2025-04-20, 21:33
Medlem
Tränade på gamla prov hemma och använde timern.
Skrev högskoleprovet och var väldigt stressad. Fick 1.65.
Anmälde mig igen.
Då hade jag gjort provet en gång och kände till tidsramarna, struntade i om jag inte hann med någon fråga, prioriterade på provet - såg jag inte svaret så släppte jag frågan och gick vidare. Fick 1.85.
2025-04-20, 21:38
Medlem
Lorbass avatar
Jag skrev det en gång för rätt många år sedan, fick 1,9 om jag inte minns fel. Jag hade övat lite på gamla prov innan men det mesta tror jag kan förklaras med att jag hade läst jättemycket böcker och hunnit plugga eftergymnasialt i ett par år med både engelsk kurslitteratur och en hel del matte inom utbildningen. Har man inte god ordförståelse eller läsförmåga så är det liksom svårt att göra något åt det.
2025-04-20, 22:14
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
Jag tänker att man kan lära av andras misstag så svarar även om jag själv inte har skrivit bra på högskoleprovet (men syrran klarade 2,0 på tredje försöket). Man får nog räkna med att det kan krävas tre försök att få riktigt bra poäng även om några som har tur med rätt skills/tänk redan från början kan gå in högre än andra. Det handlar mer om prov-teknik än vad man tror.

Jag hade rekommenderat att abonnera på en sån webbsida där du kan sitta och öva med förklaringar. De är dyra men har du råd och ser till att använda programmet regelbundet så är det lätt värt. Böcker kan man få tag på billigare och de kan också vara riktigt bra. Det svåraste tyckte jag var matten. Har man föräldrar, kompisar eller syskon att fråga så underlättar det enormt jämfört med att själv försöka klura ut hur man egentligen skulle ha tänkt. Här kan nog IQ eller hur van man är att tänka matte ha stor betydelse men alla lär ju kunna bli betydligt bättre på det med rätt förutsättningar. I alla delar finns det mycket tips att tänka på för att förstå hur man gör provet på bästa sätt.

Under själva provet kan man ju vara mer eller mindre smart också. Slösa aldrig för mycket tid om något är svårt, chansa hellre och gå vidare. Jag sumpade större delen av mitt andra prov som jag ändå pluggat ca 40 timmar till på att försöka lösa matten trots att dom infört en ny del som jag inte hade tränat på, sen när jag väl kom till statistik-delen som är busenkel i jämförelse men tar tid så hann jag knappt göra något på den delen. För att få riktigt höga poäng måste man ha alla dessa delar - kunna och förstå vad som kommer på proven, studieteknik och provteknik.

Tycker själv matematiken är larvigt enkel, har större brister i orddelen, och kan tycka läsförståelsen är klurig
2025-04-20, 22:20
Medlem
Som flera nämnt, öva på gamla högskoleprov. Man får mycket av tänket på plats, man blir lite snabbare på att svara på frågorna och den tidsvinsten är rätt avgörande för att klara 2.0.

Många av de som misslyckas med högskoleprovet svarar inte fel på frågorna, men de hinner inte svara på alla frågorna därav att man måste öva på gamla prov och bli snabbare klar genom att redan förstå hur tänket är.

Men sedan är det inte meningen att man ska kunna fuska, utan det gäller såklart att inte slarva med sina grundkunskaper. Fuskar man för mycket med det blir det bara jobbigt sen i högskolan.
2025-04-20, 22:23
Medlem
Första gången jag skrev fick jag 0,7
Andra gången runt 1,1
Tredje gången 1,2

Jag är väldigt dålig på matten trots att jag är ganska bra på matte och logik. Starkaste sidan blir engelska och ord-delen där det är full pott i allt. Det kanske säger mer om mina svaga sidor. Läsförståelse är den absolut sämsta delen. Jag hinner inte läsa klart och tappar ständigt intresset och fokus på frågorna. Men högskoleprovet är en superbra väg om man vill gena. Problemet är att så många tror att de är 2.0-kandidater och ska in på läkarlinjen eller dylikt för att tjäna pengar, bo bra och köra BMW. Så jävla tragiska. Glömde tillägga att jag har Adhd.

Tipset är att träna inför situationen på ett sätt som verkligen förbereder dig. Klockan är en större sak än man tror.
2025-04-20, 22:42
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspenorre
Tjena!

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Så jag vill höra från er som lyckats:

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).

Mina frågor:

- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?

- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?

- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Jag hade inte pluggat ett dugg, jag hade inte ens sett något gammalt prov. Dock jobbade jag redan och hade inga planer på att plugga, jag var egentligen bara med som stöttning åt en som verkligen behövde klara provet. Så jag hade inte så mycket press på mig, det var mer en personlig utmaning.

Det enda jag hade förberett var att jag hade en tydlig klocka, typ dykarur. Sen höll jag väldigt noga reda på tiden på varje uppgift. Var det 20 uppgifter på 60 minuter fick ingen uppgift ta längre än tre minuter. Om jag sedan hade tid över mot slutet gick jag tillbaka till de uppgifter jag varit osäker på.
2025-04-20, 22:50
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Tjena!

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),

Mina frågor:

- Vad kunde ni skita i?

- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄

Hade inte bättre än 1,6 men krystade mest lite på känsla
2025-04-20, 22:58
Medlem
proconsuls avatar
Jag fick 1,8. Hade inte pluggat inför det. Men jag var typ 38 och allmänt intelligent. Men det kanske du inte har så mycket nytta av. Ursäkta.
2025-04-20, 23:13
Avstängd
UppmarksamhetsHoras avatar
Nej, man behöver inte vara geni för att få högt på HP.
En rätt medioker person kan få max om de gör det flera gånger och gör övningsproven.
En riktigt intelligent kan få lågt om de går dit bakfulla.
Har sett båda.
2025-04-20, 23:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Tjena!

Hur fan gjorde ni det?

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,

Mina frågor:

- Vad kunde ni skita i?

Du ställer många frågor, men jag nöjer mig med att besvara en.
Citat:
Ditt genetiska arv avgör ramarna för hur snabbt och lätt du ta till dig information och lösa matematiska problem. Människor som föds med hög intelligens och god spatial förmåga behöver bara nöta in matematik några fåtal gånger innan det sitter, ibland går det lättare än så. Har du inte den biologiska dispositionen att bli bra på matte så kommer vägen dit vara mycket mödosam, men det är möjligt. Acceptera docka att du kommer behöva jobba dubbelt, trippelt så mycket som en begåvad person behöver.
2025-04-20, 23:17
Medlem
Skrev 1.9

Tips: träna på det du hade sämst på senast mest. Matten har du fått bra tips på redan. Sedan tycker jag att det verkar vara något/några ord som varit särskilt aktuella under året som dyker upp. Att scanna tex DN efter just nya ord kan kanske ge någon extra poäng.
2025-04-20, 23:18
Medlem
D4Cs avatar
Jag har fått det när jag var typ 20, gjorde provet flera gånger, var alltid sämst på ord, så pluggade lite ord nån halvtimme om dagen fram tills nästa prov och fick då bra resultat.

Skulle nog enkelt få 2.0 som lite äldre person idag även om man är lite ringrostig på matten.

Skulle säga att bästa sättet att plugga är bara att göra äldre prov. Om jag skulle plugga till ett idag skulle jag nog lägga in massa äldre prov i chat GPT och plugga med den.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in