2025-04-19, 19:44
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Nej det finns det inte. Han hade oturen att bli stoppad, vilket inte är extremt ovanligt på den sträckan. Det är vanligt att man kollar skulder vid poliskontroller numera så absolut inget konstigt. Hade vi/jag vetat att KFM kunde ta bilen för att man lånade ut den en enstaka gång hade han självklart inte lånat den. Tycker det är sjukt att det är omvänd bevisbörda i de här fallen.

Inte nog med den omvända bevisbördan och det fullständigt utsatta och hopplösa läget när du får din bil stulen av en maffiaorganisation med statligt stöd. Du ska dessutom behöva förklara och bevisa både din oskuld och myndighetens ogrundade maktmissbruk för varenda tomte som inte fattar hur det funkar. Och som inte tror dig.

Och anledningen till att systemet fungerar som det gör, är just för att majoriteten av medborgarna i sitt ofantliga oförstånd tycker att KFM gör något bra. Och det vet myndigheter och KFM om.
Citera
2025-04-19, 19:49
Medlem
Det luktar att Kenneth var målvakt och blev av med någon annans bil.
Citera
2025-04-19, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Att man är registrerad på ett fordon i fordonsregistret innebär numer inte att man är ägare.
Enligt KFM: "Fordonsregistret är inget juridiskt ägarregister." Som de tolkar lagarna våra politiker skapar.

Förr när man skulle köpa beg. bil privat var det noga med att man kollade fordonsregistret så den som sålde faktiskt var ”ägare”. Numer kan tydligen vem som helst vara faktisk ägare oavsett vad som står i fordonsregistret, som inte är juridiskt bindande enligt KFM.

KFM skapades bl.a. för att skuldindrivning skulle ske enligt lagar och regler och inte hur som helst av privata aktörer.

Nu är det domstolarna som tolkar lagen och inte KFM. Det finns ett flertal som fått sina beslagtagna fordon tillbaka i domstol. Jag skulle tippa på skadestånd inom snart framtid av staten för felaktigt hantering av egendom (äganderätten). Det här kommer inte sluta väl om Sverige ska kalla sig en rättsstat.
Senast redigerad av Browser 2025-04-19 kl. 20:58.
Citera
2025-04-19, 21:15
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
av en ren slump, så stod KFM och väntade runt hörnet.

KFM står inte och väntar "runt hörnet".

Jag har som sagt blivit stoppad i en poliskontroll på Arlanda förra sommarn (det här var innan jag visste om den här nya lagen, så jag antog att de ville att jag skulle blåsa i alkomätaren precis som man brukar göra i poliskontroller) - men han drog inte fram någon sådan utan frågade om mitt körkort, och konstaterade att jag hade skulder. Jag förklarade varför jag var där och vad det var för bil (hyrbil, jag arbetade med ett event som innebar att jag åkte till Arlanda flera gånger per dag) och han lät mig gå.

Om det inte hade varit en hyrbil så antar jag att proceduren blir detta:

Du blir tagen åt sidan under övervakning, polisen tillkallar KFM och väntar på att de ska komma och slutföra hela kalaset. Det är min gissning iaf. KFM "lurar inte runt hörnet" - men polisen gör det och de samspelar.

Har du aldrig blivit stoppad i en poliskontroll förut? Jag har blivit stoppad i två st nu (Solna, år 2018) och Arlanda (2024). De är inte lika ovanliga som du tror att de är.
Citera
2025-04-19, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Då hamnar ju saken i ett helt annat läge. Hur ska det kunna vara Kenneths bil om varken han eller frun äger den? Artikeln ligger dessutom bakom betalvägg så det går inte att läsa mer än rubriken.

Den var inte bakom betalvägg från början, men det stora intresset från lala från flashback ändrade väl det. Har sett det många gånger hur vissa artiklar varit fria, men så fort de sprids i sociala medier och får många klick så ändrar dom till att det blir en plusartikel.
Citera
2025-04-19, 21:19
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Nu är det domstolarna som tolkar lagen och inte KFM. Det finns ett flertal som fått sina beslagtagna fordon tillbaka i domstol. Jag skulle tippa på skadestånd inom snart framtid av staten för felaktigt hantering av egendom (äganderätten). Det här kommer inte sluta väl om Sverige ska kalla sig en rättsstat.

Vad kommer inte sluta väl? Om KFM har gjort fel och förlorar i domstolen så du tippar på så är det väl ett bevis på att rättsstaten fungerar bra? Jag vet inte vem som har rätt eller fel i detta fall men det finns för många varningsflaggor för att utan insyn i fallet tvärsäkert slå fast att KFM har fel och Kenneth rätt.
Citera
2025-04-19, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Du blir tagen åt sidan under övervakning, polisen tillkallar KFM och väntar på att de ska komma och slutföra hela kalaset. Det är min gissning iaf. KFM "lurar inte runt hörnet" - men polisen gör det och de samspelar.
Kronofogden behöver inte ens vara på plats.
Den 1 augusti 2022 infördes en ny lag, som innebär att Kronofogden med hjälp av polisen kan utmäta tillgångar från personer med skulder utan att själva vara på plats. Lagen syftar bland annat till att försvåra för den organiserade brottsligheten.
Så går det till:

-Polisen stoppar i sin verksamhet en person, till exempel i en bil vid en kontroll.
-Genom en app i telefonen ser polisen direkt om personen har skulder hos Kronofogden.
-Om skulder finns och personen är i besittning av värdefullt gods, till exempel kontanter, fordon, smycken eller klockor, kan polisen ringa till Kronofogden, som per telefon fattar beslut om utmätning, och gör en bedömning av värdet. Därefter kan polisen på plats omhänderta godset.
-Via en jourverksamhet hos Kronofogden kan utmätningarna ske även nattetid och på helger.
https://kronofogden.se/om-kronofogden/nyheter-och-press/pressmeddelande/2024-02-01-tillgangar-varderade-till-93-miljoner-utmattes-i-samarbete-med-polisen
Senast redigerad av Stiffinger 2025-04-19 kl. 21:22.
Citera
2025-04-19, 21:26
Avslutad
Citat:

Jag har som sagt blivit stoppad i en poliskontroll på Arlanda förra sommarn (det här var innan jag visste om den här nya lagen, så jag antog att de ville att jag skulle blåsa i alkomätaren precis som man brukar göra i poliskontroller) - men han drog inte fram någon sådan utan frågade om mitt körkort, och konstaterade att jag hade skulder. Jag förklarade varför jag var där och vad det var för bil (hyrbil, jag arbetade med ett event som innebar att jag åkte till Arlanda flera gånger per dag) och han lät mig gå.

Har du aldrig blivit stoppad i en poliskontroll förut? Jag har blivit stoppad i två st nu (Solna, år 2018) och Arlanda (2024). De är inte lika ovanliga som du tror att de är.
Jo, sist jag blev stannad i en poliskontroll var 2010.

Du har blivit stannad 2018 och 2024, två gånger på sju år. Givet att du kör bil endast en gång om dagen i snitt (ofta kör man ju två gånger, tur och retur till jobb exvis). så är det en chans på 1277 att bli stannad under färden. I mitt eget fall ungefär en på 5475. Men jag snittar fler än en körning per dag, så det lär snarare vara en på 10.000 eller 15.000.

Således, hyfsat jävla otur att det från klar himmel trillar ner ett fordonsstopp OCH skuldkontroll, OCH att du just då dessutom råkar ha lånat ut bilen till en tillfällig förare, OCH att den dessutom har skulder på en nivå som medför utmätning.
Citera
2025-04-19, 21:41
Medlem
Citat:

Du har blivit stannad 2018 och 2024, två gånger på sju år. Givet att du kör bil endast en gång om dagen i snitt (ofta kör man ju två gånger, tur och retur till jobb exvis). så är det en chans på 1277 att bli stannad under färden. I mitt eget fall ungefär en på 5475. Men jag snittar fler än en körning per dag, så det lär snarare vara en på 10.000 eller 15.000.

Således, hyfsat jävla otur att det från klar himmel trillar ner ett fordonsstopp OCH skuldkontroll, OCH att du just då dessutom råkar ha lånat ut bilen till en tillfällig förare, OCH att den dessutom har skulder på en nivå som medför utmätning.
Ett fordonsstopp innebär numera skuldkontroll också. Det är bara att suga i sig eller så finns det risk du snart kommer tillhöra en av de som får lära sig det den hårda vägen.
Citera
2025-04-19, 21:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jodosatte
Ett fordonsstopp innebär numera skuldkontroll också. Det är bara att suga i sig eller så finns det risk du snart kommer tillhöra en av de som får lära sig det den hårda vägen.
Om man slår på föraren, ja. Vilket man inte alltid gör.

Och även om man slår på precis alla, så är det fortfarande bråkdelar av en promille av alla bilresor som faktiskt stoppas av polis. Att det skulle vara just din kompis med utmätningsbara skulder som lånar den just då, kombinerat med oddsen att alls bli stannad, gör det till en en på miljonen-grej att råka it för vad Kenneth råkat ut för.

Tydlig överrepresentation av slumpen, här i tråden och i media.
Citera
2025-04-19, 21:53
Medlem
Citat:

Jag har kört bil i 25 år. Jag har blivit stoppad 4 ggr. 2 ggr var första dagen, båda gångerna.
Den andra gången var 2018 tror jag och den senaste gången 2023.

Så om man blir stoppad för kontroll 4 gånger på 25 år så är det ganska säkert att köra både onykter (så länge man inte vinglar) eller drogpåverkad eller också för fort.

Jag har kört otroligt mycket för fort genom åren och även fått en polisbil bakom mig när jag körde 160 km/h, men blev inte stoppad ändå.

Krävs sjukt mycket för att man ska få några konsekvenser i trafiken.
Citera
2025-04-19, 21:55
Medlem
Citat:

Numer behöver KFM inte komma de kan göra så kallad distansutmätning och polisen hanterar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in