden för Hemnetannonsen och mäklaren.
Citera
2025-04-26, 10:37
  #20
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Ni kanske inte kommer ihåg det men för 20-25 år sedan, när det inte var bostadsbrist i Sverige utanför storstäderna, sålde man ofta bostadsrätter för en symbolisk summa. Typ 1000kr. Bostadsrätter som kostar över miljonen idag.

I Filipstad finns ingen bostadsbrist eftersom ingen vill bo där, de 20000 kronorna är för att förhoppningsvis täcka kostnaden för Hemnetannonsen och mäklaren.

Okej, ska söka närmare Uppsala / Stockholmsområdet. Norrtälje då, det är väl sådär men vill folk bo där? Tänker att man kan hitta nåt billigt strax utanför Uppsala eller i Norrtälje. Eller i Uppsalas ghettoområde. Går väl att hyra ut till negrarna också.

Var det så sjukt billigt under 2008 kraschen eller mer pga överflöd av bostäder som pressade ner priserna?
__________________
Senast redigerad av Vaskamansaga 2025-04-26 kl. 10:43.
Citera
2025-04-26, 10:56
  #21
Medlem
Vansterpartiets avatar
Ser så ut i oattraktiva städer och avfolkningsområden. Troligtvis accelererande fenomen när kapitalstarka svenskar dör ut och ersätts med ingenting eller somalier på socialbidrag.
Citera
2025-04-26, 11:11
  #22
Medlem
Vaskamansagas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ser så ut i oattraktiva städer och avfolkningsområden. Troligtvis accelererande fenomen när kapitalstarka svenskar dör ut och ersätts med ingenting eller somalier på socialbidrag.

Menar du att de riktiga svenskarna kommer flytta någon annanstans och om 50 år är Sverige totalförstört av somalier och därför är det dåligt att investera i bostäder i Sverige? Svenskar är starka. Hur stort problem är invandringen i Sverige egentligen idag? Uppsala t.ex. har väl någon liten förort med neger som förstör. Säg 20-30% av stadens utkant? Men resten av staden är väl ändå bra med riktiga svenskar som är vettiga.

Det lär väl ske ändring om det blir för mycket somalier som tar över. Visst det ser ganska illa ut nu då de tagit över små delar av Sverige, men inte är det ju bortom räddning.

Man får väl till slut införa vettiga lagar som skickar ut idioterna som ej kan sköta sig. Så Sverige kan komma på rätt köl igen.
__________________
Senast redigerad av Vaskamansaga 2025-04-26 kl. 11:14.
Citera
2025-04-26, 11:26
  #23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Ser så ut i oattraktiva städer och avfolkningsområden. Troligtvis accelererande fenomen när kapitalstarka svenskar dör ut och ersätts med ingenting eller somalier på socialbidrag.

En annan stor nackdel med dessa avfolkningsorter är att det oftast finns många lediga hyresrätter.

Vid en stor flyktingström så kan det vara lockande att använda dessa för att husera flyktningar.

Kommunpolitiker tänker kortsiktigt och ser bara den kortsiktiga vinsten med att få hyra ut till migrationsverket och den tillfälliga ökningen i t ex matvarubutiker osv på bekostnad av ALLT ANNAT i samhället på lång sikt.

Riv hyreshus som står outhyrda så fort det går för att rädda det som går och som fortfarande har en värde.
Citera
2025-04-26, 11:43
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vaskamansaga
Menar du att de riktiga svenskarna kommer flytta någon annanstans och om 50 år är Sverige totalförstört av somalier och därför är det dåligt att investera i bostäder i Sverige? Svenskar är starka. Hur stort problem är invandringen i Sverige egentligen idag? Uppsala t.ex. har väl någon liten förort med neger som förstör. Säg 20-30% av stadens utkant? Men resten av staden är väl ändå bra med riktiga svenskar som är vettiga.

Det lär väl ske ändring om det blir för mycket somalier som tar över. Visst det ser ganska illa ut nu då de tagit över små delar av Sverige, men inte är det ju bortom räddning.

Man får väl till slut införa vettiga lagar som skickar ut idioterna som ej kan sköta sig. Så Sverige kan komma på rätt köl igen.

Du blandar ihop 2 saker - avfolkningsorter och invandrare.

De behöver inte beröra varandra.

Avfolkningsorter är mindre orter som sett en långvarig befolkningsminskning - de unga har flyttat - kvar är bara äldre som dör en efter en och befolkningen minskar. Det finns exempel på såna orter där det inte bor några invandrare.

Invandring kan också påverka priserna negativt men på ett annat sätt - i t ex Stockholm som har de största utanförskapsområderna så ser vi samtidigt de högsta priserna på bostäder. Priset på bostäder I utanförskapsområderna är till och med högre än på många andra ställen i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in