Citat:
Ursprungligen postat av
aspenorre
Tjena!
Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?
Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".
Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.
Så jag vill höra från er som lyckats:
Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).
Mina frågor:
- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?
- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?
- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?
- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?
- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.
- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?
- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?
Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.
Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.
Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
Jag hade inte pluggat ett dugg, jag hade inte ens sett något gammalt prov. Dock jobbade jag redan och hade inga planer på att plugga, jag var egentligen bara med som stöttning åt en som verkligen behövde klara provet. Så jag hade inte så mycket press på mig, det var mer en personlig utmaning.
Det enda jag hade förberett var att jag hade en tydlig klocka, typ dykarur. Sen höll jag väldigt noga reda på tiden på varje uppgift. Var det 20 uppgifter på 60 minuter fick ingen uppgift ta längre än tre minuter. Om jag sedan hade tid över mot slutet gick jag tillbaka till de uppgifter jag varit osäker på.