2025-04-19, 21:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Jag har kört bil i 25 år. Jag har blivit stoppad 4 ggr. 2 ggr var första dagen, båda gångerna.
Den andra gången var 2018 tror jag och den senaste gången 2023.

Så om man blir stoppad för kontroll 4 gånger på 25 år så är det ganska säkert att köra både onykter (så länge man inte vinglar) eller drogpåverkad eller också för fort.

Jag har kört otroligt mycket för fort genom åren och även fått en polisbil bakom mig när jag körde 160 km/h, men blev inte stoppad ändå.

Krävs sjukt mycket för att man ska få några konsekvenser i trafiken.
Exakt så. Och ändå slumpar det sig så för både Kenneth i denna tråd, Ebba i tråden (FB) Ebba, 25, lånade ut bilen till skuldsatt man – nu säljs den av Kronofogden. Dec 2024 och ett par användare i trådarna alla har haft oturen att PRECIS den gången man var lite snäll och lånade ut bilen, då blev dem utmätt för att föraren hade skulder.

En av trådens postares pappa var dessutom på väg till apoteket för att hämta sina mediciner, buhu buhu..
Citera
2025-04-19, 22:20
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Jo, sist jag blev stannad i en poliskontroll var 2010.

Du har blivit stannad 2018 och 2024, två gånger på sju år. Givet att du kör bil endast en gång om dagen i snitt (ofta kör man ju två gånger, tur och retur till jobb exvis). så är det en chans på 1277 att bli stannad under färden. I mitt eget fall ungefär en på 5475. Men jag snittar fler än en körning per dag, så det lär snarare vara en på 10.000 eller 15.000.

Således, hyfsat jävla otur att det från klar himmel trillar ner ett fordonsstopp OCH skuldkontroll, OCH att du just då dessutom råkar ha lånat ut bilen till en tillfällig förare, OCH att den dessutom har skulder på en nivå som medför utmätning.

Tror inte att du kan göra en sådan kalkyl - var får du siffrorna 1 på 1277 ifrån?

Det är massa saker som avgör. Tid på dygnet är en sak (skulle bli förvånad om man fastnade i en kontroll kl 04) men det viktigaste är nog själva platsen man råkar befinna sig på. Är du på väg till Arlanda så är risken nog 1000 ggr större att åka fast än om du kör på någon ko-stig i nån liten by utanför Vallentuna.

Solna till exempel - knappast en slump att jag blev stoppad där. Det är ju en hotspot i och med att det ligger ett stort polishus där så det är bekvämt för dem att operera i det området.

Nej, 1 på 10.000 tror jag verkligen inte att det är. 1 på 1000 - kanske.
Citera
2025-04-19, 22:24
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
gör det till en en på miljonen-grej att råka it för vad Kenneth råkat ut för.

Jag tvivlar på det - om det är så få som åker dit på detta, varför fortsätter de? Det är ju tydligt att de (Polisen och KFM) vädrar blod? Om dessa kontroller inte bar frukt, om alla som de stoppade var cleana, så skulle de lagt ner hela projektet. Men det har de inte.
Citera
2025-04-19, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag tvivlar på det - om det är så få som åker dit på detta, varför fortsätter de? Det är ju tydligt att de (Polisen och KFM) vädrar blod? Om dessa kontroller inte bar frukt, om alla som de stoppade var cleana, så skulle de lagt ner hela projektet. Men det har de inte.
Som vanligt när polisen agerar så är det någon som tipsar.
Citera
2025-04-19, 23:48
Medlem
Värdelös lag. Här behöver domstolarna beskriva ingående vad domen är baserad på utifrån båda parter.
I annat fall får vi godtyckligheter. Mest bedrövligt är att vi inte har jurister i detta land som kan få bort denna godtycklighetslag.
Senast redigerad av leosurvey 2025-04-19 kl. 23:51.
Citera
2025-04-20, 00:23
Medlem
HomoDeuss avatar
Jag väntar på det exempel där en handledare med skulder sitter i passagerarsätet och är ute och övningskör med elev i elevens privata bil. Där eleven blir av med sin bil vid kontroll.

Det kan nämligen mycket väl hända i det rättsäkra Sverige, så som lagen ser ut.
Citera
2025-04-20, 05:56
Avslutad
Citat:
Tror inte att du kan göra en sådan kalkyl - var får du siffrorna 1 på 1277 ifrån?

Nej, 1 på 10.000 tror jag verkligen inte att det är. 1 på 1000 - kanske.
Grundläggande matte. Ditt fall, givet antagandet att du kör bil w
en gång om dagen innebär 365 dagar per år x 7 år från första gången du stannades - det blir 2555. Hade du stannats en gång hade du stannats en gång på 2555, men du är stannad två gånger - alltså 2555 delat med 2, blir 1277.

Jag är stannad en gång sedan 2010, och kör två-tre gånger om dagen i snitt. Samma matte landar på en på 10.000 eller 15.000, grovt räknat.
Citera
2025-04-20, 06:02
Avslutad
Citat:
Det är klart att kontrollerna görs för att de bär frukt. Det jag argumenterar för är att det inte kan vara såsom framställs av alla drabbade, att precis allting bara är olyckliga och tillfälliga omständigheter och precis då, varje gång, är staten framme och utmäter. Det håller inte, rent statistiskt vilket jag försökte visa med lite övergripande sannolikhetslära.

Och bevisligen när det skrapats lite i de kända fallen så har det framkommit en del saker som man 'glömt' nämna till tidningarna, som talar mer i riktningen målvaktsupplägg än vad man själv uttrycker i sina intervjuer.
Citera
2025-04-20, 07:44
Medlem
Citat:
Det är klart att kontrollerna görs för att de bär frukt. Det jag argumenterar för är att det inte kan vara såsom framställs av alla drabbade, att precis allting bara är olyckliga och tillfälliga omständigheter och precis då, varje gång, är staten framme och utmäter. Det håller inte, rent statistiskt vilket jag försökte visa med lite övergripande sannolikhetslära.

Och bevisligen när det skrapats lite i de kända fallen så har det framkommit en del saker som man 'glömt' nämna till tidningarna, som talar mer i riktningen målvaktsupplägg än vad man själv uttrycker i sina intervjuer.
Ja det alltid nåt märkligt när dessa fall kommer upp.
"Ebba Olsson från Trelleborg blev kontaktad av pojkvännens kompis när hans bil gick sönder. Han frågade om han kunde få låna hennes Hyundai under tiden hans trasiga bil var på lagning."
Citera
2025-04-20, 07:48
Medlem
Conams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Jag väntar på det exempel där en handledare med skulder sitter i passagerarsätet och är ute och övningskör med elev i elevens privata bil. Där eleven blir av med sin bil vid kontroll.

Det kan nämligen mycket väl hända i det rättsäkra Sverige, så som lagen ser ut.
Såklart det gör! Själv har jag sagt upp mig från jobbet och fixat en daglig matkasse hemkörd så jag slipper visa mig ute och myndigheter beslagtar vartenda tråd jag har på kroppen, undrar bara hur länge jag klarar mig utan inkomst 🤔
Citera
2025-04-20, 08:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Såklart det gör! Själv har jag sagt upp mig från jobbet och fixat en daglig matkasse hemkörd så jag slipper visa mig ute och myndigheter beslagtar vartenda tråd jag har på kroppen, undrar bara hur länge jag klarar mig utan inkomst 🤔
Du tror inte fogden tar Coop-bilen då när den levererar maten till dig? Typ, besittning by proxy?
Citera
2025-04-20, 08:21
Medlem
Polisen har haft åtminstånde två stora sådana här kontroller på E6 utmed västkusten på senare år.

Det har varit reportage i dagstidningen om detta.

De stannar i princip alla bilar och kontrollerar körkort,knark,vapen,nykterhet,uppehållstillstånd,s amt beslagtar bilar, prylar vid skulder.
Antalet misstänkta brukar redovisas i tidningen.

Brukar vara vid nyutbildning av poliselever, de gör så stora razzior, ihop med Tull och Kfm, de har väl tillgång till gratis extra personal då antar jag..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in