2025-04-22, 19:02
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dwg
Enkel löst, du betalar när du beställer.
Med vanliga bankkortet.

Kreditkort/klarna osv ska ej va fungerade på dessa sidor. Om man vill få bukt på detta.

Och sen vet jag inte hur dessa människor fungerar, inga pengar. Köper mat på kredit 🧐

Nudlar , makaroner är kanske inte passar deras livsstil 😆

Då bränner de hela lönen på foodora och krogen med sitt debitkort istället. Så har de inga pengar kvar till räkningar. Går ej lagstifta bort att vissa är idioter.
Citera
2025-04-22, 19:02
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är väl bara ännu en konsekvens av högerregeringens politik som slår mot samhällets svaga. Att vissa inte längre har råd att handla mat som vanligt och därmed måste stjäla eller betala med Klarna.

Eh?
Vad har det med högreregeringen och samhällets svaga att göra?

Det finns ingen som är vid sina sinnes fulla bruk och försöker sköta sin ekonomi som beställer mat från Foodora och liknande superdyra ställen.
Gör man det ändå så behöver man en utbildning i hushållsekonomi och inte mer pengar,
Citera
2025-04-22, 19:03
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av italiensk
Jag använder Klarna. Köpen hamnar på månadsfaktura som dras automatiskt med autogiro. Får också notiser i Klarna-appen så ingen risk jag glömmer.
Bra! Då är du en dålig kund hos klarna, de kunder de lever på är de som inte gör som du.
Liksom jag hos Preem MC, kortet är gratis och ger cashback på allt jag handlar förutom hos andra bensinbolag. Har väl haft kortet i 20 år eller så och än aldrig betalat faktura/kredit/ränta. Handlar i princip allt jag köper på det. Har ett annat OKq8 VISA som reserv (också gratis), men det var länge sedan jag använde.

Känns bra att vara en dålig kund hos kreditbolagen.
Citera
2025-04-22, 19:07
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Frågan är hur det då skulle fungera med exempelvis vanliga kreditkort, om du vill betala lunchen med det? Där har du trots allt fått en beviljad kredit på x tusen kronor.

Klarna fungerar på lite annat sätt, där har man egentligen ingen beviljad maxkredit, men de sätter ett möjligt köputrymme. Nog borde man kunna betala lunchen även med det kortet.

Jag vet inte hur det skulle vara praktiskt genomförbart men jag tänker att det säkert finns lösningar. Det finns väl lösningar för att blockera spelköp? Förbjuda faktura/kreditbetalning för belopp under 5000 kr? Tvinga kreditgivare att registrera småköp i UC/Kreditupplysning så att det syns att personens skuldsättning ökar? Vad vet jag mer än att många människor i Sverige tycks behöva en förmyndare.
Citera
2025-04-22, 19:07
Medlem
Citat:
Jag använder Klarna. Köpen hamnar på månadsfaktura som dras automatiskt med autogiro. Får också notiser i Klarna-appen så ingen risk jag glömmer.
Hur har du fixat månadsfaktura? Jag väljer att schemalägga alla köp, i och för sig ganska enkelt, men månadsfaktura låter ännu bättre. Det skulle garanterat göra att jag i alla fall använder kortet mer.
Citera
2025-04-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag vet inte hur det skulle vara praktiskt genomförbart men jag tänker att det säkert finns lösningar. Det finns väl lösningar för att blockera spelköp? Förbjuda faktura/kreditbetalning för belopp under 5000 kr? Tvinga kreditgivare att registrera småköp i UC/Kreditupplysning så att det syns att personens skuldsättning ökar? Vad vet jag mer än att många människor i Sverige tycks behöva en förmyndare.
De flesta köp jag gör med Klarna ligger på under 5000 sek, till och med under 500 sek/st, så det skulle drabba mig och många andra.

Men visst, något måste man göra.
Citera
2025-04-22, 19:11
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Bra! Då är du en dålig kund hos klarna, de kunder de lever på är de som inte gör som du.
Liksom jag hos Preem MC, kortet är gratis och ger cashback på allt jag handlar förutom hos andra bensinbolag. Har väl haft kortet i 20 år eller så och än aldrig betalat faktura/kredit/ränta. Handlar i princip allt jag köper på det. Har ett annat OKq8 VISA som reserv (också gratis), men det var länge sedan jag använde.

Känns bra att vara en dålig kund hos kreditbolagen.

På Klarna ökar kreditgränsen om man har god betalningshistorik och betalar i tid. Så ju bättre du sköter din ekonomi desto mer är du en person de vill låna till. Kreditkort kräver väl alltid en kreditupplysning som ska sålla bort de värsta idioterna.

Däremot industrin med SMS-lån bygger på att rikta sig till människor utan kreditvärdighet.
Citera
2025-04-22, 19:12
Medlem
Lavas avatar
Citat:
De flesta köp jag gör med Klarna ligger på under 5000 sek, till och med under 500 sek/st, så det skulle drabba mig och många andra.

Men visst, något måste man göra.

Fast skulle det? Det är inget som hindrar att man ligger en månad före dvs sätter in X antal tusen i förskott istället för att betala i efterskott.
Citera
2025-04-22, 19:13
Medlem
italiensks avatar
Citat:
Hur har du fixat månadsfaktura? Jag väljer att schemalägga alla köp, i och för sig ganska enkelt, men månadsfaktura låter ännu bättre. Det skulle garanterat göra att jag i alla fall använder kortet mer.

”Payment preferences” i Klarna-appen.
Citera
2025-04-22, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Fast skulle det? Det är inget som hindrar att man ligger en månad före dvs sätter in X antal tusen i förskott istället för att betala i efterskott.
Varför ska jag göra det när jag kan få en månads räntefri kredit? Plus möjlighet att stoppa köp om det strular?
Citat:
”Payment preferences” i Klarna-appen.
Tack, ska kolla lite bättre. Använder dock inte appen.
Citera
2025-04-22, 19:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Alla de där 800 har helt säkert haft det också, men valt att hellre köpa en pizza för 140 spänn på kredit än laga vettig mat för 40 spänn istället. Huvuddelen har också helt säkert lagt pengar på snus, cigg, energidricka, öl mm

Känns som att du blandar in en massa fördomar här. Var i kronofogdens rapport framgår det att folk skulle skuldsätta sig på energidricka?

Min poäng är att om magen kurrar och det är tomt på kontot, så är det väl lättare att beställa en pizza än att förhandla kredit för havregryn hos den lokala Ica-handlaren. Tror inte det sistnämnda skulle funka.

Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Och kanske en 15k mobil på avbetalning (hur man nu kan lägga så mycket på en mobil oavsett betalningsform) osv

Den aktuella iphone pro-modellen går loss på det. Kom som en smärre chock för mig med, men det var bara att bita i det sura... äpplet.
Citera
2025-04-22, 19:18
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Lagstiftningen måste ändras. Det ska inte vara möjligt att ta krediter som understiger 1000 kr och definitivt inte på områden som nöjen och mat (i alla fall inte på restaurang).
Varför inte? Att köpa på kredit är inget konstigt och ska gälla enligt allmänna avtalsrättsliga regler.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in