2025-04-24, 07:54
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Challe321
Varför har man "lurat" in oss i ett samhälle där man skall vara beroende av ett Bank-ID alla timmar på dygnet? Att systemet ligger nere mellan 20.45 och 23.30 en vanlig vardag borde ju inte ha några konsekvenser över huvud taget. Nu verkar halva svenska folket vara upprörda. Personligen märkte jag inte ens av det och hade jag gjort det hade jag bara lungt väntat tills systemet fungerade igen. Inget är så bråttom utan att man kan vara utan Bank-ID under en kortare tid tom något dygn.

Exakt, och innan dess "lurades" vi in i samhället där vi blev "tvingade" att sitta och skriva med kulspetspenna på giroblanketter som sen skulle läggas i en "brevlåda" för att vara beroende av att en brevbärare som man kunde "lita på" skulle se till att den kom till banken. Nej jävlar. Vägra detta elände! Varför blir allting "sämre"?
Citera
2025-04-24, 07:59
Medlem
Fungerar på banken.
Men inte på ”utländska” sidor, typ spelsidor.
Svenskaspel fungerar.

Så nog är det fortfarande strul allt.
Citera
2025-04-24, 08:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Varför har man "lurat" in oss i ett samhälle där man skall vara beroende av ett Bank-ID alla timmar på dygnet? Att systemet ligger nere mellan 20.45 och 23.30 en vanlig vardag borde ju inte ha några konsekvenser över huvud taget. Nu verkar halva svenska folket vara upprörda. Personligen märkte jag inte ens av det och hade jag gjort det hade jag bara lungt väntat tills systemet fungerade igen. Inget är så bråttom utan att man kan vara utan Bank-ID under en kortare tid tom något dygn.
Jag tror att det kan bero på att vi närmar oss dagen så allq räkningar ska betalas. Går det att logga in på sin bank?

Men kanske främst online-handel är beroende av bankID. Ska du köpa mot faktura? BankID. Ska du swisha direkt? BankID. osv.
Citera
2025-04-24, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Fungerar på banken.
Men inte på ”utländska” sidor, typ spelsidor.
Svenskaspel fungerar.

Så nog är det fortfarande strul allt.

Just nu borjade det fungera for mig utomlands utan VPN
Citera
2025-04-24, 08:21
Medlem
Tips till alla:

Ring till din bank och berätta "BankID funkar inte, jag får felet <beskrivning av felet>."

Jag pratade med min banks kundtjänst för några minuter sen och responsen från dom var "Va? Funkar inte BankID? Det ska funka nu."

Rätt dålig också av BankID AB att påstå att allt är ok nu, när det inte stämmer:
https://www.bankid.com/driftsinformation
Citera
2025-04-24, 08:23
Medlem
Refunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katteplanering
Just nu borjade det fungera for mig utomlands utan VPN
Aa för mig med. Confirmed
Citera
2025-04-24, 08:24
Avslutad
Tror det är Sverige själva som bara försöker sprida oro samt rädsla för ryssen. Det verkar ju fungera när man ser hur många som blivit drabbade samt läser tråden.

Folk blir ju helt nojjiga så fort nått system ligger nere. Ökad oro är nog målet, höja rädslan i folk och allt det för med sig i att forma människors beteende och tankar.
Citera
2025-04-24, 08:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Jag tror att det kan bero på att vi närmar oss dagen så allq räkningar ska betalas. Går det att logga in på sin bank?

Men kanske främst online-handel är beroende av bankID. Ska du köpa mot faktura? BankID. Ska du swisha direkt? BankID. osv.

Man är naiv om man har den inställningen att ett system som Bank-ID skall vara 100% tillgängligt. Inget system kan ha den tillgängligheten.
Citera
2025-04-24, 08:34
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Man är naiv om man har den inställningen att ett system som Bank-ID skall vara 100% tillgängligt. Inget system kan ha den tillgängligheten.
Nä men sista och enda gången min bank hade problem med sin hela internetbank var jag tvungen att boka tid på ett bankkontor och då fick de lägga in allt manuellt. Superstressad personal, folk i kö och en synnerligen otrevlig upplevelse.
Citera
2025-04-24, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Nä men sista och enda gången min bank hade problem med sin hela internetbank var jag tvungen att boka tid på ett bankkontor och då fick de lägga in allt manuellt. Superstressad personal, folk i kö och en synnerligen otrevlig upplevelse.

Det kan jag förstå att det var en otrevlig upplevelse. Dock en nödvändig påminnelse för både dig och bankpersonalen att man måste vara beredd på att ett IT-system fallerar av och till.
Citera
2025-04-24, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BilhandlarHasse
Fungerar fortfarande inte, såvida det inte är ytterligare en attack
Det funkade faktiskt ett tag igår kväll och nu inte så ny attack
Citera
2025-04-24, 08:42
Medlem
Stark-Senaps avatar
I världens mest avreglerade och privatiserade land skulle naturligtvis även ID-hantering läggas på privata aktörer. Det är ju då allt blir 10 ggr bättre till en bråkdel av priset säger borgarna, och sossarna.
För så blev det ju med sjukvården, äldreomsorgen, skolan, apoteken, tågen osv osv...

Sverige
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in