Citat:
Ursprungligen postat av
mickenyqvist123
Jo, jag säger emot - år 2018 åkte jag definitivt inte bil varje dag, det var sällan. Bara några gånger per månad faktiskt, hade inte tillgång till bil på samma sätt då.
2024 däremot - nu åker jag bil nästan varje dag. Kanske 6 av 7 dagar.
Under 2018 hade jag alltså otur men befann mig på fel plats vid fel tillfälle, vilket ju händer ganska ofta i livet ändå, eller hur?
Ja, det är naturligtvis en överslagsräkning. Och nu åker du nästan varje dag, jag antar att du normalt också kör tur och retur - alltså två resor per dag istället för en per dag som jag räknat på tidigare. Det kanske går ungefär jämnt ut.
Du kan ju inte påstå att dina två gånger på sju år gör det särskilt vanligt att bli stannad, sett till hur ofta man kör bil? Sannolikheten att bli stannad när man kör bil är oerhört låg, sen om det är en på 1000 eller en på 10.000 spelar faktiskt ingen större roll.
Det intressanta rent sannolikhetsmässigt, det är när du kombinerar den chansen att bli stannad med hur vanligt förekommande det är att du lånar ut din bil tillfälligt till någon utanför familjen, hur vanligt förekommande kan det vara, en resa av 500 med din bil?
Och hur vanligt är det sedan att den som lånar din bil har skulder hos fogden? Enligt KFMs hemsida har ca 417.000 av sveriges befolkning skulder hos fogden, ca en av 24 personer räknat på tio miljoner svenskar.
Sannolikheten går då att räkna på, överslagsmässigt:
1/1000 chans att bli stannad, gånger
1/500 chans att bilen vid tillfället var utlånad, gånger
1/24 chans att den personen har skulder.
Det innebär att oddsen att det slumpar sig så olyckligt som för till exempel Kenneth är ungefär
1/12000000 (en på tolv miljoner), eller 0.00000833%.
Och bara här på forumet har vi som sagt både tråden om Kenneth, tråden om Ebba, och ett par postare i trådarna som alla har råkat ut för exakt dessa olyckliga omständigheter. Många en på tolvmiljoners-chanser som slår in där..