2025-04-25, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Hur tänkte du nu?
Inlägget handlar ju varken om Musk eller Tesla
Inlägget handlar om Trumps tullar eller inte, som vi kan se via Tesla spelar det ingen roll vart teslan byggs, i europa med dess löner eller Usa o deras löner, priset förblir nästan det samma, dvs arbetskraftens löner spelar ingen roll.

Vad som spelar roll är tull o handels hinder som moms o skatter.
Citera
2025-04-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vad är egentligen skillnaden mellan att Tesla inte har kollektivavtal i Sverige eller att produkten byggs utomlands?

Vi köper samma produkt vare sig den produceras i tyskland som den säljs här i sverige.

Likande är det med Kina, visst även arbetare i Kina är subventionerade via kinesiska staten, det utgör ingen skillnad för det svenska kollektivavtalet

Du är nog i fel tråd?
Citera
2025-04-25, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2006
Trump tankeprocesser är mer fokuserad på image och makt än faktabaserad precision.

https://x.com/TheTNHoller/status/1915447961095491626

Bisarrt! Och MAGA-klägget tror att denna tomten kommer frälsa världen.
Citera
2025-04-25, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Du är nog i fel tråd?
Inte är det fel, ta börsen, OMX30 ligger bara -70 poäng från innan trump annonsera han skulle starta tullkrig, eller befrielsedagen, det är extremt lite på enbart svenska börsen, eller kan ses som nästan normalt.

Skulle det vara en aktuell kris skulle börsen ligga betydligt mer under, nu gör den det inte.
Citera
2025-04-25, 20:11
Medlem
Time har intervjuat Trump som framstår i allt han säger som en lallande fåne. Antingen är han dement eller så har han ett osedvanligt lågt IQ, lägre skulle jag säga än samtliga som skriver i tråden.

Men för att hålla oss till trådens ämne så tror jag att många som sitter fullinvesterade på börsen och hoppas på att Trump ska backa nog blir besvikna.
Citat:
If we still have high tariffs, whether it's 20% or 30% or 50%, on foreign imports a year from now, will you consider that a victory?

Total victory.

Why so?

Because the country will be making a fortune. Look, that's what China did to us. They charge us 100%. If you look at India—India charges 100-150%. If you look at Brazil, if you look at many, many countries, they charge—that's how they survive. That's how they got rich. Now, zero would be easy. Oh, zero would be easy, but zero, you wouldn't have any companies coming in. They're coming in because they don't want to pay the tariffs. Remember this, there are no tariffs, if they make their product here. There are no tariffs, if they make their product here. There are no tariffs. This is a tremendous success. You just don't know it yet, but this is a tremendous success what’s happening. We're taking in billions and billions of dollars, money that we never took in before. We're also, very importantly, because of that, because of the money we're taking in, those companies are going to come back and they're going to make their product here. They're going to go back into North Carolina and start making furniture again. They've already started. In Mexico, many car plants that were under construction have stopped. They're all coming into this country. We're gonna, you're gonna see car plants going at a level that you've never seen before.
Hoppas alla läser den här intervjun. Komisk och skrämmande på samma gång
https://time.com/7280114/donald-trump-2025-interview-transcript/
Citera
2025-04-25, 21:20
Medlem
Nixters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile
Hej,
Ja, jag är hyfsat insatt i detta, det är korrekt. Det som bekymrar mig i denna argumentation är att de slutsatser du redovisar är helt utan underlag. Du presenterar heller inget nytt i övrigt som du inte redan skrivit ett antal gånger tidigare i tråden och som jag motsagt flera gånger redan.

Dold protektionism förekommer i stort sett överallt, det är riktigt även om jag inte håller med om att just CE-märkning är ett av de attributen. Det är en ren säkerhetsfråga. Men låt oss bortse från just det exemplet. Det förekommer som sagt och USA är knappast ett undantag i sammanhanget. Ett av de mest använda exemplen är ju metervikten på lastbilar som inte får överstigas för att skydda USAs redan dåliga vägar. Eftersom Scania generellt bygger in motorn under hytten blir alltså den tyngre per de första meterna och därmed förbjuden på flera vägar trots att en Peterbilt totalt kan vara tyngre.
Det finns många sådana exempel åt endera hållet och kan stötas och blötas in absurdum.

Jag tycker det är dags nu att du tar fram var du får siffran 0,3% ifrån. Jag har bett dig nu ett antal gånger men du fortsätter argumentera för den siffran utan underlag i inlägg efter inlägg. Visa uträkningen och faktan så den kan bemötas på ett korrekt sätt. Jag hittar inget sådant underlag någonstans. Om det verkligen finns vore det mycket intressant att få kunskap om.

Det är inte bara tillspetsat. Det är direkt felaktigt. Du förstår, ingen moms tas ut överhuvudtaget när det gäller import/export inom EU så att ens hitta något som kan liknas vid subventionering, tillspetsat eller ej, är helt omöjligt. Jag gav dig ett exempel på företagsimport från Tyskland till Sverige med vidareexport till Finland. Det är momsfritt hela vägen! Momskod 0 (alt, momskod 1) gäller. Moms tas ut på import till EU från tredje land. Det importerande företaget betalar då tull och moms i landet det tas in. Därefter är varan fri inom hela EU och kan inte momsbeläggas flera gånger förrän den säljs inom landet där den slutligen hamnar. I ovan exempel alltså Finland. Den tyske säljaren tar inte ut någon moms från mig och jag tar inte ut något moms från den finske köparen, enkelt uttryckt.

Privatpersoner som importerar något inom EU, exempelvis handlar på en tysk sida för leverans i Sverige betalar naturligtvis moms. Dock inte i Sverige utan i Tyskland.

Det har jag redan hittat. Det kallas fri rörlighet av varor och tjänster.

Ditt citat: "Moms tas ut på import till EU från tredje land. Det importerande företaget betalar då tull och moms i landet det tas in. Därefter är varan fri inom hela EU och kan inte momsbeläggas flera gånger"

...ja detta kan vi kanske vara glada för ? En bil har nu genom EUs generösa system (sarkasm) fått

Frakt
10% tull
5% miljöavgifter
25% IMPORTmoms (läggs på allt ovan även frakt)

Dvs över 40% skatter och avgifter, det är därför en BMW tillverkad i Tyskland kostar en svensk hela 200.000 mer än för en Amerikan som köper samma bil tillverkad i Tyskland fraktad och importerad till USA (!)
Vi är sjukt lurade och det är EU maffian som står för bedrägeriet.

...Du är uppenbarligen inte tillräckligt insatt eller helt enkelt propagandist. En utökad skattebas ger ofrånkomligt ökade subventioner det är därför en låg skatt alltid ger en lägre subventioner och minskad byråkrati och mindre administration.

Alla tullar som tas ut även de Sverige tar ut levereras direkt till Centrala EU i Bryssel för att finansiera deras aldrig minskande administrativa flytt av sandhögar.

0.3%
Standardavgift: En enhetlig avgift på 0,3 % tillämpas på varje medlemsstats harmoniserade momsbas.

"Finally, for the period 2021-2027, a uniform call rate of 0.3% is being applied on each Member State’s VAT base."

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/revenue/own-resources/value-added-tax_en

Inhemsk marknad
Du flyttar diskussion till den inre marknaden, ja det stämmer att efter att en vara belastas med över 40% från EU och medlemsland är det "fritt" att skicka varan. Tack 👍 detta handlar om lurade Europeiska konsumenter som får betala enorma belopp för att upprätthålla ett system och lurade Amerikanska företag som inte kan exportera gods in i unionen utan att åka på mängder av handelshinder, tullar och avgifter som gör produkten för konsumenterna dyrare.
Citera
2025-04-25, 21:31
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiteOnTile

Privatpersoner som importerar något inom EU, exempelvis handlar på en tysk sida för leverans i Sverige betalar naturligtvis moms. Dock inte i Sverige utan i Tyskland.

Nu måste jag bara inflika att det inte stämmer riktigt. Ett företag inom EU som har stor försäljning till Sverige (tror att gränsen är mer än ca 30 000 euro per år) måste även debitera för den svenska momsen. Tidigare beställde jag ibland varor från tyska Amazon, innan de hade en svensk sajt. De adderade 6 procent på priset, vilket är skillnaden mellan tysk och svensk moms. Den tyska momsen är alltså 19 procent. För varor som inte såldes direkt av Amazon slapp man i regel det påslaget.
Citera
2025-04-25, 21:39
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
[quote=pontec|91709174]
Citat:

Skattesänkningar är en av få saker alla republikaner kan ställa sig bakom, de som klubbades förra månaden kom med ett sparpaket hälften så stort där inte en enda besparing definierats, besparingar är svårare att enas om. Trumpeten vill ha ännu ett paket skattesänkningar nästa år. Tullplanerna kan inte väga upp budgethålet som redan före trumpetens skattesänkningar låg på ca $6000 per person och år

Jag har inget emot skattesänkningar i USA. Dom enda som missgynnas är dumt folk.
Citera
2025-04-25, 21:42
Medlem
Zeta9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nixter

En enhetlig avgift på 0,3 % tillämpas på varje medlemsstats harmoniserade momsbas.

"Finally, for the period 2021-2027, a uniform call rate of 0.3% is being applied on each Member State’s VAT base."

https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/eu-budget/long-term-eu-budget/2021-2027/revenue/own-resources/value-added-tax_en

Visste jag inte. Borde räcka med de hutlösa medlemsavgifterna som speciellt Sverige betalar.
Citera
2025-04-25, 21:47
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
[quote=Nixter|91706303]
Citat:

Tullarna är ju bara en skattehöjning om du konsumerar specifika produkter. Du kan välja att a.) inte konsumera alls eller b.) välja produkter som tillverkas i USA.

Här i Europa slipper vi sådana val för här stoppar vi produkterna från att landa i unionen samt tar ut 25% skatt på allt som säljs ändå.

Otroligt roligt att läsa alla bitska inlägg om Trumps 10% när vi själva tvingas betala mångdubbelt mer bara för varor som produceras i Sverige eller Europa.

Jag har inget emot Trumps tullar. EU borde också ha tullar emot Kina.
Citera
2025-04-25, 21:50
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
[quote=Melange5738|91706156]
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Maga är inte GOP, det är en grupp inom GOP som inte representerar hela partiet. Faktum är att det pågår ett inbördeskrig inom GOP just nu p.g.a Trump och Maga. Om du tror att GOP ville att Trump skulle krascha ekonomin och starta handelskrig med USAs historiska allierade har du inte bott i USA i många dagar.

Berätta mera! Så GOP är arga på MAGA? Eller vadå?
Vad tycker GOP om Ukraina?

Jag skiter fullständigt i tullarna. Jag köper ändå inte amerikanska varor.
Citera
2025-04-25, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland

Jag har inget emot skattesänkningar i USA. Dom enda som missgynnas är dumt folk.
Ofinansierade skattesänkningar i ett läge där USA redan har ett underskott på 7% av BNP är problematiska och missgynnar över tid alla utom dumt folk (de har ändå inget att förlora). Just nu betalar varje amerikan (barn, vuxna och pensionärer) i genomsnitt $6000 för lite i skatt om året (eller får $6000 för mycket i form av service om du vill se det från den sidan) för att balansera budgeten. Att i det läget minska skatteinkomsterna ytterligare utan någon som helst plan för att minska kostnaderna, kan vara riskabelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in