Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-20, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Om jag får inflika lite här. Israels förstockelse är ett led i Guds frälsningsplan för världen. Det är vad Romarbrevet 11 handlar om. Israel ska tydligen bli räddat. Men jag säger inte att det betyder att staten måste finnas.
Profetiorna handlar om folket OCH staten, kungariket, landet det heliga som är Guds utvalda.

Jesus ska upprätta sitt EGET Heliga Rättfärdiga Rike där, som utlovat.

Det nuvarande "riket" är inte rättfärdigt, men väl en del av planen enligt profetiorna. Det måste finnas där, liksom folket, för att Jesus ska komma tillbaka.

Varför skulle Jesus följare vara emot det?
Citera
2025-04-20, 07:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vinkelhak
Profetiorna handlar om folket OCH staten, kungariket, landet det heliga som är Guds utvalda.

Det nuvarande "riket" är inte rättfärdigt, men väl en del av planen enligt profetiorna. Det måste finnas där, liksom folket, för att Jesus ska komma tillbaka.

Det där är bara dina egna ihopsnickrade tolkningar. De saknar bäring utanför din fantasi.
Citera
2025-04-20, 08:23
Medlem
Jesus själv var Jude. Jesus kom till och stannade och dog på korset i Israel, han kom till sitt eget folk och sitt eget land. Alla apostlar var judar. Han kallade dom sina bröder.

Varför, jo för profetiorna och löftena handlar om landet och folket, det otrogna och hårdnackade. Som INTE kände igen eller ville ta emot Honom, sin egen utlovade Kung som dom väntade på.

Det var förutsagt och nödvändigt att detta skulle ske så att Jesus kunde bryta förbannelsen, övervinna döden så att frälsningen kunde gå ut till alla andra folk.

Bryta förbannelsen genom att oskyldigt bli dömd av sina egna, utvalda.

Lukas 21:24

De ska falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk, och Jerusalem ska trampas av hedningar tills hedningarnas tider är fullbordade

Detta hände 70 e. Kr. Han kommer tillbaks när "vår" tid är fullbordad och Hans folk har återvänt till landet och staden som kommer befinna sig i krig och våld tills dess dom ropar efter Honom.

Hosea 5:15

Jag går min väg,
jag återvänder till min boning
tills de erkänner sin skuld
och söker mitt ansikte.
I nöden ska de vända sig till mig.

För löftena kvarstår, dom SKA uppfyllas, inte för deras skull utan för sitt EGET HELIGA namns skull.

Hesekiel 36:22-23

22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit. 23 Jag vill helga mitt stora namn som blivit vanärat bland folken, därför att ni har vanärat det bland dem, och de ska inse att jag är Herren, säger Herren Gud, när jag visar mig helig bland er inför deras ögon.

Varför skulle någon sant troende motsätta sig allt detta?
Citera
2025-04-20, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Det där är bara dina egna ihopsnickrade tolkningar. De saknar bäring utanför din fantasi.
Den som inte har hört eller läst orden kan inte dömas utifrån dem heller.

Därför måste orden ut till alla folk, så att alla får en möjlighet att välja. Därför är det viktigt att få ut budskapet till så många som möjligt så att han snart kan komma tillbaks.

Det är också viktigt att avslöja lögner och förvillelser för att hindra människor att gå fel väg när budskapet når dem.

Att hata Gud och Hans plan är inte särskilt smart. Inte att hata Hans utvalda som sprider Hans budskap heller. Men det är förutsagt det också.

Så jag ber Herren förlåta dig för du förstår inte vad du gör/säger.
Citera
2025-04-20, 09:25
Bannlyst
Citat:
Den som inte har hört eller läst orden kan inte dömas utifrån dem heller.

Därför måste orden ut till alla folk, så att alla får en möjlighet att välja. Därför är det viktigt att få ut budskapet till så många som möjligt så att han snart kan komma tillbaks.

Det är också viktigt att avslöja lögner och förvillelser för att hindra människor att gå fel väg när budskapet når dem.

Att hata Gud och Hans plan är inte särskilt smart. Inte att hata Hans utvalda som sprider Hans budskap heller. Men det är förutsagt det också.

Så jag ber Herren förlåta dig för du förstår inte vad du gör/säger.

Har Gud berättat för dig att din tolkning är den rätta? Hur kan du annars veta att just den och inte den tolkning som den apostoliska kyrkan gör är den rätta?
Citera
2025-04-20, 09:39
Bannlyst
Citat:
Jesus själv var Jude. Jesus kom till och stannade och dog på korset i Israel, han kom till sitt eget folk och sitt eget land. Alla apostlar var judar. Han kallade dom sina bröder.

Varför, jo för profetiorna och löftena handlar om landet och folket, det otrogna och hårdnackade. Som INTE kände igen eller ville ta emot Honom, sin egen utlovade Kung som dom väntade på.

Det var förutsagt och nödvändigt att detta skulle ske så att Jesus kunde bryta förbannelsen, övervinna döden så att frälsningen kunde gå ut till alla andra folk.

De ska falla för svärdsegg och föras bort som fångar till alla hednafolk, och Jerusalem ska trampas av hedningar tills hedningarnas tider är fullbordade

Detta hände 70 e. Kr. Han kommer tillbaks när "vår" tid är fullbordad och Hans folk har återvänt till landet och staden som kommer befinna sig i krig och våld tills dess dom ropar efter Honom.

Jag går min väg,
och söker mitt ansikte.

För löftena kvarstår, dom SKA uppfyllas, inte för deras skull utan för sitt EGET HELIGA namns skull.

22 Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Gud: Det är inte för er skull jag gör det, ni av Israels hus, utan för mitt heliga namn som ni har vanärat bland folken dit ni kommit. 23 Jag vill helga mitt stora namn som blivit vanärat bland folken, därför att ni har vanärat det bland dem, och de ska inse att jag är Herren, säger Herren Gud, när jag visar mig helig bland er inför deras ögon.

Många kan inte se sanningen i Skriften eftersom de närmar sig den högmodigt och därvid stänger ute sanningen; de låter egenkärlekens moln ta plats mellan sig och sanningen. De uppfattar Skriftens ord bokstavligt, i stället för att försöka förstå dem. De slickar endast på huden och når aldrig in till märgen. De gör sig blinda för det ljus som finns och förklaras i Skriften.

Du tillhör den gruppen.
Citera
2025-04-20, 10:23
Medlem
Citat:
Vem behöver bli frälst? Den som redan är det? Den som redan tror?

Eller handlar Guds löften och profetiorna om dom som är i otro och behöver vända om?

John 11
25 Jesus said unto her, I am the resurrection, and the life: he that believeth in me, though he were dead, yet shall he live:
26 And whosoever liveth and believeth in me shall never die. Believest thou this?
27 She saith unto him, Yea, Lord: I believe that thou art the Christ, the Son of God, which should come into the world.
Citera
2025-04-20, 10:27
Medlem
Citat:

Jag går min väg,
och söker mitt ansikte.

Oh my... Nej, du har fallit för den dispensationalistiska lögnen.
Citera
2025-04-20, 11:08
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:

Var är det utlovat?

Apg 1:6-9
6 De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«
7 Han svarade: »Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.
8 Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.«
9 När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn.
Här tror lärjungarna fortfarande på ett jordiskt judiskt kungarike men Jesus värjer frågan. Något sådant kommer aldrig att bli av.
Citera
2025-04-20, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Många kan inte se sanningen i Skriften eftersom de närmar sig den högmodigt och därvid stänger ute sanningen; de låter egenkärlekens moln ta plats mellan sig och sanningen. De uppfattar Skriftens ord bokstavligt, i stället för att försöka förstå dem. De slickar endast på huden och når aldrig in till märgen. De gör sig blinda för det ljus som finns och förklaras i Skriften.

Du tillhör den gruppen.
Så vem är högmodig då?

Den som lyssnar på orden och tar dom på allvar precis så som dom är skrivna?

Eller den som väljer och vrakar och tolkar lite hur som efter eget huvud? Som tror sig veta bättre själv?
Citera
2025-04-20, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Var är det utlovat?

Apg 1:6-9
6 De som hade samlats frågade honom: »Herre, är tiden nu inne då du skall återupprätta Israel som kungarike?«
7 Han svarade: »Det är inte er sak att veta vilka tider och stunder Fadern i sin makt har fastställt.
8 Men ni skall få kraft när den heliga anden kommer över er, och ni skall vittna om mig i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns.«
9 När han hade sagt detta såg de hur han lyftes upp i höjden, och ett moln tog honom ur deras åsyn.
Här tror lärjungarna fortfarande på ett jordiskt judiskt kungarike men Jesus värjer frågan. Något sådant kommer aldrig att bli av.

Jodå, det blev bara inte av just då. Tiden och stunden kan utläsas i skrifterna, för den som har fått vägledning av Anden.

Det hade dom ännu inte då.
Citera
2025-04-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Servant
Oh my... Nej, du har fallit för den dispensationalistiska lögnen.
Jag har "fallit" för Ordet, det heliga i skrifterna som Jesus själv hänvisar till om och om igen.

Han har sänt sin Ande som kan hjälpa dig. Du behöver bara ta emot den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in