2025-04-20, 19:51
Medlem
aspenorres avatar
Tjena!

Slänger ut en seriös (och lite desperat) fråga till alla som lyckats hamna i det mytomspunna intervallet 1.8–2.0 på högskoleprovet.
Hur fan gjorde ni det?
Pluggade ni maniskt som ett vildöga? Födda med nån snuskigt begåvad hjärna? Eller hittade ni ett sätt att kringgå systemet?

Jag ska i höst skriva HP (19 oktober)
Jag är själv inte någon plugghäst från grunden. Har ingen gymnasieexamen, men har nyligen börjat köra seriöst.
Ligger på ungefär 1.6 i LÄS och 1.5 i ELF efter kort plugg, så språkdelen funkar rätt okej.
Matten däremot är ett trauma – har alltid varit lost där. Men!
Jag fick nyligen min ADHD-diagnos, och med rätt medicin är det som att nån tryckt på "installera fokus.exe".

Jag är villig att satsa fullt, med 2.0 som mål:
4–5 timmar per dag, 5–6 dagar i veckan fram till 19 oktober.
Jag tänker inte gå in halvhjärtat – men jag vill plugga rätt, inte bara mycket.

Så jag vill höra från er som lyckats:

Oavsett om ni:
- Pluggade som besatta,
- Fattade allt direkt utan ansträngning (ni är läskiga men jag vill veta hur ni tänker),
- Eller rentav... fuskade (👀 no judgement – bara lärdomar).

Mina frågor:

- Måste man vara född med mattehjärna, eller kan man nöta sig dit?
- Hur pluggade ni till de kvantitativa delarna? (XYZ, KVA, NOG, DTK)
- Vad är mest värt att fokusera på tidigt?
- Vad kunde ni skita i?

- Hur tänker ni när ni får en fråga ni inte förstår direkt?
- Vad letar ni efter i uppgiften?
- Finns det nyckelord, mönster, eller typ "den här frågan är alltid enklare än den ser ut"-trick?

- Hur vet ni när det är värt att räkna vs. när man bara ska släppa och gå vidare?

- Vad gav mest poäng per pluggad timme?
- Värt att nörda NOG? Eller KVA och XYZ all the way?

- Vad var era aha-moment?
- Det där tillfället när något klickade och ni bara “jaha, SÅ löser man skiten”.

- Hur tränade ni tempo, fokus, stresshantering?
- Hur klarar man 24 mattefrågor på 50 min utan att börja ifrågasätta meningen med livet?

- Hur lång tid tog det för er att gå från mediokra resultat till toppnivå?
- Vad var det som faktiskt gjorde skillnad?

Alla knep, tankesätt, appar, videos, Anki-däck, ritualer, offergåvor – allt är välkommet även tips och tillvägagångssätt jag ej specifikt frågat efter.
Jag vill veta hur ni som lyckats TÄNKER under provet – både ni som pluggat sönder och ni som bara “fattar direkt”.

Och ni som fuskat: inga pekpinnar här. Bara nyfiken på hur man ens lyckas finta UHR utan att bli landsförrädare.

Tack på förhand till alla som pallar svara, och till er som bara vill in och gnälla – skippa det, jag har redan ADHD. 😄
2025-04-20, 20:02
Medlem
Nu var det på stenåldern jag skrev provet dvs 1993.
Men jag klarade 1.8 vid första försöket.
Dessutom påtalade jag en brist i provet.
Nu var jag som TS saknade betyg från gymnasiet.
Hade dock pluggat ca hälften av matten, engelskan och fysiken jag behövde för att vara behörig till den ingenjörsutbildning jag ville komma in på.
Jag pluggade på ett par gamla prov inför provet.
Nu brukar jag ha enkelt för den typen av övningar under press, satte enboa på mönstringen bl.a.
Men det som krävs är bra läsförståelse och att man jobbar metodiskt.sätt dig och lös gamla prov under tidspress så du förstår upplägget.
Lycka till med provet.
2025-04-20, 20:20
Medlem
Jag tänker att man kan lära av andras misstag så svarar även om jag själv inte har skrivit bra på högskoleprovet (men syrran klarade 2,0 på tredje försöket). Man får nog räkna med att det kan krävas tre försök att få riktigt bra poäng även om några som har tur med rätt skills/tänk redan från början kan gå in högre än andra. Det handlar mer om prov-teknik än vad man tror.

Jag hade rekommenderat att abonnera på en sån webbsida där du kan sitta och öva med förklaringar. De är dyra men har du råd och ser till att använda programmet regelbundet så är det lätt värt. Böcker kan man få tag på billigare och de kan också vara riktigt bra. Det svåraste tyckte jag var matten. Har man föräldrar, kompisar eller syskon att fråga så underlättar det enormt jämfört med att själv försöka klura ut hur man egentligen skulle ha tänkt. Här kan nog IQ eller hur van man är att tänka matte ha stor betydelse men alla lär ju kunna bli betydligt bättre på det med rätt förutsättningar. I alla delar finns det mycket tips att tänka på för att förstå hur man gör provet på bästa sätt.

Under själva provet kan man ju vara mer eller mindre smart också. Slösa aldrig för mycket tid om något är svårt, chansa hellre och gå vidare. Jag sumpade större delen av mitt andra prov som jag ändå pluggat ca 40 timmar till på att försöka lösa matten trots att dom infört en ny del som jag inte hade tränat på, sen när jag väl kom till statistik-delen som är busenkel i jämförelse men tar tid så hann jag knappt göra något på den delen. För att få riktigt höga poäng måste man ha alla dessa delar - kunna och förstå vad som kommer på proven, studieteknik och provteknik.
2025-04-20, 20:54
Medlem
Nicholassarkozys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iiiiih
För att få riktigt höga poäng måste man ha alla dessa delar - kunna och förstå vad som kommer på proven, studieteknik och provteknik.
Helt riktigt. Jag fick höga poäng genom att nöta gamla prov, vara förberedd och utvilad samt ta det coolt - gjorde klart allt jag kunde i respektive del och ägnade övrig tid åt att försöka lösa det som blev svårt.
2025-04-20, 20:54
Medlem
Satte 2.0 på matten och 1.7 på språk, typ 2015?

F.ö pluggade jag ju naturvetenskapligt program på gymnasiet och hade bra betyg där.

Det finns "billiga sätt" att få mer poäng:

* Uteslutningsmetoden är din vän - du behöver ofta inte lösa speciellt mycket (eller något över huvudtaget) om du kan klippa flera svarsalternativ som är orimliga tills det bara finns 1 alternativ kvar. Gäller både på matte & språk

* Gör INTE delarna i den ordning som de presenteras. Vissa går snabbare än andra, speciellt på språkdelen. Ta de delar som går snabbt först så du kan ta de i lugn och ro, sen de som är jobbigast sist. För min del var det relevant på språkdelen ord -> MEK -> Engelska -> läs

* Var inte rädd för att klottra i marginalen på mattedelen, eller be om ett kladdpapper, shockerande många som inte gör detta. Bara snabba kalkyler.
2025-04-20, 21:01
Medlem
Glostrups avatar
Jag tränade på mattedelen, genom att göra gamla prov, mest för att bli snabbare. Resten hade jag nog bara naturligt lätt för. Gissar att höga resultat handlar om en kombination av att vara bra på logiskt tänkande, att vara ganska snabb i huvudet och att kunna prestera under press.

Jag tror på att plugga gamla prov systematiskt och att gå genom frågorna ganska snabbt för att vinna tid. Gå vidare om du kör fast, och gå sen tillbaka och lös de frågor du hoppade över. Se till att ha tid att dubbelkolla alla svar minst en gång.
2025-04-20, 21:13
Medlem
Threadkillers avatar
Tyvärr hör jag nog närmast till kategorin "fattade allt direkt utan ansträngning", vilket gör det svårt att komma med goda råd. Men jag tror att det underlättar att göra gamla högskoleprov (på tid) för att lära sig "taktiken" så att säga. Exempelvis lära sig när en uppgift verkar ta för lång tid och hellre chansa på den och gå vidare (och då markera den som "chansad", så att du kan gå tillbaka och försöka lösa den på riktigt ifall du har tid över i slutet).

För läsförståelsebitarna har jag oftast skummat texten, läst frågorna och sedan gått tillbaka och försökt hitta det aktuella stycket. Tror aldrig jag missat mer än någon enstaka fråga på det sättet.

Matte kan nog vara svårast att höja om man inte "har det naturligt". Uppgifterna är ju inte särskilt svåra egentligen, men man måste lösa dem snabbt och effektivt. Där underlättar det nog mycket att helt enkelt vara "bra på att skriva prov" därför att man fungerar väl under stress etc.

Jag misstänker i alla fall starkt att det bästa är att göra som iiiiih föreslog, abonnera på en hemsida där man kan öva med förklaringar. Sådana fanns nog inte sist jag skrev högskoleprovet, men det var jättebra när jag skulle ta jägarexamen. Och som sagt, att göra gamla högskoleprov på tid.

Lycka till!
2025-04-20, 21:13
Medlem
Skrev HP 2015 för skojs skull eftersom min dotter skrev det samtidigt. Fick 2,0.

Övade på en del gamla prov men inte mycket till plugg. Verbala delen var lätt. Var färdig på halva tiden. Här skulle jag nog satsa på ordförståelse. Var uppmärksam på populära nyord.

Kvantdelen var stressigt. Första delprovet måste jag lämna en del av statistik/diagramfrågorna på grund av tidsbrist. Här skulle jag nog främst träna på att klara av enkla uppgifter snabbt så det blir tid över för de mer tidskrävande uppgifterna.

Hinner man inte riktigt med de sista uppgifterna så kan man chansa. Även om man bara har 25-50% chans så får man ju inte minuspoäng för fel svar. Läs igenom uppgiften och gör en rimlig gissning när det är några minuter kvar av provtiden.
Senast redigerad av Sanakhte 2025-04-20 kl. 21:23.
2025-04-20, 21:18
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Skrivit följande resultat:

1.8
1.7
2.0
2.0
1.4 (Vad hände här? Jo, jag kryssade i fel cirklar.)
2.0

Det är svårt att att studera till ELF skulle jag påstå. Antingen har du det eller inte.

Däremot till matematiken är det enkelt att läsa på. Man måste veta vad som brukar komma på proven. Trianglar, vinklar och överslagsräkning är det bra att kunna i nattmössan.

Jag brukar alltid ta det i den ordningen jag kan mest. Till exempel har jag aldrig haft ett fel på diagram. Så gissa vad jag börjar med trots att det kommer sist?
2025-04-20, 21:25
Medlem
Jag har skrivit 2.0 och mitt tips är det gamla vanliga: öva på gamla prov. Frågorna går bara att variera til en viss grad, så kan du lösa dem en gång så kan du lösa en snarlik uppgift sedan.
Tips 2: En kub består av 6 kvadrater. Kommer ofta någon matteuppgift som har med kuber att göra.
Tips 3: Kolla noga om talen i till synes enkla matteuppgifter är negativa. Lätt att få slarvfel på dessa.
2025-04-20, 21:31
Medlem
Vad jobbar ni genier med som fått 2.0.. läkare, jurister etc eller vad gör ni? hade vart kul om de vart nån som jobbade som barnskötare eller diskare eller nåt=)
2025-04-20, 21:32
Medlem
kaerakels avatar
Matten är matematik B. Allt finns i gymnasieboken, typ Matematik 5000. Det handlar om att lära sig tänka rätt.

Tips; ChatGPT får 2.0 på alla delar, så låt det bli din bästa pluggkompis. Ladda upp några exempelprov så kan den fortsätta generera frågor och ge detaljerade förklaringar.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in