Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-23, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Ryssar är verkligen jordens avskum. Kan dom inte alla bara dö?
hade politikerna i knäpp liberala eu inte stöttat juden i Ukraina så hade kriget varit över för länge sen, kanske kunde man dom spenderat dom pengarna som man nu har skickat dit i biljoner och triljoner på att fixa säkerheten i systemen bland annat.
Citera
2025-04-23, 22:48
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Mia-Rovy
Rättelse: stulen av clowner

När bankerna var intresserade så inledde de ett samarbete där de frågade detaljerade frågor om tekniken och upplägget. Sedan avbröt de samarbetet och gjorde samma sak själva istället💡💰

https://www.realtid.se/bank-svensk-uppfinnare-stammer-storbankerna-pa-6-miljarder/

Angående att en såhär stor och samhällskritisk tjänst är nere så tycker jag att det bör finnas lagkrav på ett gott skydd när det är en såhär stor aktör.

Eller kanske är det dags att staten självt tillhandahåller en såhär samhällskritisk tjänst? Det vill ni inte va, bankjävlar?

Det är bra mycket mer motiverat än mycket annat i alla fall. Jag hade stött det fullt ut!
Vilket "patent" pratas det om här?
Det går ju knappast att ta patent på en app där du anger ett telnr för att skicka pengar till någon.
Citera
2025-04-23, 22:48
Medlem
Lill-Anns avatar
Kom inte in på Svenska spel nu.

Så ynkligt är BankID.😱
Citera
2025-04-23, 22:50
Medlem
Mia-Rovys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Vilket "patent" pratas det om här?
Det går ju knappast att ta patent på en app där du anger ett telnr för att skicka pengar till någon.
Patent skiter jag personligen i (men det finns säkert beskrivet någonstans om man läser på) för mig är en fråga om moral.
Senast redigerad av Mia-Rovy 2025-04-23 kl. 23:05.
Citera
2025-04-23, 22:50
Medlem
Bra det går.
Fortfarande ingen som jobbar efter 3 på banken?
Citera
2025-04-23, 22:51
Medlem
AndersABs avatar
Kanske DIGG är "rätt" väg

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2025/03/regeringen-ger-polismyndigheten-i-uppdrag-att-utfarda-statlig-e-legitimation/
Citera
2025-04-23, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kneegrowhitlah
Det är ju fantastiskt det här eftersom folk inte kan sälja av eller köpa aktier, genialt sätt att manipulera aktiemarknaden på.

Varför skulle dom vilja manipulera marknaden när det räcker att kräva pengarna direkt från bank id istället?
Citera
2025-04-23, 22:56
Medlem
Svenska folket förnedrade återigen, det tar aldrig slut.

Ha alltid kontanter hemma och be alltid om attfå ha en dosa även om många banker numera undviker att dela ut dem, just för att de vill spara ännu mer, trots miljarder i vinster.

Om ekonomin tillåter det ska du även ha lite guld hemma och om den tekniska kunskaperna tillåter det, vet att vi har många är äldre här på flashback, så kan du även ha konton på banker som inte har inloggning med Bank ID, som till exempel Revolut, men det finns förstås även andra.
Citera
2025-04-23, 22:57
Medlem
swebarbs avatar
Bra timing när man behövde logga in på 1177 då kan jag skita i det ikväll då... vilket skämt bank id är... är det så lätt slå ut det helt tydligen ?
Citera
2025-04-23, 22:59
Medlem
RAKA-KORTs avatar
Förmodligen ett pojkstreck, det är inte svårt att göra en sådan här attack. Min dotter utan IT-kunskap skulle kunna lära sig göra det inom 24 timmar. Frågan är hur attacken pågår. Mig veterligen har den pågått redan över 2 timmar, och enligt mig utesluter det då att det är ett pojkstreck. Det krävs för mycket resurser att sänka hela BankID för alla, under såhär lång tid. Att det inte är åtgärdat tyder på två saker:
1. Angreppet påverkar någon särskilt känslig del av BankID (notera att exempelvis hemsidan och appen fungerar perfekt, det som inte fungerar är att signera någonting, så "det funkar ändå inte").
2. Det är inte en DDoS-attack, eller iallafall inte enbart.

Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Hur vet du det?
Anonymous är väl inte ryssar.
Nej, men Anonymous i sociala medier är fejk, alltihopa. Jag är inte "medlem i anonymous" (snälla dra inte det där om att det inte finns medlemmar), men jag var med under tiden som rörelsen startade, och jag var en hacktivist under mina tonår, och jag åkte dit och fick sitta i fängelse i Sverige, under ett år, p.g.a. diverse dataintrång och skuldsatt för livet. Anonymous som grupp finns inte kvar, och nyligen förintades till och med samlingsplatsen 4chan, så vi är i början på en ny internet-era nu, med AI och utan 4chan, ganska stor skräll om du frågar mig för 2020-talet.

Anonymous i sociala kanaler grundades mestadels av mer kända medlemmar ur gruppen, som hade mandat att pinna länkar till just dessa sociala medier, OCH SÅDANA PINS FANNS ALDRIG! Kommunikationen skedde aldrig på så sätt. Vi satt i IRC & på 4chan, vi skickade mejl, och postade videos på youtube. Sedan har "YourAnonNews" och andra "Anonymous" dykt upp här och där på senare tid, som försöker glida på "anonymous namn", pinsamt.

För egen del så anser jag att Anonymous dog ungefär samtidigt som LulzSec, för då tog intresset för IT-intrång varsomhelst över, det blev viktigare än att "hacka för ett syfte", och plötsligt blev det en grej att vara edgy på internet. Plötsligt blev anons kickade och bannade ifall dom käftade emot, tonläget hårdnade, plötsligt var "Anonymous farliga mästerfulla hackare med ögon överallt och kommer besegra allt och alla!", ööööh... jag står här och ser att ni bråkar 24/7 och det mest spännande som händer är när någon annan har hittat en sårbarhet och offentliggör den, och en anon då läser om det och sedan väljer dom offer utifrån dom som är sårbara. Steg 1 var inte längre att identifiera sitt offer, offret var redan förutbestämt, vi var bara på jakt att hitta det. Inte särskilt hedersvärt eller häftigt.
Citera
Medlem
Folk tror att Ryssland attackerar Bank-id... Varför skulle dom då göra det när så få som möjligt drabbas (sent på kvällen/natten) och inte spara det till mer känsliga tillfällen för större effekt?

Vem som helst kan dessutom skaffa lite ryska ip's för typ 100 kronor. Nu tror jag iof inte ens man gått ut med ursprunget av attacken ... Men skyll inte på Ryssland förrän ni har konkreta bevis för det...

Gravt hjärntvättad måste man vara för att tro att ALLT är "ryssarna", men man blir samtidigt knappast förvånad ...
Senast redigerad av devaleva 2025-04-23 kl. 23:02.
Citera
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Bra timing när man behövde logga in på 1177 då kan jag skita i det ikväll då... vilket skämt bank id är... är det så lätt slå ut det helt tydligen ?
Verkar så. Vi är så sårbara att det är sjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in