2025-04-20, 23:27
Medlem
Rumpkorvens avatar
Jag fick 1,2 och året efter fick jag 1,7 och sedan 1,7 igen. Pluggade ingenting dock.
2025-04-20, 23:47
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistonhonda
Vad jobbar ni genier med som fått 2.0.. läkare, jurister etc eller vad gör ni? hade vart kul om de vart nån som jobbade som barnskötare eller diskare eller nåt=)

Jag är lokförare 50% och jobbar med ekonomi 60% på ett företag som jag varit med och startat. (Löner, bokföring, redovisning)

LL
2025-04-20, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aspenorre
Tjena!

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Så jag vill höra från er som lyckats:

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).

Mina frågor:

- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?

- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?

- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄

Majoriteten senaste 10 åren har fuskat.
Så du behöver inte må dåligt.
2025-04-20, 23:51
Medlem
Första gången jag kom i kontakt med ett högskoleprov var i slutet av 9an då var mattelärare hade med sig matematikdelen av ett gammalt HP-prov till lektionen. Jag blev då lite förvånad att det inte var svårare uppgifter än så då jag hade rätt på i stort sett alla mattefrågor. Jag har alltid haft lätt för matematik men det kanske kan vara bra att veta att det inte är svårare uppgifter än att 9:e-klassare klarar det.

Första gången jag skrev provet var några gånger i slutet på/efter gymnasiet. Jag fick då 1,5-1,6. Sen gjorde jag det på nytt 15 år senare och fick då 1,85. Det jag främst hade förbättrat mig på var läsförståelsen och ord-delen. Detta tror jag blir enklare när man blir äldre men det är nog inte till någon hjälp.

De tips jag kan ge är att på tid träna på gamla prov. Finns hur många som helst. Gör dem alla, två gånger! Se till att du verkligen förstår vaför de olika svaren är rätt. Ge det också några försök i skarpt läge. Du skulle skriva provet nu till hösten skrev du. Gör så men ge det ett försök till på våren om du inte får det resultat du vill ha.

Annars tror jag det hjälper om man läser mycket - morgontidningar, ledarsidor, facklitteratur, populärvetenkapliga tidskrifter av typen illustrerad vetenskap/världens historia, skönlitteratur. Jag tror det är svårt att göra detta för att "plugga" utan det måste nog finnas ett genuint intresse bakom. Du kan säkert hitta något av detta du gillar om du tänker efter och prioritera detta över andra intressen.
Senast redigerad av Bushbuck 2025-04-21 kl. 00:04.
2025-04-20, 23:53
Medlem
Jag skrev 1.6 när jag var 17, andra året på gymnasiet. Räckte in på det mesta, inklusive juristlinjen. Är något över medel men absolut inget geni. Missade att anmäla mig i tid till vårens prov i år, ville se om jag kunde närma mig 1.8+ eftersom jag är lite äldre nu (vilket förvisso samtidigt innebär mycket mindre studievan).

Mitt bästa råd är att räkna ut hur många minuter du har råd att lägga på varje fråga i dom olika passen. Exempelvis 40 min/20 frågor då ger du dig själv exakt 1.45 min att lösa varje uppgift på. MAX. Sen köttar du vidare. De 15 sekunderna du sparade in på varje fråga ger dig i slutet 300 sekunder, dvs 5 minuter. Och vissa frågor har du säkert löst på 1.15 eller dylikt. I slutet har du med andra 8-10 minuter till godo. Nyttja dessa till att täppa igen eventuella frågor du hoppat över tidigare.
2025-04-21, 00:05
Medlem
larkascendings avatar
Skrev 1,8 i gymnasiet (andra gången jag tog testet) och 1,7 i högstadiet.

Men så har jag också en IK i nittiosjunde percentilen.

Min bror som är/var medlem i Mensa fick ett resultat på antingen 1,9 eller 2,0.

Tror dock inte att det var svaret du var ute efter, men du kan ju alltid öva på din språkförståelse för att få bättre resultat på den delen av provet, samt öva dig på så många gamla prov du bara kommer åt.
Senast redigerad av larkascending 2025-04-21 kl. 00:08.
2025-04-21, 00:13
Medlem
pn222jws avatar
PRACTICE MAKES PERFECT... https://www.studera.nu/hogskoleprov/Anmalan/testa-hogskoleprovet/
2025-04-21, 00:16
Avslutad
Går du på prommenad något? Tips är att gå två timmar varranan dag.
2025-04-21, 00:27
Medlem
vichy6s avatar
Jag pluggade inte alls. Men lade mer tid på det jag borde vetat, ord t ex.

Fick iofs bara 1,8.

Jag är skitsnabb och tid n blev en faktor.

Övning med tid är nog viktig.
2025-04-21, 00:40
Medlem
bergsturks avatar
Jag hade så högt på första (och enda) försöket. Pluggade inte innan, det skulle känts förnedrande och jag gjorde det mest på skoj och för att "alla" gjorde det, på den tiden var det inte vanligt alls med pluggande innan (och fusk existerade inte). Skulle jag göra om det idag skulle jag nog köra några gamla prov för att få in tänket och försöka få igång min idag äldre hjärna.

Min erfarenhet från andra jag känner som har gjort provet är att man kan höja 0.1-0.3 med träning (inklusive att skriva provet "live" flera gånger), men är man hjälplöst långt från (typ har under 1.0) hjälper liksom ingenting. Skrev du 1.5-1.6 efter övning så kanske du ligger där, helt enkelt.

Vilken utbildning siktar du på? Saker att tänka på är att:
  1. Många utbildningar som kräver högt på HP ligger på en allmänt hög nivå. Om du ligger på din topp och har en bra dag och skriver högt och kommer in, kommer du orka ligga på den nivån under en flerårig utbildning?
  2. Om du inte har gymnasieexamen så har du antagligen inte grundläggande behörighet, och då spelar ditt HP ingen roll. Du kommer inte in ändå på t.ex. tekniska utbildningar. Du måste då även läsa upp basen på Komvux. Det var i.a.f. så det fungerade på min tid men jag är en oldfag.
  3. Om du har pluggat dåligt på gymnasiet så kanske du inte har någon studieteknik. Då kommer du flunka högre utbildningar direkt oavsett HP.

Detta säger jag inte för att håna dig utan som råd. Det finns många helt odugliga utbildningar som kräver extremt högt HP. Det kan finnas andra vägar.
2025-04-21, 00:50
Medlem
Jag skrev 2.0 på första försöket när jag gick på gymnasiet. Har inga tips förutom att kolla gamla prov, för jag förberedde mig inte så mycket.
Matte och diagram har jag bara naturligt lätt för. Att jag fick bra på ord/svenska och engelska tror jag beror mycket på att jag har läst mycket skönlitteratur både på svenska och engelska, då kommer det av sig självt.
Sen är jag en sån person som alltid är som bäst i provsituationer. Då kan jag fokusera fullt ut och jag ger mig aldrig förrän tiden är slut.

Så klart är man inget geni för att man får 1.8-2.0. Så mycket genier finns det verkligen inte… Man är bara en vanlig person som är lite bättre än andra på den typen av prov.
Jag har ett ok jobb men kanske inte i paritet med provresultatet om det nu skulle finnas någon sån koppling. Jag behövde inte använda resultatet till min utbildning.

Det var någon intervju i en tidning någon gång för länge sen med de fem (på den tiden) som hade fått alla rätt vid något tillfälle.
Har för mig att det var ganska stor spridning på vad de gjorde. En var universitetslektor och hade gjort provet som vuxen bara för att han var nyfiken, någon var snickare och hade inte använt sitt resultat, någon hade typ hoppat av studier och funderare på vad han skulle göra, någon var student. Ifall jag minns rätt.
2025-04-21, 00:53
Medlem
Chokladpojkens avatar
Alla på flashback har såklart fått 1,8-2,0 på HP med 30 cm-kuken dinglande i vänsterhanden.

Men mitt råd är - identifiera de delar där du är svag och träna på dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in