2025-04-24, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hejaaaaaaa123456
Det funkade faktiskt ett tag igår kväll och nu inte så ny attack

Fungerar hur bra som helst här från Sverige.

Att det inte fungerar utomlands är inte så långsökt: de har säkert filtrerat trafik för att ta bort DDOS-trafiken, då är en enkel metod att tillåta trafik inom Sverige först.
Citera
2025-04-24, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Tror det är Sverige själva som bara försöker sprida oro samt rädsla för ryssen. Det verkar ju fungera när man ser hur många som blivit drabbade samt läser tråden.

Folk blir ju helt nojjiga så fort nått system ligger nere. Ökad oro är nog målet, höja rädslan i folk och allt det för med sig i att forma människors beteende och tankar.
Knappast. Vår regering är inte korrupt.
Citera
2025-04-24, 08:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Privatekonomi --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
2025-04-24, 08:58
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sandos
Fungerar hur bra som helst här från Sverige.

Att det inte fungerar utomlands är inte så långsökt: de har säkert filtrerat trafik för att ta bort DDOS-trafiken, då är en enkel metod att tillåta trafik inom Sverige först.
Då borde man iallafall inte ljuga till pressen och säga att allt fungerar normalt. Finns ju hur mycket folk som helst på semester som också behöver ha bank id till att använda banken och handla saker på internet som t.e.x. biljetter.
Citera
2025-04-24, 09:00
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Din själ kommer att finna frid någon dag med. Men jag orkar inte förklara tekniken för dig nu och jag tvivlar om att ditt sega huvud skulle kunna ta in det ens, så förlåt.

Jag har jobbat i många år med sånt här så nog förstår jag. Men det är inte bara för mig utan alla andra som läser ditt svammel här i tråden.

Men varför citerar du mig och skriver emot om du inte kan backa upp dina argument? Givetvis förstår jag att du inte kan helt enkelt. Men det ser så löjligt ut.

Med andra ord så erkänner du att det jag skrev är rätt till 100% Bra då vet vi det.
Citera
2025-04-24, 09:03
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen

BankId funkar även bra utomlands, inga störning att tala om. Vissa användare här är notoriska för att försöka underblåsa allt negativt om vårt fina land. Rysstroll brukar vi kalla dem.
Löjliga foliehatt.

Citat:
Fortsatta problem för Bank-id i utlandet

Gårdagens överbelastningsattack mot Bank-id påverkar fortfarande kunder utomlands.

– Det är problem för svenskar i utlandet, säger Charlotte Pataky på Bank-id:s presstjänst till Aftonbladet.

Förhoppningen är att problemet ska vara löst under morgonen.

– Vi kommer incidentrapportera till berörda myndigheter och polisanmäla till brottsförebyggande myndigheter. Vi kommer givetvis att göra en utredning själva, säger Charlotte Pataky.

Uppdatering 08.33: Bank-id för svenskar utomlands fungerar igen, enligt Charlotte Pataky.
Citera
2025-04-24, 09:35
Medlem
jymdjakets avatar
Lägger man sig för ryssen bäddar man snarare för allvarligare säkerhetsproblem längre fram.
Citera
2025-04-24, 09:42
Medlem
wwrs avatar
Fungerar nu, jag är utanför EU.
Citera
2025-04-24, 09:44
Medlem
Threadkillers avatar
Är ju bara att lära sig av misstagen och konstatera att ryssen är ganska korkad som håller på så här nu, istället för att spara cyberkrutet tills det verkligen behövs när våra trupper är på väg mot Moskva om några år.
Citera
2025-04-24, 09:52
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Refund
Löjliga foliehatt.
Förmodligen har dom blockerat hela länder vilket har inneburit att utlandssvenskar i just dessa länder haft svårt att använda tjänsten.
Citera
2025-04-24, 10:02
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Cloudflare stoppar inte överbelastningsattacker, dom begränsar bara skadan. Om attacken är tillräckligt stor går det att sänka Cloudflare också.
Blir man nekad av Cloudflare kommer man inte ens fram till sidan man vill in på, inklusive Bankid.
Nå, jag godtar ju inte bankid:s användarvillkor så jag rycker mest på axlarna nu ändå.

Den enda rimliga lösningen är att ha e-legitimationer som inte blandar in en tredje part som blir känslig för attacker (eller kan titta över axeln), utan fungerar direkt mellan enheterna som skall identifiera sig mot varandra. Där säger ju faktiskt direktiven för den statliga e-legitimationen att det skall vara möjligt att ha den på ett kort, så att kommunikationen inte behöver gå genom en single-point-of-failure som Finansiell ID-teknik eller Freja.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2025-04-24 kl. 10:09.
Citera
2025-04-24, 10:10
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Blir man nekad av Cloudflare kommer man inte ens fram till sidan man vill in på, inklusive Bankid.
Nå, jag godtar ju inte bankid:s användarvillkor så jag rycker mest på axlarna nu ändå.

Den enda rimliga lösningen är att ha e-legitimationer som inte blandar in en tredje part som blir känslig för attacker (eller kan titta över axeln), utan fungerar direkt mellan enheterna som skall identifiera sig mot varandra. Där säger ju faktiskt direktiven för den statliga e-legitimationen att det skall vara möjligt att ha den på ett kort, så att kommunikationen inte behöver gå genom en single-point-of-failure som Finansiell ID-teknik eller Freja.
Varför måste den finnas på ett kort för att inte behöva gå genom tredje part?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in