2025-04-25, 15:55
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Hej,

Tack för ditt utförliga inlägg. Det bekymrar mig att du som verkar vara hyfsat insatt inte kan dra tämligen enkla slutsatser?

Hej,
Ja, jag är hyfsat insatt i detta, det är korrekt. Det som bekymrar mig i denna argumentation är att de slutsatser du redovisar är helt utan underlag. Du presenterar heller inget nytt i övrigt som du inte redan skrivit ett antal gånger tidigare i tråden och som jag motsagt flera gånger redan.

Citat:
EU är känt för att ha mycket detaljerade och tunga krav på allt från CE-märkning, dokumentation, produktstandarder, återvinningssystem (WEEE/ROHS), samt miljö- och säkerhetsdeklarationer. Allt detta sammantaget utgör reella handelshinder för exportörer utanför EU, inte minst från USA.

Dold protektionism förekommer i stort sett överallt, det är riktigt även om jag inte håller med om att just CE-märkning är ett av de attributen. Det är en ren säkerhetsfråga. Men låt oss bortse från just det exemplet. Det förekommer som sagt och USA är knappast ett undantag i sammanhanget. Ett av de mest använda exemplen är ju metervikten på lastbilar som inte får överstigas för att skydda USAs redan dåliga vägar. Eftersom Scania generellt bygger in motorn under hytten blir alltså den tyngre per de första meterna och därmed förbjuden på flera vägar trots att en Peterbilt totalt kan vara tyngre.
Det finns många sådana exempel åt endera hållet och kan stötas och blötas in absurdum.

Citat:
Vad gäller mervärdesskatten så är det korrekt att ett litet belopp (ca 0,3%) av momsintäkten tillfaller EU centralt.

Jag tycker det är dags nu att du tar fram var du får siffran 0,3% ifrån. Jag har bett dig nu ett antal gånger men du fortsätter argumentera för den siffran utan underlag i inlägg efter inlägg. Visa uträkningen och faktan så den kan bemötas på ett korrekt sätt. Jag hittar inget sådant underlag någonstans. Om det verkligen finns vore det mycket intressant att få kunskap om.

Citat:
Att kalla det självsubventionering är kanske lite tillspetsat – men det belyser skillnaden mellan marknaderna. Den som importerar från ett EU-land slipper visserligen tull, men moms tas ändå ut och redovisas i respektive land, vilket är tänkt att skapa "neutralitet" – men i praktiken är det allt annat än enkelt eller neutralt.

Det är inte bara tillspetsat. Det är direkt felaktigt. Du förstår, ingen moms tas ut överhuvudtaget när det gäller import/export inom EU så att ens hitta något som kan liknas vid subventionering, tillspetsat eller ej, är helt omöjligt. Jag gav dig ett exempel på företagsimport från Tyskland till Sverige med vidareexport till Finland. Det är momsfritt hela vägen! Momskod 0 (alt, momskod 1) gäller. Moms tas ut på import till EU från tredje land. Det importerande företaget betalar då tull och moms i landet det tas in. Därefter är varan fri inom hela EU och kan inte momsbeläggas flera gånger förrän den säljs inom landet där den slutligen hamnar. I ovan exempel alltså Finland. Den tyske säljaren tar inte ut någon moms från mig och jag tar inte ut något moms från den finske köparen, enkelt uttryckt.

Privatpersoner som importerar något inom EU, exempelvis handlar på en tysk sida för leverans i Sverige betalar naturligtvis moms. Dock inte i Sverige utan i Tyskland.

Citat:
Så om du hittar ett EU-program som subventionerar din exportverksamhet direkt, hoppa på det.

Det har jag redan hittat. Det kallas fri rörlighet av varor och tjänster.
Citera
2025-04-25, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej, eftersom USA har tradat bort sin demokratiska status i förmån för någon slags autokratisk makt att mobba småländer.

Kina kan tugga sönder USA i ett handelskrig genom soft power och spela på förnuft. De kan hota andra länder att dumpa sina amerikanska skuldsedlar. Kina kan säga till Japan, Tyskland och Sydkorea att de ska dumpa sina amerikanska skuldsedlar och annat onödigt eller så vidtar Kina straffsanktioner mot dem.

Vilka fantasier.
Citera
2025-04-25, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Master.Palm
Kina dikterar just nu villkoren för wannabe diktatorn Trump, så skillnaderna mellan alternativen är inte längre så stor. USA faller snabbt på demokratiindexet.
Källa. Tack
Citera
2025-04-25, 17:29
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen

Vilka fantasier.

Nej. Kolla upp vilka det är som äger USAs statsskuld och överväg vad dessa länder har för incentiv att sitta och ruva på den skulden för att vara snäll mot Orange Retard.
Citera
2025-04-25, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Nej det är inte så jordbruk fungerar 2025. Om lönsamheten faller för jordbrukare nu så odlar de inte öht.
Jordbrukare brukar ha stora lån. Om de inte tjänar något eller får stöd att täcka det, så konkar de...
Citat:
(Till annan)
Det bekymrar mig att du som verkar vara hyfsat insatt inte kan dra tämligen enkla slutsatser?
Citat:
Skillnaden i system är också slående: medan USA ofta har 0–6% moms (sales tax) och låg tull, betalar en svensk importör både tull, moms (25%), och ofta miljöavgifter. Resultatet blir att en produkt som kostar 100 dollar i USA snabbt kan kosta 1350 kr eller mer i Sverige, efter tull, avgifter och moms. Det innebär en betydligt större offentlig finansieringskälla – men också en indirekt subvention av den europeiska marknaden via den höga beskattningen vid import.
Va? Vad skulle det vara för vara?
Och OM det finns någon sådan, så är det långt ifrån det vanliga.

Hur skulle det kunna vara en sådan slags subvention som du säger?? betalas ju av användare i slutlandet...
Citera
2025-04-25, 17:36
Medlem
Genom att påstå att han har pratat med Xi "flera gånger" och därefter snabbt byta ämne till Rom, undviker han att fastna i en diskussion om detaljerna. Det är en typisk strategi för Trump att undvika att erkänna misstag eller att hamna i en defensiv position.
https://x.com/atrupar/status/1915761227080335508
Citera
2025-04-25, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Inget sker över en natt. Det är inte som att det finns en knapp att trycka på så händer det direkt. Snöbollen är i rullning. Nästan allt har varit en seger sedan dag 1 av Trumps presidentskap. Billigare oljan, lägre inflation, illgal invandring påväg mot noll, billigare aktier, listan kan göras hur lång som helst.

Det har varnats för liknande. Företag tvingas till ett slags geografiskt arbitrage vilket medför onödiga kostnader.

Nu verkar det som att just Apple kommer producera IPhones för den amerikanska marknaden i slutet av 2026. Det innebär att man kommer mer än fördubbla produktionen i Indien vilket kanske är kul för Indien men det är inte utan kostnader för Apple som tidigare haft en hel del kvalitetsproblem kopplad till produktionen i just Indien.

Nu kan det ju såklart bli bättre på sikt men jag ser inte hur USA eller amerikaner i allmänhet tjänar på lägre kvalitet till högre kostnader?
Och alla dom där små små skruvarna som skulle skruvas in i iPhones av arbetslösa amerikaner.. hur blev det med det?
Trumps nickedocka Lutnick sa ju att det var framtiden?
Citera
2025-04-25, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Genom att påstå att han har pratat med Xi "flera gånger" och därefter snabbt byta ämne till Rom, undviker han att fastna i en diskussion om detaljerna. Det är en typisk strategi för Trump att undvika att erkänna misstag eller att hamna i en defensiv position.
https://x.com/atrupar/status/1915761227080335508

Dessutom har Kina varit tydliga med att dom inte tagit kontakt med USA öht. Inga handelssamtal pågår, Trump ljuger dock vidare och påstår att 200 avtal är färdiga redan

Sydkorea har som jag nämnt tidigare har redan nära nog fri-handel med USA(och haft i över 20år) och kommer såklart upp i diskussionen nu.
Trumps sida att ett nytt meningslöst avtal kommer vara färdigt om en vecka medan Sydkorea säger tidigast i Juli.

Trumps följare fullkomligt älskar dessa lögner, det är som opium för MAGA-klägget. Inte undra på att dom oftast är väldigt glada i Trumps stora förebild Putin.
Citera
2025-04-25, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det har varnats för liknande. Företag tvingas till ett slags geografiskt arbitrage vilket medför onödiga kostnader.

Nu verkar det som att just Apple kommer producera IPhones för den amerikanska marknaden i slutet av 2026. Det innebär att man kommer mer än fördubbla produktionen i Indien vilket kanske är kul för Indien men det är inte utan kostnader för Apple som tidigare haft en hel del kvalitetsproblem kopplad till produktionen i just Indien.

Nu kan det ju såklart bli bättre på sikt men jag ser inte hur USA eller amerikaner i allmänhet tjänar på lägre kvalitet till högre kostnader?
Och alla dom där små små skruvarna som skulle skruvas in i iPhones av arbetslösa amerikaner.. hur blev det med det?
Trumps nickedocka Lutnick sa ju att det var framtiden?
Vad är egentligen skillnaden mellan att Tesla inte har kollektivavtal i Sverige eller att produkten byggs utomlands?

Vi köper samma produkt vare sig den produceras i tyskland som den säljs här i sverige.

Likande är det med Kina, visst även arbetare i Kina är subventionerade via kinesiska staten, det utgör ingen skillnad för det svenska kollektivavtalet
Citera
2025-04-25, 18:37
Medlem
Trump tankeprocesser är mer fokuserad på image och makt än faktabaserad precision.

https://x.com/TheTNHoller/status/1915447961095491626
Citera
2025-04-25, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump tankeprocesser är mer fokuserad på image och makt än faktabaserad precision.

https://x.com/TheTNHoller/status/1915447961095491626
Vad är det för trams, vi vet Tesla byggs i både tyskland som i Usa, utgör ingen skillnad på priset, för Musk o ha en megafabrik i tyskland som i Usa, priset är det samma förutom tullar o moms.
Citera
2025-04-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad är det för trams, vi vet Tesla byggs i både tyskland som i Usa, utgör ingen skillnad på priset, för Musk o ha en megafabrik i tyskland som i Usa, priset är det samma förutom tullar o moms.
Hur tänkte du nu?
Inlägget handlar ju varken om Musk eller Tesla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in