2024-11-08, 19:55
Medlem
Vem0ths avatar
Man måste inte ha karré utan bog och skinka fungerar även bra till pulled pork. En familjevän i somras serverade pulled pork på skinka, alltså varmrökt en grovstyckad skinka tills den gick att slita isär med bara gafflar. Det var förbannat gott.
Citera
2024-11-08, 21:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vem0th
och skinka fungerar även bra till pulled pork.
finns ju recept med julskinor som bas.
Citera
2025-04-21, 05:31
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har en flaska caj,p original som gick ut förra veckan som jag tänkte köra slut på med en bit 1kg fläskkarré, blir nog lite oljigt men det fixar jag med salladsslungan(vad har man annars sån till), 125 grader i några timmar kan det bli lagom? eller för varmt/kallt?
Citera
2025-04-21, 12:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Har en flaska caj,p original som gick ut förra veckan som jag tänkte köra slut på med en bit 1kg fläskkarré, blir nog lite oljigt men det fixar jag med salladsslungan(vad har man annars sån till), 125 grader i några timmar kan det bli lagom? eller för varmt/kallt?
Om det är pulled pork som ska göras, så är just 125grader det jag alltid använder i ugnen.
Och min riktlinje är fyra timmar, och sen gaffeltestet att den delar sig i 3-4 delar för klart.

Hur mycket grillolja ska du använda?
Undrar pga om du inte dränker den och tar med all grillolja, så kan jag inte se det som ett direkt problem.
Borde räcka med att lyfta den med en gaffel i par sekunder, så borde det vara det mesta borta.
Citera
2025-04-26, 02:34
Moderator
Arne.Ankas avatar
Testade en bit karré i en liten glasbytta med lock, skar upp köttet ungefär halvvägs och hällde över kanske 0.7-0.8dl caj.p och penslade sen så allt kött täcktes, körde några timmar i ugnen.
20% av köttet låg ovanför ytan med vätska och här fanns det lite mycket fett kvar däremot det som låg under ytan hade fettet smält lite bättre, smaken poppade inte men fullt ätbart.

Har ett par dl kvar att göra slut på så funderar på att göra ett till försök men denna gången ha lite mer grillolja för mer smak funderar även på om jag skulle tillsätta något mer.

Jag är rätt förtjust i sötsaker så kanske lite brunsocker eller kan det bli problem när sockret inte löser upp sig?
Kanske 1 skivad lök, röd eller gul?
Nåt annat?
Citera
2025-04-26, 02:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har ett presentkort att bränna av på ica, nån som har koll på vilken skillnad det är mellan dessa? vilken som allmänt har minst fett? och vilken som är bäst till pulled pork?

karre färsk i bit benfri ica
Fläskkarré Färsk Benfri Scan
Karré Färsk Rapsgris Scan
Karré bit benfri Dalsjöforö Kött
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här