2025-04-20, 08:27
Medlem
Vit-Brandbils avatar
När människor kommer i kläm och systemet inte fattar att de gjort fel.
Nu har jag inte läst artikeln men åker man till många märkesverkstäder så har man ingen aning om vem som tar hand om din bil och vissa av dessa har även de hemkörning men givetvis får man betala extra för den tjänsten.

Nu gissar jag att Kenneth lämnat bilen till en arabverkatad och även där har man noll koll på vem som kör hem bilen då de också har den tjänsten på vissa ställen.
Citera
2025-04-20, 08:28
Medlem
bema56s avatar
Om detta stämmer utgår jag ifrån att Tingsrätten river upp Kronofogdens beslut.
Det låter helt sjukt!
Citera
2025-04-20, 08:33
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
När människor kommer i kläm och systemet inte fattar att de gjort fel.
Nu har jag inte läst artikeln men åker man till många märkesverkstäder så har man ingen aning om vem som tar hand om din bil och vissa av dessa har även de hemkörning men givetvis får man betala extra för den tjänsten.

Nu gissar jag att Kenneth lämnat bilen till en arabverkatad och även där har man noll koll på vem som kör hem bilen då de också har den tjänsten på vissa ställen.
Lånebil är ju vanligt men jag har aldrig hört talas om nån märkesverkstad som har hemleverasn av servad bil?
Citera
2025-04-20, 08:35
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Grundläggande matte. Ditt fall, givet antagandet att du kör bil w
en gång om dagen innebär 365 dagar per år x 7 år från första gången du stannades - det blir 2555. Hade du stannats en gång hade du stannats en gång på 2555, men du är stannad två gånger - alltså 2555 delat med 2, blir 1277.

Jag är stannad en gång sedan 2010, och kör två-tre gånger om dagen i snitt. Samma matte landar på en på 10.000 eller 15.000, grovt räknat.

Vilka områden åker du runt i då? Som sagt, dina rutter påverkar ju oddsen enormt.

Om man till exempel bor i en norrländsk by där det är 10 mil till närmaste stad, ja då är nog oddsen typ 1 på 100.000 att bli kollad. Men om man bor i Solna, och kör i Solna varje dag (det är en hotspot av skäl jag förklarat och varje gång jag åker dit så ser man polisbilar som cruisar runt) så förändras oddsen dramatiskt.
Citera
2025-04-20, 08:35
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Lånebil är ju vanligt men jag har aldrig hört talas om nån märkesverkstad som har hemleverasn av servad bil?

Har du frågat om detta? Jag lovar att de kör hem bilen åt dig men du kommer få det på räkningen.
Citera
2025-04-20, 08:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Vilka områden åker du runt i då? Som sagt, dina rutter påverkar ju oddsen enormt.

Om man till exempel bor i en norrländsk by där det är 10 mil till närmaste stad, ja då är nog oddsen typ 1 på 100.000 att bli kollad. Men om man bor i Solna, och kör i Solna varje dag (det är en hotspot av skäl jag förklarat och varje gång jag åker dit så ser man polisbilar som cruisar runt) så förändras oddsen dramatiskt.
Ja, enligt din egen utsago, och antagandet en gång per dag som du inte säger emot, är chansen att bli stannad i din hotspot lägre än en promille.

Och Kenneths bil togs i Göteborg, jag gissar att han inte bor i biskopsgården.

Jag kör runt i en av våra fem största städer i landet.
Citera
2025-04-20, 08:44
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har du frågat om detta? Jag lovar att de kör hem bilen åt dig men du kommer få det på räkningen.
Det lär väl kosta skjortan i så fall om man som jag bor 3 mil från stan. De måste ju vara 2 stycken med en extrabil eller ta taxi tillbaka till verkstan. Vad kostar en bilmek i timman 2000:- ?
Citera
2025-04-20, 08:46
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ja, enligt din egen utsago, och antagandet en gång per dag som du inte säger emot, är chansen att bli stannad i din hotspot lägre än en promille.

Och Kenneths bil togs i Göteborg, jag gissar att han inte bor i biskopsgården.

Jag kör runt i en av våra fem största städer i landet.

Jo, jag säger emot - år 2018 åkte jag definitivt inte bil varje dag, det var sällan. Bara några gånger per månad faktiskt, hade inte tillgång till bil på samma sätt då.

2024 däremot - nu åker jag bil nästan varje dag. Kanske 6 av 7 dagar.

Under 2018 hade jag alltså otur men befann mig på fel plats vid fel tillfälle, vilket ju händer ganska ofta i livet ändå, eller hur?
Citera
2025-04-20, 09:03
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag väntar på det exempel där en handledare med skulder sitter i passagerarsätet och är ute och övningskör med elev i elevens privata bil. Där eleven blir av med sin bil vid kontroll.

Det kan nämligen mycket väl hända i det rättsäkra Sverige, så som lagen ser ut.
Det känns inte så sannolikt eftersom eleven kör i sin egen bil eller hur är lagen formulerad som du refererar till?
Citera
2025-04-20, 09:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jo, jag säger emot - år 2018 åkte jag definitivt inte bil varje dag, det var sällan. Bara några gånger per månad faktiskt, hade inte tillgång till bil på samma sätt då.

2024 däremot - nu åker jag bil nästan varje dag. Kanske 6 av 7 dagar.

Under 2018 hade jag alltså otur men befann mig på fel plats vid fel tillfälle, vilket ju händer ganska ofta i livet ändå, eller hur?
Ja, det är naturligtvis en överslagsräkning. Och nu åker du nästan varje dag, jag antar att du normalt också kör tur och retur - alltså två resor per dag istället för en per dag som jag räknat på tidigare. Det kanske går ungefär jämnt ut.

Du kan ju inte påstå att dina två gånger på sju år gör det särskilt vanligt att bli stannad, sett till hur ofta man kör bil? Sannolikheten att bli stannad när man kör bil är oerhört låg, sen om det är en på 1000 eller en på 10.000 spelar faktiskt ingen större roll.

Det intressanta rent sannolikhetsmässigt, det är när du kombinerar den chansen att bli stannad med hur vanligt förekommande det är att du lånar ut din bil tillfälligt till någon utanför familjen, hur vanligt förekommande kan det vara, en resa av 500 med din bil?

Och hur vanligt är det sedan att den som lånar din bil har skulder hos fogden? Enligt KFMs hemsida har ca 417.000 av sveriges befolkning skulder hos fogden, ca en av 24 personer räknat på tio miljoner svenskar.

Sannolikheten går då att räkna på, överslagsmässigt:
1/1000 chans att bli stannad, gånger
1/500 chans att bilen vid tillfället var utlånad, gånger
1/24 chans att den personen har skulder.

Det innebär att oddsen att det slumpar sig så olyckligt som för till exempel Kenneth är ungefär 1/12000000 (en på tolv miljoner), eller 0.00000833%.

Och bara här på forumet har vi som sagt både tråden om Kenneth, tråden om Ebba, och ett par postare i trådarna som alla har råkat ut för exakt dessa olyckliga omständigheter. Många en på tolvmiljoners-chanser som slår in där..
Citera
2025-04-20, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag väntar på det exempel där en handledare med skulder sitter i passagerarsätet och är ute och övningskör med elev i elevens privata bil. Där eleven blir av med sin bil vid kontroll.

Det kan nämligen mycket väl hända i det rättsäkra Sverige, så som lagen ser ut.

Hur ofta är handledaren någon annan än "eleven"s förälder och ägare till bilen?
Citera
2025-04-20, 10:11
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ja, det är naturligtvis en överslagsräkning. Och nu åker du nästan varje dag, jag antar att du normalt också kör tur och retur - alltså två resor per dag istället för en per dag som jag räknat på tidigare. Det kanske går ungefär jämnt ut.

Du kan ju inte påstå att dina två gånger på sju år gör det särskilt vanligt att bli stannad, sett till hur ofta man kör bil? Sannolikheten att bli stannad när man kör bil är oerhört låg, sen om det är en på 1000 eller en på 10.000 spelar faktiskt ingen större roll.

Det intressanta rent sannolikhetsmässigt, det är när du kombinerar den chansen att bli stannad med hur vanligt förekommande det är att du lånar ut din bil tillfälligt till någon utanför familjen, hur vanligt förekommande kan det vara, en resa av 500 med din bil?

Och hur vanligt är det sedan att den som lånar din bil har skulder hos fogden? Enligt KFMs hemsida har ca 417.000 av sveriges befolkning skulder hos fogden, ca en av 24 personer räknat på tio miljoner svenskar.

Sannolikheten går då att räkna på, överslagsmässigt:
1/1000 chans att bli stannad, gånger
1/500 chans att bilen vid tillfället var utlånad, gånger
1/24 chans att den personen har skulder.

Det innebär att oddsen att det slumpar sig så olyckligt som för till exempel Kenneth är ungefär 1/12000000 (en på tolv miljoner), eller 0.00000833%.

Och bara här på forumet har vi som sagt både tråden om Kenneth, tråden om Ebba, och ett par postare i trådarna som alla har råkat ut för exakt dessa olyckliga omständigheter. Många en på tolvmiljoners-chanser som slår in där..

Vad är det du säger, att när jag blev stoppad så var det en av dessa 0.00000083% händelser?

Jag har nämligen skulder hos kronofogden så den händelsen har redan hänt. "Don't tell me the odds!" som Han Solo sade. Jag kom enbart undan eftersom att bilen jag körde var en OKQ8 hyrbil så inte ens de kunde komma på ett scenario där jag "ägde bilen". Annars hade jag varit rökt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in