Citat:
Ursprungligen postat av
Nixter
Här i Europa slipper vi sådana val för här stoppar vi produkterna från att landa i unionen samt tar ut 25% skatt på allt som säljs ändå.
Vilka produkter stoppas i Europa från USA?
Europa har ingen gemensam moms så mervärdesuttaget skiljer sig från land till land enligt nedan lista 25% gäller i Sverige (normalmoms) och det tas ut oavsett vilket land det kommer ifrån, under förutsättningen att varan är momsbelagd med 25% vill säga. Det kan vara mindre. Moms utgör alltså inget handelshinder. Är man dessutom företagare så kvittas försäljningsmoms och inköpsmoms enligt gällande svenska regler via Skatteverket. Något du tydligen gärna förbiser eller möjligen inte förstår.
https://shipmondo.com/se/blogg/momssatser-i-eu/
Dessutom vill jag minnas att du påstått att inkomster från mervärdesskatt subventionerar intern import/export inom EU självt. Jag har ifrågasatt detta och avvaktar fortfarande svar på hur det hela fungerar.
Klargör gärna hur importmoms som jag själv betalar in i Sverige (och sedan kvittar mot försäljningsmoms) subventionerar något som jag importerar från Tyskland men sedan exporterar vidare till Finland.
I ditt tidigare resonemang subventionerar alltså jag mig själv. Förklara gärna hur det går till samt de ekonomiska kopplingarna i EUs totala budget för medlemsländernas företag där mitt företag ingår.
Kan jag få mitt förfarande EU-subventionerat och därmed göra någon krona mer i vinst hoppar jag mer än gärna på det tåget direkt.
Återkom!