2025-04-21, 17:38
Medlem
Roidberts avatar
Såg att någon helt okänd person swishat mig 1000kr. Inte fått någon förfrågan att skicka vidare pengarna eller så. Är det säkert att swisha tillbaka 1000kr till honom eller finns det en risk att jag blir blåst på något sätt då? Typ att jag betalar tillbaka och sen lyckas han på något sätt ångra sin swish på 1000kr vilket leder till att jag förlorar 1000kr av mina egna pengar?

Redigering: 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se. Tror att det är ganska mycket och delvis därför misstänker jag att det är någon typ av scam.
Senast redigerad av Roidbert 2025-04-21 kl. 17:41.
Citera
2025-04-21, 17:41
Medlem
Hade nog avvaktat
Citera
2025-04-21, 17:43
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Hade nog avvaktat

Ja, det är nog säkrast. Gjorde en redigering i mitt första inlägg. 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se, vilket gör att jag blir misstänksam. Tror att det är ganska mycket.
Citera
2025-04-21, 17:45
Medlem
ethernals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Såg att någon helt okänd person swishat mig 1000kr. Inte fått någon förfrågan att skicka vidare pengarna eller så. Är det säkert att swisha tillbaka 1000kr till honom eller finns det en risk att jag blir blåst på något sätt då? Typ att jag betalar tillbaka och sen lyckas han på något sätt ångra sin swish på 1000kr vilket leder till att jag förlorar 1000kr av mina egna pengar?

Redigering: 115st sökningar har gjorts på personens nummer på 180.se. Tror att det är ganska mycket och delvis därför misstänker jag att det är någon typ av scam.

detta är normalt vid en scam, tanken är att de lurar offret att swisha pengar till dig, sen hör dom av sig och säger det var en blocket deal som var fel och sen ber dom dig swisha pengarna till deras konto istället. du är alltså bara en mellanhand i penningtvätt.
Citera
2025-04-21, 17:45
Medlem
sebastian66s avatar
Det bästa är väl att du kan ringa banken och fråga Banken vad som gäller.
Om du har Swedbank så har väl Swedbank 24 timmars service. Det är bättre att du inte rör pengarna utan pratar med en bank.
Banken har säkert mera koll på detta,
Citera
2025-04-21, 17:46
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert

Tacka och ta emot, sen raderar du numret
Citera
2025-04-21, 17:47
Medlem
JustTrollings avatar
Nej. Swisha inte tillbaka. Låt pengarna sitta där. Du behöver inte göra något. Troligtvis kommer sändande banken ta tillbaka dom efter ett tag.
Citera
2025-04-21, 17:54
Medlem
Roidberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
detta är normalt vid en scam, tanken är att de lurar offret att swisha pengar till dig, sen hör dom av sig och säger det var en blocket deal som var fel och sen ber dom dig swisha pengarna till deras konto istället. du är alltså bara en mellanhand i penningtvätt.

Ingen har bett mig att skicka vidare pengarna till ett tredje nummer än så länge.

Citat:
Ursprungligen postat av JustTrolling
Nej. Swisha inte tillbaka. Låt pengarna sitta där. Du behöver inte göra något. Troligtvis kommer sändande banken ta tillbaka dom efter ett tag.

Tror du att det kan vara riskabelt att skicka tillbaka pengarna till samma nummer som swishade mig? Men ja, jag väntar nog och ser vad som händer. Om jag blir ombedd att skicka tillbaka pengarna så kontaktar jag min bank först.
Citera
2025-04-21, 17:56
Medlem
För många sökningar.
Avvakta. Använd dom inte.
Jag hade så småningom blockat numret från annan kontakt.
Edit: Om personen bara swishat ett nummer, ej namn så får dom ditt namn troligtvis med swishen tillbaka. Swisha inte. Sätt inte tillbaka via bank/nr/konto/namn mm.
Senast redigerad av 12Monkeys 2025-04-21 kl. 18:01.
Citera
2025-04-21, 18:09
Medlem
kalkryggars avatar
Om någon ringer dig och hetsar å stressar om att saker har blivit fel och vill att du ska skicka pengar hit eller dit så säger du bara att ditt BankId strular så du måste kontakta din bank. Säg sen att du är upptagen med en arbetsuppgift som har en deadline du inte får missa. Så säg att du inte kan göra något förrän imorgon efter att du pratat med din bank.

Eller så svarar du helt enkelt inte på okänt nummer idag.
Citera
2025-04-21, 18:12
Medlem
BackToHegels avatar
Jag hade inte svarat på samtal eller sms. Bara kontaktat banken.
Citera
2025-04-21, 18:13
Medlem
KruciKruxs avatar
Hej.

Skicka ingenting någonstans. Imorgon det första du gör är att kontakta din bank, de i sin tur kommer ge dig samma råd.

Har du tillgång till bank via telefon så ringer du nu.
Senast redigerad av KruciKrux 2025-04-21 kl. 18:18. Anledning: tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in