2025-04-20, 22:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det lär väl kosta skjortan i så fall om man som jag bor 3 mil från stan. De måste ju vara 2 stycken med en extrabil eller ta taxi tillbaka till verkstan. Vad kostar en bilmek i timman 2000:- ?

Sa inte att det var billigt men fråga nästa gång.
Citera
2025-04-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Det enda som framkommit i tråden är att den drabbades dotter har, troligen haft då hon lämnat styrelsen, en bilverkstad och att fadern tidigare varit styrelseledamot i företaget och att företaget har skulder hos registrerade hos KFM.
Detta har lett till spekulation att fadern lämnat bilen till den verkstaden, men inget har bevisat detta.
Kan du visa på vad i tråden som skulle visa på att bilen faktiskt ägdes av annan än den officiella ägaren? Vad jag vet så är det helt okänt, i tråden, vem som var den skuldsatte som körde bilen.
Vad menar du med den officiella ägaren?
Citera
2025-04-20, 22:49
Medlem
Citat:
Lånebil är ju vanligt men jag har aldrig hört talas om nån märkesverkstad som har hemleverasn av servad bil?
jodå kostar 600 kronor sen hur långt dom kör e en annan sak
Citera
2025-04-20, 22:53
Medlem
Citat:
Lånebil är ju vanligt men jag har aldrig hört talas om nån märkesverkstad som har hemleverasn av servad bil?
räcker med en person verkstadskilen tar en lånebil åker hem till dig tar din bil parkerar lånebilen på din plats servar bilen sen åker tillbaka och byter
Citera
2025-04-20, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BadGinger
räcker med en person verkstadskilen tar en lånebil åker hem till dig tar din bil parkerar lånebilen på din plats servar bilen sen åker tillbaka och byter
Garanterat att det inte har hänt, bara fantasier. Det enda trovärda är om man råkar bo granne med en mekaniker som tar med bilen när han åker till jobbet och inte ens det är troligt.
Citera
2025-04-20, 23:03
Medlem
Det här blir bara roligare och roligare.
Jag kan alltså ta någon annans bil, eftersom bilregistret bara är en indikation vem som kan vara ägare till bilen. Sedan får motparten bevisa att bilen är hens. Allt enligt KFMs resonemang.

Vi kan ju ha en tävling i morgon. Alla med skulder provkör en bil, och den som har blivit av med den största skulden vid klockan 18 har vunnit.
Citera
2025-04-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vad menar du med den officiella ägaren?
Den som står registrerad i fordonsregistret och är ansvarig för fordonsskatt, parkeringavgifter/böter. Det har tidigare varit vad man kollat vid privat köp av bil för att veta om säljaren har rätt att sälja bilen.
Citera
2025-04-20, 23:09
Medlem
Citat:
Den som står registrerad i fordonsregistret och är ansvarig för fordonsskatt, parkeringavgifter/böter. Det har tidigare varit vad man kollat vid privat köp av bil för att veta om säljaren har rätt att sälja bilen.
Ja så är det ju inte. Den som står på ett fordon i bilregistret ger bara en indikation på vem som som kan vara ägare.
Citera
2025-04-20, 23:14
Medlem
Folk tycker det är konstigt att mekanikern körde bilen hem, men jag har vart med om samma sak ganska nyligen.

Lämnade in bilen, tog bussen hem. Senare ringer mekanikern och säger att bilen är klar och att han kan komma och plocka upp mig med bilen om jag vill. Mekanikern kommer i min bil och plockar upp mig.
Jag får köra honom tillbaka till verkstaden för att lösa betalning osv, medan mekanikern hinner dra 15 minuter säljsnack om vad dom fixat, vad mer de jobbar med, att de prioriterar hängivna kunder, att de bjöd på städning av bilen osv.

Mycket bättre än att behöva ta bussjäveln eller taxi tillbaka igen.

Hela grejen är jävligt sjuk. Har transportbil jag behöver för mitt företag, har hänt innan allt det här började att man lånat ut den för folk som behöver hjälp med flytt eller liknande. Inte vart några konstigheter så länge jag vet att personen som lånar har körkort och bjuder på gentjänst eller nåt.
Nu ska man tydligen inte våga göra det längre utan att göra kreditprövning på polarns farsa.
Citera
2025-04-20, 23:14
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Grejen är ju den att det lika gärna kan vara så att hon bara säger att hon lånat ut bilen. (Och i själva verket aldrig använder bilen utan bara står som ägare)

Det är ju hela anledningen till att Kronofogden kan ta bilen.

Det är ju för att komma åt så kallade bilmålvakter.
I detta fall rör det sig inte om någon bilmålvakt...
Citera
2025-04-20, 23:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Har du lust att förtydliga det fetade? Vad menas med att "något inte står rätt till?" Ge oss gärna några exempel.
Till exempel så är bilen skriven på en handikappad gubbe, men den körs av en person som verkar allmänt ovårdad och med skulder till fogden, som ganska fort börjar förklara att det inte är han som äger bilen utan att han är mekaniker och kör hem den till en kund. Men man kan inte visa något papper på jobbet, typ kvitto eller offert. Och mekanikern är inte klädd som en mekaniker på en verkstad normalt är, med någon typ av logotyp för verkstaden.

Märkliga omständigheter och dåliga förklaringar, sådant väcker nyfikenhet om att saker kanske inte står rätt till.
Citera
2025-04-20, 23:24
Avslutad
Citat:
Jag förstår innebörden av att besitta något. Att någon tillfälligt har omedlebar kontroll över t.ex. ett fordon är inte det samma som att det innebär faktiskt ägande och att en s.k. målvakt står för fordonet i officiella register. Vad som är normalt är irrelevant.
Att någon har sitt namn på registreringsbeviset innebär inte heller någon omedelbar kontroll över fordonet. Det vill säga, det finns gott om utrymme att se registrerad ägare och faktisk ägare som två vitt skilda ting.

Men inte om det gäller "min bil", då skall bara registreringen gillas, inte omständigheterna i övrigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in