2025-04-20, 00:41
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
De blandar väl in lättmanipulerat folk.

Vilka frågor har jag inte besvarat?

För någon vecka sedan beskrev jag era metoder som ovetenskapliga. Ni nöjde er med ett uselt svar och hoppade sedan till nästa tuva.

Nu har jag återigen stuckit ut hakan. Förra gången gick det bra. Ni får hemskt gärna göra ett bättre jobb där, se ovan.

Om du skulle designa en rymdkapsel - varför skulle du se till att den endast går att öppnas utifrån?

Du gav även ett slappt svar på inlägget du citerade.
Senast redigerad av JoeDevola 2025-04-20 kl. 00:44.
Citera
2025-04-20, 00:52
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
De är affärsmän och tjänar förmodligen enorma summor just på att hålla illusionen vid liv.

Säg att jag är en populär artist som framför låtar om att t.ex. som tjej, kyssa andra tjejer. Hur tjänar jag enorma summor på den här bluffen?
Citera
2025-04-20, 05:42
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Det visade sig vara en riktig usel idé som bara ledde till att allt fler ifrågasätter NASA och de påstådda rymdresorna.

Men det var precis det som var tanken! Redan på 70-talet försökte man hjälpa folk att genomskåda bluffen med filmen "Capricorn One" från hollywood.

Men eftersom det inte hjälpte, så har man fortsatt att göra varje nytt rymdprojekt sämre och sämre och mera amatörmässigt än det förra.

Och det här Blue Origin-tramset var definitivt inte designat för att se realistiskt ut. Fattar inte hur någon kan tro på teatern längre.
Citera
2025-04-20, 06:28
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Då har jag en eller två frågor till dig eller annan kunnig.
Varför får vi bara se video från 1) före de går in, 2) under zero gravity och 3) efter landning?
Varför finns inget filmat från vägen upp? Det enda vi får är audio som låter som "Weeeee! Woohooooo! Yeaaaah! Yee-haw!"

Och 4) Varför finns inget filmat från vägen NER?
Det enda vi får se är en podd som ser ut som ett vitt Biltema-lektält med, vad jag antar, krocktest-dockor i. Det syns på några exempelbilder.

När podden landar sprutar det omkring sand i höga plymer. När Bezos ska öppna podden är den kritvit. Inte ens ett flygplan är så rent efter luftfärd. De har slängt dit någon kvist.
Jag har inte fått ett enda svar på ovanstående.

Varför kan inte ni astrofysiker/astronomer i tråden förklara varför podden var perfekt kritvit efter landning trots att ett flygplan blir skitigare?

Och varför vi blev blåsta på all footage på VÄG upp och på VÄG ner?
Citera
2025-04-20, 06:45
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Men det var precis det som var tanken! Redan på 70-talet försökte man hjälpa folk att genomskåda bluffen med filmen "Capricorn One" från hollywood.

Men eftersom det inte hjälpte, så har man fortsatt att göra varje nytt rymdprojekt sämre och sämre och mera amatörmässigt än det förra.

Och det här Blue Origin-tramset var definitivt inte designat för att se realistiskt ut. Fattar inte hur någon kan tro på teatern längre.

Har du hört talas om ett tv-serie-avsnitt av The Morning Show med bl a Reese Witherspoon som heter The Kārmān Line? Från 2023. Den visar hur man fejkar en rymdfärd och får det att se äkta ut. Allt är en studio...

Samma rymdskepp som Blue Origin. Snudd på exakt. Exakt samma fönsterbilder. Snarlika uniformer. Ingen skyddsutrustning.

A bold proposal to shore up a financially-challenged UBA* meets with opposition, as Alex and Bradley discover their autonomy has limits.

https://m.imdb.com/title/tt16161700/

*United Business Association

Ps vilka är de egentliga foliehattarna?
Citera
2025-04-20, 07:45
Medlem
JoeDevolas avatar
Citat:
Har du hört talas om ett tv-serie-avsnitt av The Morning Show med bl a Reese Witherspoon som heter The Kārmān Line? Från 2023. Den visar hur man fejkar en rymdfärd och får det att se äkta ut. Allt är en studio...

Samma rymdskepp som Blue Origin. Snudd på exakt. Exakt samma fönsterbilder. Snarlika uniformer. Ingen skyddsutrustning.

A bold proposal to shore up a financially-challenged UBA* meets with opposition, as Alex and Bradley discover their autonomy has limits.

https://m.imdb.com/title/tt16161700/

*United Business Association

Ps vilka är de egentliga foliehattarna?

Det finns några millioner konspirationsteoretiker. Innan du kallar den andra sidan för "de egentliga foliehattarna", tycker jag att du kan ägna en tanke åt varför det inte finns en enda konspirationsteoretiker som är villig att tackla den här frågan på ett vetenskapligt vis genom att ställa upp en hypotes och försöka motbevisa den.

Jag tog upp detta problem för en kort tid sedan. Min gissning är att det helt enkelt inte låter sig göras utan att komma fram till ett svar som gör för ont.

Millioner. Ta in den siffran en gång till.

Du skulle kunna bli den första.
Citera
2025-04-20, 09:31
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Jag har inte fått ett enda svar på ovanstående.

Varför kan inte ni astrofysiker/astronomer i tråden förklara varför podden var perfekt kritvit efter landning trots att ett flygplan blir skitigare?

Och varför vi blev blåsta på all footage på VÄG upp och på VÄG ner?
Blue orgin är suborbital vilket betyder att den inte flyger så högt att den behöver göra ett återinträde i atmosfären i hög hastighet som genererar höga temperaturer och missfärgar kapseln.
Citera
2025-04-20, 11:46
Medlem
Mino44s avatar
Citat:
Då har jag en eller två frågor till dig eller annan kunnig.
Varför får vi bara se video från 1) före de går in, 2) under zero gravity och 3) efter landning?
Varför finns inget filmat från vägen upp? Det enda vi får är audio som låter som "Weeeee! Woohooooo! Yeaaaah! Yee-haw!"

Och 4) Varför finns inget filmat från vägen NER?
Det enda vi får se är en podd som ser ut som ett vitt Biltema-lektält med, vad jag antar, krocktest-dockor i. Det syns på några exempelbilder.

När podden landar sprutar det omkring sand i höga plymer. När Bezos ska öppna podden är den kritvit. Inte ens ett flygplan är så rent efter luftfärd. De har slängt dit någon kvist.

Vad det gäller filmandet så är fokus alltid prioriterat på säkerhet och överföring av data (telemetri), inte att skapa en realityshow. Under de delarna av resan som du nämner så är det oftast väldigt skakigt på grund av vibrationer och acceleration och det är svårt att få bra videomaterial inifrån, men det finns från tidigare uppskjutningar som har gjorts.

De väljer ju precis själva vilka delar de vill visa för allmänheten, de har ju knappast som mål att övertyga konspirationstroende då dessa allt som oftast är helt fast i sina tankar oavsett vad som visas.

Om du tittar på själva landningen så slår det upp mycket sand men nästan allt sprids utåt sidorna bort från kapseln, ett väldigt tunt lager av efterdyningarna ser ut att svepa över kapseln men med tanke på hur den är utformad och beroende på vad den har för material på utsidan så ser jag inga som helst konstigheter med att den fortfarande är vit. Det hade troligtvis krävts relativt stora mängder sand för att dels kunna fästa vid ytan och dels vara tillräckligt tjockt för att ge den en annan färg.

Hade det varit några konstigheter så hade naturligtvis tusentals experter kunnat peka på detta, och samtliga dessa måste annars vara del i en världsomfattande konspiration för att dölja dessa fejkade rymdfärder, låter det i inte osannolikt i dina öron?
Citera
2025-04-20, 11:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Jag tog upp detta problem för en kort tid sedan. Min gissning är att det helt enkelt inte låter sig göras utan att komma fram till ett svar som gör för ont.
Jag har ställt upp en hypotes och gjort precis allt för att motbevisa den.
Jag lyckades inte.

Hypotesen är att månlandningarna är inspelade på jorden.
Jag har inte ens varit nära att lyckas motbevisa min hypotes.
Senast redigerad av adaptern 2025-04-20 kl. 12:04.
Citera
2025-04-20, 12:43
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mino44
Vad det gäller filmandet så är fokus alltid prioriterat på säkerhet och överföring av data (telemetri), inte att skapa en realityshow. Under de delarna av resan som du nämner så är det oftast väldigt skakigt på grund av vibrationer och acceleration och det är svårt att få bra videomaterial inifrån, men det finns från tidigare uppskjutningar som har gjorts.

De väljer ju precis själva vilka delar de vill visa för allmänheten, de har ju knappast som mål att övertyga konspirationstroende då dessa allt som oftast är helt fast i sina tankar oavsett vad som visas.

Om du tittar på själva landningen så slår det upp mycket sand men nästan allt sprids utåt sidorna bort från kapseln, ett väldigt tunt lager av efterdyningarna ser ut att svepa över kapseln men med tanke på hur den är utformad och beroende på vad den har för material på utsidan så ser jag inga som helst konstigheter med att den fortfarande är vit. Det hade troligtvis krävts relativt stora mängder sand för att dels kunna fästa vid ytan och dels vara tillräckligt tjockt för att ge den en annan färg.

Hade det varit några konstigheter så hade naturligtvis tusentals experter kunnat peka på detta, och samtliga dessa måste annars vara del i en världsomfattande konspiration för att dölja dessa fejkade rymdfärder, låter det i inte osannolikt i dina öron?

Nej det låter inte osannolikt när så osannolika bilder visas, som en flimsigt lektält-dörr som "öppnas för tidigt" så man måste cutta live feeden, mute-a och börja om, som vid en filminspelning. När Jeff stegar fram med något metallrör som "nyckel" för att "öppna dörren för första gången" är det inte hellt lätt att hålla sig för skratt.

Men jag säger inte att ALLA RYMDFÄRDER är fake. Däremot är jag ganska så övertygad om att denna BlueOrigin-resa var fake.

Ta gärna en titt på ett annat inlägg jag har gjort i tråden som handlar om ett avsnitt av tv-serien The Morning Show där man gjorde en avsnitt som heter The Karman Line. Den handlar om hur man lurar befolkningen att en rymdresa är på riktigt.
Allting ser exakt likadant ut som Blue Origin. Endast en smärre olikhet på rymdraketen, i övrigt tippen dvs landningspodden, inomhusbilder, insidor, utsidor samma utsikt mot jorden - allt på pricken likt.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2025-04-20 kl. 12:46.
Citera
2025-04-20, 13:01
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Det finns några millioner konspirationsteoretiker. Innan du kallar den andra sidan för "de egentliga foliehattarna", tycker jag att du kan ägna en tanke åt varför det inte finns en enda konspirationsteoretiker som är villig att tackla den här frågan på ett vetenskapligt vis genom att ställa upp en hypotes och försöka motbevisa den.

Millioner. Ta in den siffran en gång till.

Du skulle kunna bli den första.
Men va? Jag är varken fysiker, astronom, astronaut, matematiker.

Om du tror att BlueOrigin spacetrip var på riktigt så, be my guest. Det verkar dock vara ganska ensamt i ert hörn av internet.
Citera
2025-04-20, 13:24
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adaptern
Jag har ställt upp en hypotes och gjort precis allt för att motbevisa den.
Jag lyckades inte.

Hypotesen är att månlandningarna är inspelade på jorden.
Jag har inte ens varit nära att lyckas motbevisa min hypotes.

Då kan ju hypotesen vara felaktig, eller hur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in