2025-04-20, 18:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Resultatet blir ju fortfarande att staten stjäl egendom från icke skuldsatta eftersom de inte gör någon vettig bedömning från fall till fall.
Allting som framkommit i tråden talar emot att det inte skulle ha gjorts någon vettig bedömning. Inte minst det faktum att historien som framställs i media uppenbart saknar väldigt relevant information som får saken att framstå i en annan dager.

Tvärtom talar det för att man tar egendom som ägs av skuldsatta, men som man skrivit på någon tredjeperson för att kunna snyfta i pressen när den utmäts ändå.
Senast redigerad av Caimen 2025-04-20 kl. 18:56.
Citera
2025-04-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Allt man äger SKA man få låna ut till precis vem man vill eftersom man ÄGER det. Fy fan för staten och åt helvete med lagar och regler.
Här har vi faktiskt en som fick rätt. Men det gick ända upp till hovrätten!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-nu-har-han-fatt-ratt-i-hovratten
Citera
2025-04-20, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Här har vi faktiskt en som fick rätt. Men det gick ända upp till hovrätten!
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/kronofogden-tog-rafals-bil-nu-har-han-fatt-ratt-i-hovratten
Efter SJU månader fick han tillbaka bilen, undrar vem som överklagade till hovrätten. Alltså hur dömde tingsrätten.

Som det står i artikeln:
"Tanken med lagen är att myndigheten ska nå de personer som försöker dölja sina tillgångar och istället skriva bilar på andra personer, så kallade bilmålvakter."
Men av de uttalande som vi får från en del kronoinspektör i de mediala fallen struntar de i den intentionen och nöjer sig med att någon är i sk besittning av fordonet. Sen blir det upp till den som drabbas att försöka bevisa i domstol att det är deras bil. Statens myndighet behöver alltså inte påvisa att det finns ett målvaktsförhållande.
Citera
2025-04-20, 20:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Som det står i artikeln:
"Tanken med lagen är att myndigheten ska nå de personer som försöker dölja sina tillgångar och istället skriva bilar på andra personer, så kallade bilmålvakter."
Men av de uttalande som vi får från en del kronoinspektör i de mediala fallen struntar de i den intentionen och nöjer sig med att någon är i sk besittning av fordonet.
Alltså, förstår du den faktiska innebörden av ordet besittning? Det är ju exakt precis det som det handlar om när någon är målvakt. Den person som har fordonet i sin besittning är inte den registrerade ägaren. Den som kör bilen, disponerar bilen, och har bilnyckeln i sin ficka, den har besittningen av bilen. Vilket normalt också är ägaren. Vem som sedan står skriven på bilen, det är en pappersfråga.

Att skriva "s.k besittning" som om det är något mumbo jumbo visar att du inte förstått vad du skriver om.
Citera
2025-04-20, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Alltså, förstår du den faktiska innebörden av ordet besittning? Det är ju exakt precis det som det handlar om när någon är målvakt. Den person som har fordonet i sin besittning är inte den registrerade ägaren. Den som kör bilen, disponerar bilen, och har bilnyckeln i sin ficka, den har besittningen av bilen. Vilket normalt också är ägaren. Vem som sedan står skriven på bilen, det är en pappersfråga.

Att skriva "s.k besittning" som om det är något mumbo jumbo visar att du inte förstått vad du skriver om.
Det är väl du som påstår dig vara polis? I så fall gissar jag att du är en av dom står och plockar bilister samtidigt som du ringer kronkalle. Jag kan se framför mig hur det går för dig när du lyckas plocka någon. Jävla Karen.
Citera
2025-04-20, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Det är väl du som påstår dig vara polis? I så fall gissar jag att du är en av dom står och plockar bilister samtidigt som du ringer kronkalle. Jag kan se framför mig hur det går för dig när du lyckas plocka någon. Jävla Karen.
Inte bara påstår, jag jobbar som polis. Och det är heeemskt sällan jag ringer fogden på en bilförare.

Men när jag gör det, då är det för att något inte står rätt till..

Btw, knepigt att du citerar ett inlägg som du inte bemöter, utan istället bara går till något halvarslat personangrepp.
Citera
2025-04-20, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Men är inte lagar en ganska bra grej?

Det beror väl på vad lagen säger?
Citera
2025-04-20, 21:27
Medlem
Helt rätt. Hur kan man vara så dum å lämna bort den till vemsomhelst
Citera
2025-04-20, 21:30
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Det känns inte så sannolikt eftersom eleven kör i sin egen bil eller hur är lagen formulerad som du refererar till?

Från transportstyrelsen: "Det är handledaren som är ansvarig och räknas som förare".

Från KFM: "utgångspunkten är att den som har bilen i sin besittning anses vara ägare till bilen"

Tänk dig nu att far och dotter övningskör och far har skulder. Men att dottern cashat bilen. Det skulle inte förvåna mg en sekund om ngn fanatisk zombiefogde snodde bilen i det läget.

Fast personerna behöver inte ens ha en relation. Det kan vara en skuldsatt som är handledare åt grannes dotter, mot lite extrainkomst, eller vad som.
Citera
2025-04-20, 21:37
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Inte bara påstår, jag jobbar som polis. Och det är heeemskt sällan jag ringer fogden på en bilförare.

Men när jag gör det, då är det för att något inte står rätt till..

Btw, knepigt att du citerar ett inlägg som du inte bemöter, utan istället bara går till något halvarslat personangrepp.

Har du lust att förtydliga det fetade? Vad menas med att "något inte står rätt till?" Ge oss gärna några exempel.
Citera
2025-04-20, 21:57
Medlem
Citat:

Jag förstår innebörden av att besitta något. Att någon tillfälligt har omedlebar kontroll över t.ex. ett fordon är inte det samma som att det innebär faktiskt ägande och att en s.k. målvakt står för fordonet i officiella register. Vad som är normalt är irrelevant.
Citera
2025-04-20, 22:06
Medlem
Citat:
Allting som framkommit i tråden talar emot att det inte skulle ha gjorts någon vettig bedömning. Inte minst det faktum att historien som framställs i media uppenbart saknar väldigt relevant information som får saken att framstå i en annan dager.

Tvärtom talar det för att man tar egendom som ägs av skuldsatta, men som man skrivit på någon tredjeperson för att kunna snyfta i pressen när den utmäts ändå.
Det enda som framkommit i tråden är att den drabbades dotter har, troligen haft då hon lämnat styrelsen, en bilverkstad och att fadern tidigare varit styrelseledamot i företaget och att företaget har skulder hos registrerade hos KFM.
Detta har lett till spekulation att fadern lämnat bilen till den verkstaden, men inget har bevisat detta.
Kan du visa på vad i tråden som skulle visa på att bilen faktiskt ägdes av annan än den officiella ägaren? Vad jag vet så är det helt okänt, i tråden, vem som var den skuldsatte som körde bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in