Citat:
Ursprungligen postat av
LuluBrooksie
Då har jag en eller två frågor till dig eller annan kunnig.
Varför får vi bara se video från 1) före de går in, 2) under zero gravity och 3) efter landning?
Varför finns inget filmat från vägen upp? Det enda vi får är audio som låter som "Weeeee! Woohooooo! Yeaaaah! Yee-haw!"
Och 4) Varför finns inget filmat från vägen NER?
Det enda vi får se är en podd som ser ut som ett vitt Biltema-lektält med, vad jag antar, krocktest-dockor i. Det syns på några exempelbilder.
När podden landar sprutar det omkring sand i höga plymer. När Bezos ska öppna podden är den kritvit. Inte ens ett flygplan är så rent efter luftfärd. De har slängt dit någon kvist.
Vad det gäller filmandet så är fokus alltid prioriterat på säkerhet och överföring av data (telemetri), inte att skapa en realityshow. Under de delarna av resan som du nämner så är det oftast väldigt skakigt på grund av vibrationer och acceleration och det är svårt att få bra videomaterial inifrån, men det finns från tidigare uppskjutningar som har gjorts.
De väljer ju precis själva vilka delar de vill visa för allmänheten, de har ju knappast som mål att övertyga konspirationstroende då dessa allt som oftast är helt fast i sina tankar oavsett vad som visas.
Om du tittar på själva landningen så slår det upp mycket sand men nästan allt sprids utåt sidorna bort från kapseln, ett väldigt tunt lager av efterdyningarna ser ut att svepa över kapseln men med tanke på hur den är utformad och beroende på vad den har för material på utsidan så ser jag inga som helst konstigheter med att den fortfarande är vit. Det hade troligtvis krävts relativt stora mängder sand för att dels kunna fästa vid ytan och dels vara tillräckligt tjockt för att ge den en annan färg.
Hade det varit några konstigheter så hade naturligtvis tusentals experter kunnat peka på detta, och samtliga dessa måste annars vara del i en världsomfattande konspiration för att dölja dessa fejkade rymdfärder, låter det i inte osannolikt i dina öron?