2025-04-24, 21:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
[quote=EnoughisEnough|91704790]
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Det fetade.

Tullarna som är en skattehöjning ska tydligen finansiera en skattesänkning. Om skattehöjningen går åt pipsvängen så borde väl skattesänkningen göra det med?

Jag tror det kan bli rätt problematiskt att sänka skatterna i USA, ser inte hur man ska ha råd med det.

Drumpf kanske kan baxa igenom det på något tokigt sätt och som någon uttryckte det skulle vi då få uppleva tiden som följde om salladshuvudet förlorade.

Eller så sänker han bara och låter offentliga anställda säga upp sig och börja jobba inom den privata sektorn. Vilket är vad GOP vill. Du vet att GOP är namnet för Republikanerna?
Citera
2025-04-24, 22:52
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
De flesta odlare har redan sålt minst 50% av här skörden när de köpte sådden via "hedging". Det är få som sår mer än 50% utan färdiga köpare.

Sannolikt korrekt. Köparen skulle dock kunna hävda force majeure och därigenom möjligen häva avtalet. Inga större, eller för all del vettiga, avtal ingås utan den klausulen.
Citera
2025-04-24, 23:13
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Det roliga med Trump är att hans supportrar går på i princip vad som helst utan att ifrågasätta någonting han säger.

Äggpriserna håller på att normalisera sig efter att producenterna återhämtar sig från ett stort utbrott av fågelinfluensa och har gått ner runt 45% från toppen.
Äggen är fortfarande dyrare än dom är i Sverige t.o.m.

Fågelinfluensan är tydligen Bidens fel dock, iaf enligt Trump.

Så är det, tyvärr. Såg en flash häromdagen som "klargjorde" att ingenting, absolut ingenting, har blivit dyrare under Trump. Och OM det blivit dyrare så är det förra administrationens fel.

Det är som om vi skulle anklaga förra regeringen för att kaffepriset gick upp 40:- kilot för 14 dagar sedan.

Vi kan bara konstatera att somligas tankeförmågor inte är tillräckliga för den verklighet vi alla lever i.
Citera
2025-04-24, 23:48
Medlem
Melange5738s avatar
[quote=Tom.Of.Finland|91704959]
Citat:

Eller så sänker han bara och låter offentliga anställda säga upp sig och börja jobba inom den privata sektorn. Vilket är vad GOP vill. Du vet att GOP är namnet för Republikanerna?

Maga är inte GOP, det är en grupp inom GOP som inte representerar hela partiet. Faktum är att det pågår ett inbördeskrig inom GOP just nu p.g.a Trump och Maga. Om du tror att GOP ville att Trump skulle krascha ekonomin och starta handelskrig med USAs historiska allierade har du inte bott i USA i många dagar.
Citera
2025-04-24, 23:50
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ok? Men hur blir det med nästa skörd? Vilket pris får man då?

Är det inte lite vanskligt med kortsiktigt tänkande när det gäller viktiga saker som livsmedelsproduktion?

Du kan inte hedga mer än den kommande skörden så gissningsvis blir helt enkelt många fält stående i träda nästa år.
Citera
2025-04-24, 23:52
Medlem
Sverige och Eu vill införa tullar på flera 100% på produkter från Kina, tråden kan stängas!

https://www.svt.se/kultur/sa-mycket-dyrare-kan-det-bli-att-handla-fran-shein-och-temu
Citera
2025-04-25, 00:09
Medlem
Nixters avatar
[quote=EnoughisEnough|91704790]
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Det fetade.

Tullarna som är en skattehöjning ska tydligen finansiera en skattesänkning. Om skattehöjningen går åt pipsvängen så borde väl skattesänkningen göra det med?

Jag tror det kan bli rätt problematiskt att sänka skatterna i USA, ser inte hur man ska ha råd med det.

Drumpf kanske kan baxa igenom det på något tokigt sätt och som någon uttryckte det skulle vi då få uppleva tiden som följde om salladshuvudet förlorade.

Tullarna är ju bara en skattehöjning om du konsumerar specifika produkter. Du kan välja att a.) inte konsumera alls eller b.) välja produkter som tillverkas i USA.

Här i Europa slipper vi sådana val för här stoppar vi produkterna från att landa i unionen samt tar ut 25% skatt på allt som säljs ändå.

Otroligt roligt att läsa alla bitska inlägg om Trumps 10% när vi själva tvingas betala mångdubbelt mer bara för varor som produceras i Sverige eller Europa.
Citera
2025-04-25, 01:02
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Sverige och Eu vill införa tullar på flera 100% på produkter från Kina, tråden kan stängas!

https://www.svt.se/kultur/sa-mycket-dyrare-kan-det-bli-att-handla-fran-shein-och-temu

Så här står det:

Citat:
– Det kan bli så att det blir mellan 100 och 500 kronor dyrare, och det är inte minst för att kunna använda pengarna för att kontrollera de här varorna som flödar in, säger Romina Pourmokhtari.

100 - 500 kronor dyrare än vad? Tullar räknar man väl i procent och inte i absoluta belopp. Vilken dum artikel. Sedan måste de tjata om koldioxidutsläpp igen.

Citat:
I nuläget finns inga tullar på varor från Shein eller Temu, om varorna kostar mindre än 150 euro. Men i framtiden kan det bli betydligt dyrare att handla från de här plattformarna. Inom EU pågår sedan länge ett arbete med att införa tullar.

Idiotiskt. Ska de ta tull på varor som kostar mindre än 150 euro blir det en himla byråkrati med alla försändelser. Men det är ju sånt EU är bra på.
Citera
2025-04-25, 01:02
Medlem
KiteOnTiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
Här i Europa slipper vi sådana val för här stoppar vi produkterna från att landa i unionen samt tar ut 25% skatt på allt som säljs ändå.

Vilka produkter stoppas i Europa från USA?
Europa har ingen gemensam moms så mervärdesuttaget skiljer sig från land till land enligt nedan lista 25% gäller i Sverige (normalmoms) och det tas ut oavsett vilket land det kommer ifrån, under förutsättningen att varan är momsbelagd med 25% vill säga. Det kan vara mindre. Moms utgör alltså inget handelshinder. Är man dessutom företagare så kvittas försäljningsmoms och inköpsmoms enligt gällande svenska regler via Skatteverket. Något du tydligen gärna förbiser eller möjligen inte förstår.

https://shipmondo.com/se/blogg/momssatser-i-eu/

Dessutom vill jag minnas att du påstått att inkomster från mervärdesskatt subventionerar intern import/export inom EU självt. Jag har ifrågasatt detta och avvaktar fortfarande svar på hur det hela fungerar.

Klargör gärna hur importmoms som jag själv betalar in i Sverige (och sedan kvittar mot försäljningsmoms) subventionerar något som jag importerar från Tyskland men sedan exporterar vidare till Finland.

I ditt tidigare resonemang subventionerar alltså jag mig själv. Förklara gärna hur det går till samt de ekonomiska kopplingarna i EUs totala budget för medlemsländernas företag där mitt företag ingår.

Kan jag få mitt förfarande EU-subventionerat och därmed göra någon krona mer i vinst hoppar jag mer än gärna på det tåget direkt.

Återkom!
Citera
2025-04-25, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter
ChatGPT

Nixter, vi var några som citerade dig och ifrågasatte om man kalla det att "Europa har skinnat USA i årtionden", när handelsunderskottet bara handlar om runt 3% av den totala handelsvolymen.

Är detta något du är intresserad av att svara på? Är det klokt av Trump att dra igång ett handelskrig, alienera sig från Europa och tanka sin egen börs för en obalans på 3%?
Citera
2025-04-25, 08:42
Medlem
Total SEGER!!!!!!!!!!!!
Diktatur och kommunkstkramarna får känner tumskrubarna skruvas åt. KINA torskar all apple produktiin. Man väljer flytta till ett demokratiskt land!

https://www.dn.se/direkt/2025-04-25/apple-flyttar-verksamhet-fran-kina-till-indien/
Citera
2025-04-25, 10:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av epaKungen
Total SEGER!!!!!!!!!!!!
Diktatur och kommunkstkramarna får känner tumskrubarna skruvas åt. KINA torskar all apple produktiin. Man väljer flytta till ett demokratiskt land!

https://www.dn.se/direkt/2025-04-25/apple-flyttar-verksamhet-fran-kina-till-indien/

Vad tycker du är bra med detta? Ljuger gör du som vanligt också

Flytten skulle gälla monteringen av alla Iphones som säljs i USA, uppskattningsvis cirka 60 miljoner stycken under nästa år. Donald Trumps kraftigt höjda tullavgifter mot stora delar av världen – 145 procent mot Kina – uppges ha orsakat Apple ett sänkt marknadsvärde på 700 miljarder dollar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in