2025-04-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
För privatpersoner. Jag förutsätter att företag har bättre hum om ekonomi.

Problemet är många bäckar små och att folk tar lättvindigt på att beställa saker som kostar några hundralappar. Men det blir ju mycket i längden och speciellt med den skyhöga ränta som Klarna har (21,90 % effektiv ränta) blir det lätt trubbel. När det rör sig om varor som kostar mer än 1000 spänn är nog folk mer eftertänksamma.

Hur med produkter som normalt säljs med kredit som telefonabonnemang, elavtal, bensinkort och liknande?
Citera
2025-04-22, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Det är väl bara ännu en konsekvens av högerregeringens politik som slår mot samhällets svaga. Att vissa inte längre har råd att handla mat som vanligt och därmed måste stjäla eller betala med Klarna.

Att folk är dumma i huvudet har inget med högerpolitik att göra. Har man högre utgifter än inkomster så får man göra förändringar i livsstilen.
Jobba mer eller dra ner på utgifter.
Troligtvis bor man dyrare än vad man har råd med, äter ute istället för att göra mat hemma eller har någon svindyr bil på leasingkontrakt.
Så länge som ungdomar inte har lärt sig skillnaden mellan ränta och amortering i skolan så kommer vi att liknande problem
Citera
2025-04-22, 18:25
Medlem
Citat:
En kurrande mage är ingen bra förutsättning för kloka och genomtänkta beslut.
Läser du ens vad jag skriver?

OM MAN HAR DÅLIG EKONOMI SÅ SKA MAN INTE KÖPA SNABBMAT PÅ KREDIT. OM MAN NU MÅSTE HANDLA MAT PÅ KREDIT, DÅ SKA MAN KÖPA NÄRINGSRIK OCH BILLIG MAT SOM MAN TILLAGAR SJÄLV.
Citera
2025-04-22, 18:26
Medlem
Det är väl mest unga killar som lever på hämtmat.
Citera
2025-04-22, 18:27
Medlem
dwgs avatar
Enkel löst, du betalar när du beställer.
Med vanliga bankkortet.

Kreditkort/klarna osv ska ej va fungerade på dessa sidor. Om man vill få bukt på detta.

Och sen vet jag inte hur dessa människor fungerar, inga pengar. Köper mat på kredit 🧐

Nudlar , makaroner är kanske inte passar deras livsstil 😆
Citera
2025-04-22, 18:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Hur med produkter som normalt säljs med kredit som telefonabonnemang, elavtal, bensinkort och liknande?
Där räcker väl att man inte har betalningsanmärkningar och godkänd kreditupplysning.

De saker du nämner är ju en blandning mellan vara och tjänst. Ja man betalar för elen men man väljer själv hur man vill förbruka den. Samma med telefonabonnemang. Jag syftar på renodlade varor.
Citera
2025-04-22, 18:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Det är väl bara ännu en konsekvens av högerregeringens politik som slår mot samhällets svaga. Att vissa inte längre har råd att handla mat som vanligt och därmed måste stjäla eller betala med Klarna.
Stackars stackars fattiga stackare som inte har råd att äta annat än Foodora!
Citera
2025-04-22, 18:31
Medlem
Masingas avatar
Tjockisar som inte orkar gå ut för att äta har ingen disciplin med annat heller, speciellt ekonomi och hygien. Någon som är förvånad?
Citera
2025-04-22, 18:32
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Lagstiftningen måste ändras. Det ska inte vara möjligt att ta krediter som understiger 1000 kr och definitivt inte på områden som nöjen och mat (i alla fall inte på restaurang).

Jag har länge funderat över att det behöver införas en minimumgräns för kreditanvändandet, men 1000 kr tror jag är för lågt satt för att minska "impulsbelåning". Rent psykologiskt tror jag gränsen behöver komma närmare 5000 kr.
Citera
2025-04-22, 18:35
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Tror det är lätt att glömma bort och det är väl det som är Klarnas hela ide, att folk inte skall betala i tid.
Köper aldrig snabbmat (en eller två gånger om år och då på plats för jag är på resande fot)
Men handlar ibland från Apotea, Temu och andra nätbutiker där klarna är förvalet men jag brukar välja att betala direkt via kort. Gör man inte det är det lätt att glömma bort och då kostar det.

Sedan att det går till KF. är ju helt ofattbart. Men folk är korkade.

Om man glömmer bort en Klarna-faktura så kan man fråga sig hur man klarar av att betala andra fakturor? När jag använt Klarna har jag alltid fått en påminnelse några dagar innan sista förfallodatum så det känns som att det inte är hos Klarna problemet ligger.

Citat:

Om man nu har dålig ekonomi så kanske man ska avstå från att beställa hemkörning och istället ta sig till en lämplig fysiskt butik som garanterat har lägre priser än restaurangmat hemkört av ett bud? Om man inte klarar av att förstå detta själv ska man nog kontakta kommunen och be om att få en god man.
Citera
2025-04-22, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Jag har länge funderat över att det behöver införas en minimumgräns för kreditanvändandet, men 1000 kr tror jag är för lågt satt för att minska "impulsbelåning". Rent psykologiskt tror jag gränsen behöver komma närmare 5000 kr.
Frågan är hur det då skulle fungera med exempelvis vanliga kreditkort, om du vill betala lunchen med det? Där har du trots allt fått en beviljad kredit på x tusen kronor.

Klarna fungerar på lite annat sätt, där har man egentligen ingen beviljad maxkredit, men de sätter ett möjligt köputrymme. Nog borde man kunna betala lunchen även med det kortet.
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-22 kl. 18:41.
Citera
2025-04-22, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Om man måste handla mat på kredit, så behöver man väl i alla fall inte köpa dyr hämtmat.

Eller hur. De borde köpa upp sig på bönor, linser och krossade tomater. Men det är väl enklare att krita en pizza och 2L cola. Lathet och dumhet i kvadrat = skuld hos fogden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in