2025-04-24, 18:10
Medlem
Hej! Jag har en gammal Renault clio -01 som bruksbil. Den har gått 14k & nu nyligen har ett konstigtmä missljud kommit.
Först kom det sporadiskt men nu är det konstant.
Så fort man kopplar eller trycker lite svagt på gasen. Det försvinner dock när man kör under 30 km/h.
Svårt ovh beskriva ljudet mer än att det låter lustigt.
Det försvinner när man gasar på eller bara rullar.
Men om jag lägger ur växeln så låter det konstant.
Jobbigt som fan att det låter varje gång man kopplar eller fegar på gasen och bara gasar lite.
Vad jag läst mig till kan det vara urtrampningslagret eventuellt.
nu till min fråga.
Efterson bilen kostade mig 13 tusen, vad händer om man fortsätter köra med ett dåligt urtrampningslager? Mer än att det låter?
Har ni haft liknande problem? Säg gärna till hur/vad ni gjorde. 🙂
Citera
2025-04-24, 19:18
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drawnnn
Hej! Jag har en gammal Renault clio -01 som bruksbil. Den har gått 14k & nu nyligen har ett konstigtmä missljud kommit.
Först kom det sporadiskt men nu är det konstant.
Så fort man kopplar eller trycker lite svagt på gasen. Det försvinner dock när man kör under 30 km/h.
Svårt ovh beskriva ljudet mer än att det låter lustigt.
Det försvinner när man gasar på eller bara rullar.
Men om jag lägger ur växeln så låter det konstant.
Jobbigt som fan att det låter varje gång man kopplar eller fegar på gasen och bara gasar lite.
Vad jag läst mig till kan det vara urtrampningslagret eventuellt.
nu till min fråga.
Efterson bilen kostade mig 13 tusen, vad händer om man fortsätter köra med ett dåligt urtrampningslager? Mer än att det låter?
Har ni haft liknande problem? Säg gärna till hur/vad ni gjorde. 🙂
Var finns videon som ger oss möjlighet att höra ljudet och se vad du gör när det uppträder?
Citera
2025-04-24, 19:24
Medlem
Ljudet i urtrampningslagret kommer bara när du trycker in kopplingen. T.ex. vid tomgång: Motorn går tyst och fint på tomgång. Om du trycker in kopplingen kommer ett slags väsande ljud från urtrampningslagret.

Lagret kan hålla i många, många år efter att ljudet kommer.
Citera
2025-04-24, 19:35
Medlem
Kolla vad det kostar att byta, är det för dyrt så kör tills det rasar. Kan gå snabbt och kan ta långt tid beroende på hur skadat lagret blivit, blir ljudet värre snabbt vet du svaret.
Som sagt kan det hålla i många år. Jag har en bil där urtrampnings lagret börjat "sjunga" lite lätt. Ljudet är nästan oförändrat efter ett år sedan jag upptäckte det så jag har nog många mil kvar med det.

Det som kan hända är att kopplingen slutar fungera och du kan inte koppla längre. Går inget mer sönder så kan du köra på växlar men utan att koppla vilket leder till växelådsras ganska snabbt om du inte är riktigt skicklig på att växla utan koppling.
Har du mer otur så har du inget driv alls.

Har du max otur så blir det stort haveri där man förstör både det ena och det andra.
Citera
2025-04-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Ljudet i urtrampningslagret kommer bara när du trycker in kopplingen. T.ex. vid tomgång: Motorn går tyst och fint på tomgång. Om du trycker in kopplingen kommer ett slags väsande ljud från urtrampningslagret.

Lagret kan hålla i många, många år efter att ljudet kommer.

Så kan det inte vara lagret, eftersom ljudet bara kommer när jag kör. Inte vid tomgång
Citera
2025-04-24, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Var finns videon som ger oss möjlighet att höra ljudet och se vad du gör när det uppträder?

Kan filma ikväll när jag kör, har du något tips på bästa sida där jag kan ladda upp videon?
Citera
2025-04-24, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Kolla vad det kostar att byta, är det för dyrt så kör tills det rasar. Kan gå snabbt och kan ta långt tid beroende på hur skadat lagret blivit, blir ljudet värre snabbt vet du svaret.
Som sagt kan det hålla i många år. Jag har en bil där urtrampnings lagret börjat "sjunga" lite lätt. Ljudet är nästan oförändrat efter ett år sedan jag upptäckte det så jag har nog många mil kvar med det.

Det som kan hända är att kopplingen slutar fungera och du kan inte koppla längre. Går inget mer sönder så kan du köra på växlar men utan att koppla vilket leder till växelådsras ganska snabbt om du inte är riktigt skicklig på att växla utan koppling.
Har du mer otur så har du inget driv alls.

Har du max otur så blir det stort haveri där man förstör både det ena och det andra.

Så vad tror du det är lagret? Enligt Google är det mellan 3-6k att laga. Och eftersom bilen är värd en 12 tusen kanske det är bättre o köra tills det inte går mera?
Citera
2025-04-24, 22:25
Medlem
Citat:
Så kan det inte vara lagret, eftersom ljudet bara kommer när jag kör. Inte vid tomgång

Jag tror inte det er urtrampningslageret. Men åka til en Renault värkstad och fråga. Då får du korrekt svar.
Citera
2025-04-25, 01:27
Medlem
Knivur-273s avatar
Du får lägga dig under bilen och demontera växellådan.

En dag blev min f.d. hustru arg som en irriterad bålgeting om en parkeringsplats. (jag var icke med) Hon varvade upp Volvomotorn och lade i backväxeln på Borg-Warner växellådan.

Så fick jag ligga under hennes bil i en vecka, ta ut växellådan på mitt bröst, byta momentomvandlaren, rengöra kontrollsystemet minutiöst.
Citera
2025-04-25, 06:45
Moderator
Citat:
Nej, då är det inte urtrampningslagret, det låter nästan alltid bara när du frikopplar, i början som ett morrande/vibrerande ljud, när lagret är helt skuret så gnisslar det med ett högt skärande ljud. Man vill inte köra med det. Framförallt så låter det alltid vid frikoppling, inte bara i vissa farter.
Jag tror du är drabbad av standardfelet när bilar gnisslar, ett kärvande bromsok som gör att bromsklossarna ligger på lite lätt och vibrerar vid rätt förutsättnignar.

Kör en sväng utan att bromsa för mycket och kolla om du får värme/olika värme på de olika bromsskivorna. I normala fall ska de vara som mest ljumna om du inte bromsar hårt.
Citera
2025-04-25, 08:58
Medlem
Symptomen på urtrampningslagret brukar vara att det väsnas om man har friläget i och trycker ner kopplingspedalen något.

I den bästa av världar ska lagret stå still när pedalen är uppsläppt.

Om jag var du skulle jag uppsöka en dokumenterat bra bildoktor som diagnostiserar felet och sedan laga efter läge därefter.
Citera
2025-04-25, 15:32
Medlem
Citat:
Så vad tror du det är lagret? Enligt Google är det mellan 3-6k att laga. Och eftersom bilen är värd en 12 tusen kanske det är bättre o köra tills det inte går mera?
Åk till verkstad och fråga, ofta byter man kopplingen samtidigt när man redan har allt borta. Upp till dig vad du vill göra.

Du nämnde att det inte låter när du står still, då bör det vara något annat som låter, kanske växellådan, hjullager ja vad som helst.
Ett urtrampningslager låter när man håller in kopplingen oavsett om man står still eller inte.
På en av mina bilar så har jag ett dåligt lager i växellådan och då låter det MINDRE när jag håller in kopplingen(kopplingen är bytt).

Så vet du inte exakt vad det är så är det en dålig ide att börja byta delar.

Personligen skulle jag köra på, vilket jag gör med min ena bil då laget där börjar bli dåligt men är långt ifrån slut och slitaget tycks fortgå långsamt, som tur är.

Bilen är en gammal småbil, alla äldre bilar får sina ålderstecken, är det inget stort problem och du har svårt att avgöra var det är så skulle jag väntat tills det blir värre och helt uppenbart vad det beror på.

Jag har själv kört med slitna delar till de blivit så slitna att jag kunnat lista ut exakt vad det är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in