Förmodligen ett pojkstreck, det är inte svårt att göra en sådan här attack. Min dotter utan IT-kunskap skulle kunna lära sig göra det inom 24 timmar. Frågan är hur attacken pågår. Mig veterligen har den pågått redan över 2 timmar, och enligt mig utesluter det då att det är ett pojkstreck. Det krävs för mycket resurser att sänka hela BankID för alla, under såhär lång tid. Att det inte är åtgärdat tyder på två saker:
1. Angreppet påverkar någon särskilt känslig del av BankID (notera att exempelvis hemsidan och appen fungerar perfekt, det som inte fungerar är att signera någonting, så "det funkar ändå inte").
2. Det är inte en DDoS-attack, eller iallafall inte enbart.
Citat:
Ursprungligen postat av
inkboy
Hur vet du det?
Anonymous är väl inte ryssar.
Nej, men Anonymous i sociala medier är fejk, alltihopa. Jag är inte "medlem i anonymous" (snälla dra inte det där om att det inte finns medlemmar), men jag var med under tiden som rörelsen startade, och jag var en hacktivist under mina tonår, och jag åkte dit och fick sitta i fängelse i Sverige, under ett år, p.g.a. diverse dataintrång och skuldsatt för livet. Anonymous som grupp finns inte kvar, och nyligen förintades till och med samlingsplatsen 4chan, så vi är i början på en ny internet-era nu, med AI och utan 4chan, ganska stor skräll om du frågar mig för 2020-talet.
Anonymous i sociala kanaler grundades mestadels av mer kända medlemmar ur gruppen, som hade mandat att pinna länkar till just dessa sociala medier, OCH SÅDANA PINS FANNS ALDRIG! Kommunikationen skedde aldrig på så sätt. Vi satt i IRC & på 4chan, vi skickade mejl, och postade videos på youtube. Sedan har "YourAnonNews" och andra "Anonymous" dykt upp här och där på senare tid, som försöker glida på "anonymous namn", pinsamt.
För egen del så anser jag att Anonymous dog ungefär samtidigt som LulzSec, för då tog intresset för IT-intrång varsomhelst över, det blev viktigare än att "hacka för ett syfte", och plötsligt blev det en grej att vara edgy på internet. Plötsligt blev anons kickade och bannade ifall dom käftade emot, tonläget hårdnade, plötsligt var "Anonymous farliga mästerfulla hackare med ögon överallt och kommer besegra allt och alla!", ööööh... jag står här och ser att ni bråkar 24/7 och det mest spännande som händer är när någon annan har hittat en sårbarhet och offentliggör den, och en anon då läser om det och sedan väljer dom offer utifrån dom som är sårbara. Steg 1 var inte längre att identifiera sitt offer, offret var redan förutbestämt, vi var bara på jakt att hitta det. Inte särskilt hedersvärt eller häftigt.