Citat:
Ursprungligen postat av
Caimen
Jo, sist jag blev stannad i en poliskontroll var 2010.
Du har blivit stannad 2018 och 2024, två gånger på sju år. Givet att du kör bil endast en gång om dagen i snitt (ofta kör man ju två gånger, tur och retur till jobb exvis). så är det en chans på 1277 att bli stannad under färden. I mitt eget fall ungefär en på 5475. Men jag snittar fler än en körning per dag, så det lär snarare vara en på 10.000 eller 15.000.
Således, hyfsat jävla otur att det från klar himmel trillar ner ett fordonsstopp OCH skuldkontroll, OCH att du just då dessutom råkar ha lånat ut bilen till en tillfällig förare, OCH att den dessutom har skulder på en nivå som medför utmätning.
Tror inte att du kan göra en sådan kalkyl - var får du siffrorna 1 på 1277 ifrån?
Det är massa saker som avgör. Tid på dygnet är en sak (skulle bli förvånad om man fastnade i en kontroll kl 04) men det viktigaste är nog själva platsen man råkar befinna sig på. Är du på väg till Arlanda så är risken nog 1000 ggr större att åka fast än om du kör på någon ko-stig i nån liten by utanför Vallentuna.
Solna till exempel - knappast en slump att jag blev stoppad där. Det är ju en hotspot i och med att det ligger ett stort polishus där så det är bekvämt för dem att operera i det området.
Nej, 1 på 10.000 tror jag verkligen inte att det är. 1 på 1000 - kanske.