• 1
  • 2
2025-04-26, 06:14
Moderator
Motvillig1.2s avatar
NOTERA ATT DET HÄR INTE ÄR EN TRÅD OM EDWARD BLOM. Det finns en stor skvallertråd redan. Det här är en tråd om gränserna för yttrandefriheten. Juridiskt och moraliskt.

Lite kontext:

Edward Blom är en sk influencer, dvs en person som delvis lever sitt liv i offentligheten, vilket drar publik och i förlängningen inkomster i form av reklamsamarbeten, produktsamarbeten och liknande. Bloms innehåll handlar till stora delar om mat och dryck. En inte liten del av det innehåll som Edward Blom producerar visar Edwards barn, inte sällan i samband med just mat.

Som för många andra kändisar så finns det en skvallertråd om Blom här på Flashback. I vanlig ordning är det allt från just skvaller och spekulationer till folk som har positiva och negativa åsikter om kändisen och allt runt denne.

Blom har postat på Twitter att han anser att när människor kommenterar hans barns ökande rondör så utgör det mobbing av sagda barn och han uppmanar lagstiftarna att agera:

"Snälla alla politiker som följer mig, ni måste göra något åt Flashback. Det är inte ok att de låter folk mobba små barn - bara för att de är barn till kända personer. Det måste införas en gräns, så bara myndiga personer får omskrivas och trakasseras. "

Det finns flera intressanta aspekter och frågeställningar här:

Bör det - som Blom vill - finns lagliga förbud mot att diskutera kändisars barn online? Bör dessa förbud då också omfatta andra medier eller är det bara vanligt folk som inte skall få prata om det?

Är det rimligt att bygga en affärsverksamhet till del på att använda barnen som medieinnehåll och sedan kräva att det inte får diskuteras? Om man väljer att göra barnen till en del av offentligheten får man rimligen räkna med att folk kommenterar? Olika kändisar väljer olika vägar här.

För den som vill skvallra:
(FB) Skvaller om Edward Blom?
Citera
2025-04-26, 06:40
Medlem
TheGretaResets avatar
"så bara myndiga personer får omskrivas och trakasseras. " Det är väl ändå blom som kritiseras för barnens rondör?

Det andra jag tänker på är ju att flera "influenser" använder sina barn i sitt arbete.

Nu känner jag inte till sagda tråd eller hur bloms barn blivit offentliga. Men det är annars en förälders skyldighet att skydda barn mot bl.a. offentligheten. Och man kanske skall tänka sig för innan man visar upp sina barn likt en handväska eller annan accessoar .
Citera
2025-04-26, 06:45
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
NOTERA ATT DET HÄR INTE ÄR EN TRÅD OM EDWARD BLOM. Det finns en stor skvallertråd redan. Det här är en tråd om gränserna för yttrandefriheten. Juridiskt och moraliskt.

Lite kontext:

Edward Blom är en sk influencer, dvs en person som delvis lever sitt liv i offentligheten, vilket drar publik och i förlängningen inkomster i form av reklamsamarbeten, produktsamarbeten och liknande. Bloms innehåll handlar till stora delar om mat och dryck. En inte liten del av det innehåll som Edward Blom producerar visar Edwards barn, inte sällan i samband med just mat.

Som för många andra kändisar så finns det en skvallertråd om Blom här på Flashback. I vanlig ordning är det allt från just skvaller och spekulationer till folk som har positiva och negativa åsikter om kändisen och allt runt denne.

Blom har postat på Twitter att han anser att när människor kommenterar hans barns ökande rondör så utgör det mobbing av sagda barn och han uppmanar lagstiftarna att agera:

"Snälla alla politiker som följer mig, ni måste göra något åt Flashback. Det är inte ok att de låter folk mobba små barn - bara för att de är barn till kända personer. Det måste införas en gräns, så bara myndiga personer får omskrivas och trakasseras. "

Det finns flera intressanta aspekter och frågeställningar här:

Bör det - som Blom vill - finns lagliga förbud mot att diskutera kändisars barn online? Bör dessa förbud då också omfatta andra medier eller är det bara vanligt folk som inte skall få prata om det?

Är det rimligt att bygga en affärsverksamhet till del på att använda barnen som medieinnehåll och sedan kräva att det inte får diskuteras? Om man väljer att göra barnen till en del av offentligheten får man rimligen räkna med att folk kommenterar? Olika kändisar väljer olika vägar här.

För den som vill skvallra:
(FB) Skvaller om Edward Blom?

Han vill då tydligen att man ska förbjuda skvallertrådar här på FB där någon skriver något om personens barn.

Det bästa hade då varit att kändisarna helt enkelt håller sina barn helt utanför offentligheten och att man helt enkelt inte tar med dessa på bild.

Tänk vilket underbart liv vi alla levt om häxan Wahlgren följt denna enkla regel och vi sluppit ett helt koppel av hennes ungar i media. Folket hade varit så mycket lyckligare.

Själv har jag ett större förtroende för kändisar som håller sin familj utanför sitt kändisskap.
Citera
2025-04-26, 07:06
Medlem
Pripps0.0s avatar
Blom har rätt. Även i Runar-tråden hoppar man på barnen. Ruttet.
Citera
2025-04-26, 07:44
Varför dra in ungarna i kändisars feltramp och bravader, kan bli svårt att få till ett förbud.
Citera
2025-04-26, 08:01
Medlem
Det efterblivna fettot får väl lipa lite mera helt enkelt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
Vad får du ut av kommentera negativt om någons barn förutom att du tror att det gör dig edgy?
Din attityd triggar ingen utan den visar bara att du är en ynklig person privat som måste skriva av dig din frustration anonymt .

Om man har ett problem med någon så kan man väl åtminstone ha vett nog att inte ta ut det på dennes barn.
Att använda sig av det tröttaste argumentet om inskränkning av yttrandefriheten är ynkligt, vilket i och för sig passar dig perfekt.

Varför är det ynkligt?
Citera
2025-04-26, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Det efterblivna fettot får väl lipa lite mera helt enkelt.

Varför är det ynkligt?

På vilket sätt är det inte ynkligt att ta ut sitt ogillande av någon på dennes barn?
Citera
2025-04-26, 08:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fishfucked
På vilket sätt är det inte ynkligt att ta ut sitt ogillande av någon på dennes barn?

Jag tycker man ska få ta ut sitt ogillande precis hur man vill så länge man inte typ hotar andra eller liknande. Jag skulle påstå att det om något är mer ynkligt att vilja inskränka yttrandefriheten.
Citera
2025-04-26, 08:19
Medlem
Snarare borde det bli ett förbud för föräldrar att fläka ut sina ungar både på nätet, i artiklar o egenreklam! Herr Blom har minsann bäddat för detta alldeles själv genom att exponera sin familj-allt i syfte att håva in pengar. Så han bör rannsaka sig själv först och främst!

Jag hade en bekant som fläkte ut sina barn helt skamlöst på Facebook, allt ifrån potträning till diverse små ”lustigheter” de sa-mycket kul för de barnen längre fram när ” kompisar” kan läsa allt om vad de sa och gjorde rörande ” kiss o bajs”… Föräldrar måste inse att vill de att barnen ska ha integritet måste de sluta att fläka ut dem och detta inkluderar även idioter till kändisar!

Jag följer inte Blom så jag har ingen aning om han har tjocka barn eller ej. Har han det borde han sannerligen ta tag i det för barnens skull. Att vuxna är tjocka är deras ensak, såsom varande tjock själv tänker jag inte kasta sten i glashus. Men som föräldrar har vi ansvar för våra barns hälsa både kroppsligen och andligen.

Världen är grym och tjocka barn mobbas och mår dåligt, det är tyvärr en grym realitet , hur mycket desperat kroppsaktivsim som försöker intala oss att ” bejaka” tjocka kroppar. Självklart ska man ej vikthetsa barnen, sådant får de också nog av på nätet, men man ska se till att ungarna inte får godis, läsk, bullar o för fet mat om de visar sig ha anlag för att bli knubbiga. Som förälder till små barn kan man där göra mycket, när de når tonåren är det svårare. Så om barnen nu är knubbiga bör han o frun göra något åt det innan det är försent.
Citera
2025-04-26, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NZT1337
Jag tycker man ska få ta ut sitt ogillande precis hur man vill så länge man inte typ hotar andra eller liknande. Jag skulle påstå att det om något är mer ynkligt att vilja inskränka yttrandefriheten.

Jag håller med om att jag inte vill att man ska ändra i lagen, men att tro att yttrandefriheten är till för att attackera någons barn är ynkligt.
Lika patetiskt som när kriminella ger sig på sina motståndares familjer.
Citera
2025-04-26, 08:37
Medlem
immenhusens avatar
Håller med Blom. Samtidigt skall han ej heller lägga upp bilder på sina barn. Jag skulle inte ha velat haft mitt liv så pass exponerat i den åldern. Föredrar att gå under radarn.

/AI
Citera
2025-04-26, 09:01
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Flyttar ett inlägg från andra tråden.

Vi skiter i vad fettot vädjar om. Det är han själv som gjort sina barns ansikten kända genom att posta tusen bilder på dem på alla sociala medier. Många riktiga kändisar blurrar sina barns ansikten om de figurerar i deras poster men inte B-kändisen Edward Blom. ”Här inviger Melchior julklappsbiljarden som han fått av sin ömma moder” och så bild på grabben i pyjamas.

Du har själv satt dig i båten, ditt fläskberg. Nu får du därför också ro den iland istället för stt gnälla över att politiker ska mecka med yttrandefriheten.

Håller helt med, om en person använder sina barn för att skapa eller berika content, då är det förälden som ansvarar för de ev följderna.

Har väll funnits några WT case där det diskuterats om lämplighet att kvarstår som vårdnadshavare. Har även vaga minnen om ett case av barnarbete för et par år sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in