Jag hade så högt på första (och enda) försöket. Pluggade inte innan, det skulle känts förnedrande och jag gjorde det mest på skoj och för att "alla" gjorde det, på den tiden var det inte vanligt alls med pluggande innan (och fusk existerade inte). Skulle jag göra om det idag skulle jag nog köra några gamla prov för att få in tänket och försöka få igång min idag äldre hjärna.
Min erfarenhet från andra jag känner som har gjort provet är att man kan höja 0.1-0.3 med träning (inklusive att skriva provet "live" flera gånger), men är man hjälplöst långt från (typ har under 1.0) hjälper liksom ingenting. Skrev du 1.5-1.6 efter övning så kanske du ligger där, helt enkelt.
Vilken utbildning siktar du på? Saker att tänka på är att:
- Många utbildningar som kräver högt på HP ligger på en allmänt hög nivå. Om du ligger på din topp och har en bra dag och skriver högt och kommer in, kommer du orka ligga på den nivån under en flerårig utbildning?
- Om du inte har gymnasieexamen så har du antagligen inte grundläggande behörighet, och då spelar ditt HP ingen roll. Du kommer inte in ändå på t.ex. tekniska utbildningar. Du måste då även läsa upp basen på Komvux. Det var i.a.f. så det fungerade på min tid men jag är en oldfag.
- Om du har pluggat dåligt på gymnasiet så kanske du inte har någon studieteknik. Då kommer du flunka högre utbildningar direkt oavsett HP.
Detta säger jag inte för att håna dig utan som råd. Det finns många helt odugliga utbildningar som kräver extremt högt HP. Det kan finnas andra vägar.