2025-04-23, 11:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Morötterna är östra Ukraina samt att sanktionerna från USA lyfts.
Att de skulle vara beredda på att lyfta mer sanktioner mer än lite begränsat återstår att se, och de har inte krigat 3-11 år för att få några mil av Ukraina. De vill ju ha bort dagens styre helt från södra och östra ukraina, inkl Kiev men kanske inte Lviv.
Ser det som mer troligt att utan avtal att sanktionerna blir hårdare och att fartyg med produkter till och från Ryssland kommer att kapas under gång, och givetvis konsekvenser för de som handlar med Ryssland
Citera
2025-04-23, 11:22
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simson12
"Driva iväg" låter lite hårt. Man kan göra som med de palestinska terroristerna, sätta de på flygplan till Sudan kanske (det är något av Donald Trumps mest konstruktiva förslag). Kanske inte just till Sudan för Ukrainarnas del, men varför inte Tyskland - de har ju en del gemensamt (nazismen någon? ) så varför inte tvinga tyskarna och deras äckliga president att ta emot sina kelgrisar med öppna armar?
Jag vet fan inte vad du röker. Återigen, varför har ukrainarna inte rätt till sitt land? Ska norrmännen placeras på Kanarieöarna och fransmännen på Madagaskar också?

De palestinska terroristerna är ju ett fåtal som absolut kan deporteras om de inte är medborgare men jag har ju en tänkte här att ukrainarna troligen är medborgare i Ukraina.
Citera
2025-04-23, 12:02
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeusy
https://www.expressen.se/nyheter/exp...d-7099303d676c

[b]

Zelenski är redo - Putin också. Börjar det närma sig slutet på detta hemska krig?

Nja, den enda som egentligen är redo är Trump, som fått nog.

Ryssland anser att de har ett övertag på slagfältet, men att läget kommer att förändras framöver när Europa hinner komma med i bilden. Dessutom ser det ut som om Putte har kommit överens med dum-Trumpen om att USA ska skylla på Ukraina och avsluta alla USA-hjälp, om inte Ukraina går med på (det smått vansinniga) fredsförslaget. Så Putte är i nåt slags "take it or leave it"-mode...

Ukraina kommer inte att godkänna dum-Trumpens "sista bud". Inget har sagts officiellt ännu, men alla högre politiker har valt att inte delta i dagens "avgörande möte" i London, som nu istället ska hållas på tjänstemannanivå. Vem som helst som följer med politik vet vad det innebär...

Helt rätt av Ukraina, också om det innebär att man måste stå upp mot två sammangaddade stormakter samtidigt.
Citera
2025-04-23, 12:05
SVT:
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/k...rslag-for-fred

Citat:
Källor: Det får Ryssland
Förhandlingar pågår fortfarande, men uppgifterna om de amerikanska förslagen rimmar med vad källor sagt till WSJ och Bloomberg i dagarna.

• Ett amerikanskt erkännande av Krimhalvön som rysk.

• Att Ryssland får behålla de ockuperade områdena i Luhansk, Donetsk, Cherson och Zaporizjzja.

• Ett löfte om att Ukraina inte blir Natomedlem.

• Att sanktioner mot Ryssland som införts efter 2014 lyfts. Exakt vilka som åsyftas är oklart.

• Ökat ekonomiskt samarbete med USA i energi- och industrisektorn.

Uppgifterna: Det får Ukraina
Dokumentet är inte enbart till Rysslands fördel. Detta föreslås ges till Ukraina, enligt källorna

• ”Robusta” säkerhetsgarantier från europeiska länder. Detaljerna uppges vara få i dokumentet, men det handlar sannolikt om en slags fredsstyrka.

• Att Ukraina återfår en mindre del av Charkivregionen som i dagsläget ockuperas av Ryssland.

• Att Ukraina får fri tillgång till floden Dnepr, vars östra sida kontrolleras av ryssarna i Chersonregionen.

• Kompensation och bidrag till återbyggnad.

Ja eller nej till slutet?
Citera
2025-04-23, 12:25
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Att de skulle vara beredda på att lyfta mer sanktioner mer än lite begränsat återstår att se, och de har inte krigat 3-11 år för att få några mil av Ukraina. De vill ju ha bort dagens styre helt från södra och östra ukraina, inkl Kiev men kanske inte Lviv.
Ser det som mer troligt att utan avtal att sanktionerna blir hårdare och att fartyg med produkter till och från Ryssland kommer att kapas under gång, och givetvis konsekvenser för de som handlar med Ryssland

Du menar sjöröveri? Intressant.
Vilka länder skulle skicka ut fartyg för att kapa Rysslands fartyg menar du?

Imorgon får vi se om Ukraina skriver på avtalet med USA, om dom gör det och vad avtalet innehåller blir i så fall avgörande för hur ett ev fredsavtal kommer se ut.
Citera
2025-04-23, 12:26
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
tycker du utvecklingen ser bra ut för det ur ett ukrainskt perspektiv? en framtid utan kust, med odessa förvandlat till en semesterort för ryska drägg? en av världens största spannmålsexportörer utan hamnar?

det minsta amerikanerna och NATO-företrädarna kan göra är att förhandla för att rädda så mycket av ukraina som möjligt. den nuvarande amerikanska regeringen har vänt 180 grader och tar helt avstånd från tidigare administrations hållning, vilket är helt bisarrt i termer av kontinuitet och trovärdighet. tänk om alla länder agerade så vart fjärde år.

Nej det ser verkligen inte bra ut. Och det kan bara bli värre. Så stoppa nu medans tid finnes.
Det var den tidigare administrationen som startade detta.
Citera
2025-04-23, 12:30
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
SVT:

[b]

Nej

Som jag var inne på tidigare så innehåller detta förslag en mängd saker som Ukraina helt enkelt inte kan gå med på. Jag kan inte se någon direkt uppsida för Ukraina heller. Detta är inte ett förslag till fred utan ett förslag till kapitulation för Ukraina och jag har som sagt var svårt att se att Ukraina skulle gå med på en mer eller mindre villkorslös kapitulation i det här läget.
Citera
2025-04-23, 12:33
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTomte
Nej

Som jag var inne på tidigare så innehåller detta förslag en mängd saker som Ukraina helt enkelt inte kan gå med på. Jag kan inte se någon direkt uppsida för Ukraina heller. Detta är inte ett förslag till fred utan ett förslag till kapitulation för Ukraina och jag har som sagt var svårt att se att Ukraina skulle gå med på en mer eller mindre villkorslös kapitulation i det här läget.

Väntar du in våroffensiven?
Citera
2025-04-23, 12:36
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Kan du ge exempel på det. Eller sitter du bara här och ljuger.
Vänskapsavtalet mellan Ukraina och Ryssland - brutet av Ryssland.
Budapestavtalet - brutet av Ryssland.
Minskavtalen (båda) - brutna av Ryssland.
FN-stadgan - bruten av Ryssland.

Ja du... Ryssland ska ut ur Ukraina. Det är enda lösningen.
Citera
2025-04-23, 12:37
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Väntar du in våroffensiven?

Våroffensiv? Vilken våroffensiv?

Jag har noterat att björken börjat sin våroffensiv och den tycker jag känns rätt aggressiv. Sen "väntar" jag på en sommaroffensiv också men då är det mer gräspollen som går till attack.

Någon militär våroffensiv känner inte jag till och inget jag heller skulle gå och vänta på.
Citera
2025-04-23, 12:39
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
SVT:

[b]

Definitivt helt oacceptabelt för Ukraina då det inte ger några som helst fördelar för Ukraina och dessutom innebär att man godkänner att vapenmakt kan användas mot andra länder utan konsekvenser.

Detta kommer aldrig leda till fred.
Citera
2025-04-23, 12:40
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Den vidriga terrorregimen i Ukraina bröt Minskavtalen!
De har fört terror och krig mot den östra befolkningen.
Zelenskyj kommer få betala ett högt pris den dagen propagandan, EU och det vänsterliberala USA är besegrat. Då kommer världen få veta sanningen om denna fruktansvärda korrupta regimen.

Våra riksdag är en fårskock som gör precis vad USA, EU och CIA dikterar!

Berättar man en lögn tillräckligt ofta har människan en förmåga att börja tro på den, precis som du..

Håll käft rysshora.
Ukraina är en demokrati.

Du är en lögn.
Kreml är regimen som tydligen rövknullar dig
Alla dagar i veckan för att du ska sprida sån nonsens, skitsnack och propaganda som dagsverke.

Ryssland invaderar:

Georgien
Ukraina
Tjetjenien
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här