2025-04-19, 15:52
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
första gången ordet bilmålvakt benämns är runt år 2009.
sverige hade invandring mycket tidigare än så.

så vad är det som ändras i sverige runt denna tid?
var det runt denna tiden avgifter, skatter etc följde med bilen och inte personen?
Före bilmålvakternas storhetstid så kunde man utan större fara äga bilar själv utan att dom beslagtogs för skulder på samma sätt som idag, det vara bara om man körde olovligt och blev stoppad massor med gånger som bilen till slut beslagtogs. Då var det bara bilskatten som följde med bilen, alla andra skulder stannade på förra ägaren.

Jag är övertygad om att i samtliga dessa snyfthistorier döljer sig en helt annan sanning som KFM har full koll på. Kenneths "mekaniker" kan ha blivit stoppad i Kenneths bilar flera gånger tidigare, fått parkeringsböter hemma hos sig, ha personligt parkeringstillstånd för Kenneths bil osv osv.
Citera
2025-04-19, 16:08
Medlem
Det sannolika är nog att mekanikern brukade bilen tillsvidare, inte ägaren. Jag hoppas iaf det…..
Citera
2025-04-19, 16:15
Medlem
Christopher.s avatar
.
Senast redigerad av Christopher. 2025-04-19 kl. 16:19.
Citera
2025-04-19, 17:07
Medlem
Tranquility Bass avatar
Känns helt klart att allt inte framkommer i artikeln, brukar ofta vara så när en sida i en konflikt vänder sig till media.

Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Dumt av Kenneth gå till skum verkstad också. Så går det när man dumsnål.

Är väl inget konstigt att lämna in bilen till sin dotters företag, speciellt om man till nyligen även suttit i bolagsstyrelsen för bolaget också.
Citera
2025-04-19, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Trådens rubrik är helt åt helvete.

Rubriken borde vara "riskabelt att låta skuldsatta köra din bil?" (det som faktiskt har hänt).

Rubriken borde inte vara "riskabelt att besiktiga bilen" (det som inte har hänt, förutom i din fantasi)

Att provköra en bil på besiktningsplatsen, är inte samma sak som att framföra fordonet på allmän väg.

Håller med i din andemening, men för förtydligande, skuldsatta får gärna köra din bil, ifall du vill, (1) men undvik personer som är i konkurs, skuldsanering eller under utmätning av kronofogden. Då klarar du dig utan problem även om det finns skulder.

Personligen låter jag bara nära vänner och familj köra min bil.
Citera
2025-04-19, 17:33
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexuna
Håller med i din andemening, men för förtydligande, skuldsatta får gärna köra din bil, ifall du vill, (1) men undvik personer som är i konkurs, skuldsanering eller under utmätning av kronofogden. Då klarar du dig utan problem även om det finns skulder.

Personligen låter jag bara nära vänner och familj köra min bil.
Bra förtydligande! Bara för att någon har skulder betyder det inte att bilen/saken man lånar ut blir utmätt. Skulden kan ju vara liten eller ny. Men för att förtydliga ännu mer så kan det ju vara så att en utmätning kan komma senare om man lånat ut bilen/saken under en längre tid…
Senast redigerad av Mimur 2025-04-19 kl. 17:35.
Citera
2025-04-19, 18:15
Medlem
manfalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Känns helt klart att allt inte framkommer i artikeln, brukar ofta vara så när en sida i en konflikt vänder sig till media.

Är väl inget konstigt att lämna in bilen till sin dotters företag, speciellt om man till nyligen även suttit i bolagsstyrelsen för bolaget också.
Ännu värre ju, han borde (och visste nog men drar en rövare) då absolut veta företaget hade skulder om det var hans egens dotters företag. Här kommer det fram saker.
Citera
2025-04-19, 18:23
Medlem
Mimurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manfalang
Ännu värre ju, han borde (och visste nog men drar en rövare) då absolut veta företaget hade skulder om det var hans egens dotters företag. Här kommer det fram saker.
Han satt ju dessutom med som styrelseledamot i företaget fram tills för några månader sedan. Vad jag förstår var det väl förvisso en anställd som hade utmätning på sin skuld, men ändå…
Eftersom han har en otrevlig funktionsnedsättning så tar det ju emot lite grand för mig, men visst visste han mer än han berättade i ursprungsartikeln
Citera
2025-04-19, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Jag är övertygad om att i samtliga dessa snyfthistorier döljer sig en helt annan sanning som KFM har full koll på.

Så är det verkligen inte, då jag själv blivit utsatt för samma sak av KFM, och förlorat en bil som senare såldes på auktion för 150k. Jag hade precis fått förmånsbil och var i färd med att sälja min gamla bil. Eftersom jag bor i stan och bara har en parkering i garaget och det är dyrt stå dygnet runt på gatan så ställde jag min gamla bil hos mina föräldrar. EN gång under den veckan jag hade bilen hos mina föräldrar så lånade min far den för att hämta ut mediciner (sjukskriven) och handla lite, medans min mor var på sitt jobb med deras egna bil. Min far har några hundra k i skulder efter en konkurs. Denna enda gång han lånade bilen så stal KFM den i en körkortskontroll. Jag skickade in allehanda dokument och bevis att det faktiskt var jag som ägde bilen och använde bilen. Parkeringskvitton, kontoutdrag på diverse kostnader kopplade till bilen (tankning, försäkring, service etc...). Men KFM valde ändå att gå på "hAn kÖrDe DeN sÅ hAn ÄgEr DeN".
Citera
2025-04-19, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Så är det verkligen inte, då jag själv blivit utsatt för samma sak av KFM, och förlorat en bil som senare såldes på auktion för 150k. Jag hade precis fått förmånsbil och var i färd med att sälja min gamla bil. Eftersom jag bor i stan och bara har en parkering i garaget och det är dyrt stå dygnet runt på gatan så ställde jag min gamla bil hos mina föräldrar. EN gång under den veckan jag hade bilen hos mina föräldrar så lånade min far den för att hämta ut mediciner (sjukskriven) och handla lite, medans min mor var på sitt jobb med deras egna bil. Min far har några hundra k i skulder efter en konkurs. Denna enda gång han lånade bilen så stal KFM den i en körkortskontroll. Jag skickade in allehanda dokument och bevis att det faktiskt var jag som ägde bilen och använde bilen. Parkeringskvitton, kontoutdrag på diverse kostnader kopplade till bilen (tankning, försäkring, service etc...). Men KFM valde ändå att gå på "hAn kÖrDe DeN sÅ hAn ÄgEr DeN".
Inte bara var det en engångshändelse, det var dessutom din sjuka far som behövde sina mediciner som körde den. Låter nästan som en så offerkoftig historia som man kan komma på när man skall klaga. Och precis just den gången, av en ren slump, så stod KFM och väntade runt hörnet.

Yeah, I'll take shit that didn't happen för 12 poäng. Bara att bli stannad av polisen när man är ute och kör har en otroligt låg chans. Att dessutom av en slump lyckas bli det OCH få fogden att komma och utmäta bilen - knappast ens en på miljonen. Det finns mer till historien än sådär.
Citera
2025-04-19, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caimen
Inte bara var det en engångshändelse, det var dessutom din sjuka far som behövde sina mediciner som körde den. Låter nästan som en så offerkoftig historia som man kan komma på när man skall klaga. Och precis just den gången, av en ren slump, så stod KFM och väntade runt hörnet.

Yeah, I'll take shit that didn't happen för 12 poäng. Bara att bli stannad av polisen när man är ute och kör har en otroligt låg chans. Att dessutom av en slump lyckas bli det OCH få fogden att komma och utmäta bilen - knappast ens en på miljonen. Det finns mer till historien än sådär.

Nej det finns det inte. Han hade oturen att bli stoppad, vilket inte är extremt ovanligt på den sträckan. Det är vanligt att man kollar skulder vid poliskontroller numera så absolut inget konstigt. Hade vi/jag vetat att KFM kunde ta bilen för att man lånade ut den en enstaka gång hade han självklart inte lånat den. Tycker det är sjukt att det är omvänd bevisbörda i de här fallen.
Citera
2025-04-19, 19:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 0xNONE
Nej det finns det inte. Han hade oturen att bli stoppad, vilket inte är extremt ovanligt på den sträckan. Det är vanligt att man kollar skulder vid poliskontroller numera så absolut inget konstigt. Hade vi/jag vetat att KFM kunde ta bilen för att man lånade ut den en enstaka gång hade han självklart inte lånat den. Tycker det är sjukt att det är omvänd bevisbörda i de här fallen.
Sjukt ändå hur otur man kan ha. Lite som Kenneth, vars story inte framhåller förhållandet att "mekanikern" som av en slump stannades och fick utmätning av bilen förefaller ha en direkt koppling till Kenneth via hans dotter.

Misstänker att samma person inte haft någon anställning vid någon verkstad när han körde bilen, och att det inte fanns varken kvitto eller offert på jobbet som påstås ha utförts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in