2025-04-20, 22:08
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Autism-diagnosen har från start inkluderat både individer med "IF" och högfungerande (i.e. Asperger)

Autism kom som diagnos 1980 och aspergers 1994. I DSM.
Citera
2025-04-20, 23:22
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Autism kom som diagnos 1980 och aspergers 1994. I DSM.

Since 1938, there have come to our attention a number of children whose condition differs so markedly and uniquely from anything reported so far, that each case merits—and, I hope, will eventually receive—a detailed consideration of its fascinating peculiarities.

— L E O KANNER, AUTISTIC DISTURBANCES OF AFFECTIVE CONTACT, APRIL 1943
Citera
2025-04-21, 01:44
Medlem
Citat:
Jag har tidigare refererat till bl.a. en studie från situationen i Kalifornien som på uppdrag av delstatens regering tittade just på orsakerna till autistm-epidemin. Om det endast handlade om en ökning av antalet diagnoser och inte om verkliga fall.

Igen:University of California - Davis - Health System (2009)

Google Översätt
Forskare har funnit att den sju- till åttafaldiga ökningen av antalet barn som föds i Kalifornien med autism sedan 1990 inte kan förklaras av vare sig förändringar i hur tillståndet diagnostiseras eller räknas – och att trenden inte visar några tecken på att avta.

Originaltext

Och jag väntar som sagt på en vetenskaplig studie som säger något annat.

Gärna från de federala myndigheter som ligger bakom USAs vaccinregim, FDA och CDC, men de har vad jag kan se så här långt inte låtit genomföra någon sådan.

RFK Jr. höll en presskonferens om detta i onsdags... där han bland annat tog upp studien du nämner, och mycket annat.

RFK Jr. Holds Press Conference on new Autism findings from the CDC
https://www.youtube.com/watch?v=loWn3dkiQr4

RFK Jr., tillsammans med Walter Zahad Rodney som är en senior forskare och direktör för New Jersey Autism Study (ett CDC-sponsrat övervakningssystem sedan 2000) avfärdade kraftfullt myten att ökningen enbart beror på bättre diagnostik, ökad medvetenhet eller ändrade diagnostiska kriterier... endast 10–25 % av ökningen kan tillskrivas bättre diagnostik, vilket innebär att 75–85 % av fallen är en del av en verklig epidemi driven av miljöfaktorer.

Hehe... man har ju hört talas om förintelseförnekare. Dagens motsvarighet verkar vara autismförnekare...
Citera
2025-04-21, 02:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Since 1938, there have come to our attention a number of children whose condition differs so markedly and uniquely from anything reported so far, that each case merits—and, I hope, will eventually receive—a detailed consideration of its fascinating peculiarities.

— L E O KANNER, AUTISTIC DISTURBANCES OF AFFECTIVE CONTACT, APRIL 1943

Kanner talade inte om högfungerande och Asperger var inte känd under sitt liv.
Citera
2025-04-21, 13:55
Avstängd
Citat:
Kanner talade inte om högfungerande och Asperger var inte känd under sitt liv.
Kanner och Asperger var de första läkarna som identifierade individer med typiska autistiska symtom. Symtom som innan dess var helt okända både inom läkarvetenskapen och i övriga samhället.

Men jag håller med. Asperger borde sortera under en helt egen diagnos, givet att den trivialiserar/romantiserar sjukdomen autisms konsekvenser för den stora majoriteten drabbade.

Vilket förmodligen är intentionen.
Citera
2025-04-21, 17:06
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Kanner och Asperger var de första läkarna som identifierade individer med typiska autistiska symtom. Symtom som innan dess var helt okända både inom läkarvetenskapen och i övriga samhället.

Men jag håller med. Asperger borde sortera under en helt egen diagnos, givet att den trivialiserar/romantiserar sjukdomen autisms konsekvenser för den stora majoriteten drabbade.

Så din teori är att Kanner försökte trivialisera austim typ 20 år innan något som helst barnvaccinprogram fanns, trots att du hela tiden försöker antyda att barnvaccinprogrammen är orsaken till autism?
Citera
2025-04-21, 17:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Så din teori är att Kanner försökte trivialisera austim...

Hur signaturen "SnakePlisssken" lyckades med att tolka in det här i det jag skrev är bara en gåta om man till äventyrs fortfarande tror att han har ett ärligt uppsåt.
Citera
2025-04-21, 17:38
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Hur signaturen "SnakePlisssken" lyckades med att tolka in det här i det jag skrev är bara en gåta om man till äventyrs fortfarande tror att han har ett ärligt uppsåt.

Förklara då gärna varför du menar att Kanner skulle trivialisera/romantisera beskrivningen av autism. Du påstår ju att det förmodligen är intentionen..

Eller menar du att intentionen hos de som valt att sortera in asperger under autism var att trivialisera autism? I sådant fall borde du väl hålla med om att skälet till att diagnostiserade ökat är just att definitionen breddats?
Senast redigerad av SnakePlisssken 2025-04-21 kl. 18:12.
Citera
2025-04-21, 18:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:

Helt okända, som demens innan Alzheimer. Folk blir sjuka när man börjar ge diagnoser. Man får låta bli det så folk får vara friska.

Så du menar att de flesta som har autism har nivå 3?
Citera
2025-04-21, 19:37
Avstängd
Citat:
Helt okända, som demens innan Alzheimer.
Osäker på vad du menar här.

Citat:
Folk blir sjuka när man börjar ge diagnoser. Man får låta bli det så folk får vara friska.
Menar du att det är diagnoser som orsakar alla sjukdomar?

Citat:
Så du menar att de flesta som har autism har nivå 3?
Jag menar att den stora majoriteten autister har symtom som knappast är triviala eller möjliga att romantisera. Att den lilla minoritet högfunktionella som tidigare sorterade under diagnosen Aspergers syndrom, inom den populärkulturella sektorn har kommit att mycket synligt representera alla autister och som därmed har förhindrat framväxten av en opinion som kräver förändring.

Men nu har ju RFK Jr blivit chef för världens i särklass mest resursstarka och inflytelserika hälsovårdsdepartement och här är redan dramatiska förändringar påbörjade.

30-40 år för sent för de miljontals redan drabbade..
Senast redigerad av onopono 2025-04-21 kl. 20:00.
Citera
2025-04-21, 19:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Menar du att det är diagnoser som orsakar alla sjukdomar?

Jag menar att den stora majoriteten autister har symtom som knappast är triviala eller möjliga att romantisera.

Menar du själv det eftersom du anser att autism inte fanns innan någon hittade på ett namn?

Autism 3 som är sk klassisk autism, ofta med mindre tal och stor svårighet att klara sig själv, är 10 % av hela autismspektrat. Ca 60-70 % är nivå 1 sådana som i stort sett lever utan stöd.
Citera
2025-04-21, 19:50
Avstängd
Citat:
Menar du själv det eftersom du anser att autism inte fanns innan någon hittade på ett namn?
Nej, jag menar att autism (typiska symtom) var i princip helt okänt innan Kanner och Asperger började identifiera och publicera fall i skiftet 30/40-talet.

Det hade säkert funnits ett och annat enstaka fall tidigare, men som i så fall inte hade beskrivits eller dokumenterats.

Citat:
Autism 3 som är sk klassisk autism, ofta med mindre tal och stor svårighet att klara sig själv, är 10 % av hela autismspektrat. Ca 60-70 % är nivå 1 sådana som i stort sett lever utan stöd.
Källa på det.
Senast redigerad av onopono 2025-04-21 kl. 19:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in