Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-19, 13:14
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
På ingenjörsutbildningarna har det varit katastrof i många år. Om de idag behöver läsa in grundskolan vet jag inte. Men jag vet att väldigt många ingenjörsutbildningar idag måste ha inledande kurser där de får läsa det som de skulle klarat med godkänt på gymnasiet.

Att det har blivit så här har vi främst att tacka friskolesystemet för. Alltså moderatjävlarna.

En annan sak som inverkat är att vi i samhället inte har krävt disciplin och uppfostran av barn och ungdomar under senaste 25 åren. Det i samverkan med att vinstskolor har varit släpphänta i disciplinen har lagt grunden för den här katastrofen.

Högskolor och Universitet med ingenjörsutbildningar har varit aktiva med varningar i över 15 år om att det håller på att gå åt helvete. Men moderaterna vill ändå att deras mångmiljonärskompisar ska tillåtas att få flytta barnens skolpengar till sina skatteparadis istället. De ger fullständigt fan i Sveriges framtid.

De som skulle kunna skapa en politik emot detta (vänsterflummet) har dock bara varit fokuserade på hur man ska skapa djupare samarbete med Muslimska Brödraskapet. Av någon anledning så verkar Socialdemokraternas första mål vara hur man anpassar samhället till islam. För vilka svenskar jobbar man då? Helt sjukt.

Det är kört, eller som alla polischefer sa för några år sen när de sade upp sig från polisen. Det har gått så långt att det ändå inte går att vända... sen slutade de sina polisjobb.

Grattis till att bo i Sverige.

Det finns många bottnar här.
Håller inte med om att det stora är M friskolor. Nedläggningen av den gamla studentexamen är startskottet. Det är 68-rörelsen och vänstern skyldiga till. Lite senare införde man att det var fult att vara hantverkare, de tvååriga gymnasieutbildningarna på yrkesskolan skulle plötsligt bli treårig. De skulle läsa religion och historia och annat för dem ointressant. Allt skulle bli "högskoleförberedande". Kass!! Sedan gjorde S skolan kommunal. Därefter kom friskolereformen. In i allt detta kom alla invandrare som katalyserade förstörandet. Lärare fråntogs alla instrument att korrigera elever eller ens hålla ordning i klassrummet, dennes arbetsplats. Skolpengen satte rektor och lärare på varsin sida eleven. Samtidigt har man aktivt kvoterat in kvinnor som rektorer och som lärare. Slutligen har utbildningen gått från att vara kunskapsfokuserad till att bli aktivistisk och politiserad.

Att fixa svenska skolan kommer ta +25 år från den dagen man bestämmer sig att göra något åt det.

Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Svårt att säga till befolkningen att de bör sluta hantera sina barn som husdjur, då blir man ignorerad på sekunden. Man kan ju undra vem som har rätt, Jordan Peterson eller svenska mammor. Han skrev om disciplinering i sin bok 12 rules for life. Han menar att disciplinera barn är nödvändigt, många håller inte med, men Peterson är expert. Jag tror FN bör komplettera sina barns rättigheter med barns skyldigheter.

Tyvärr inte bara svenska mammor. Skulle nog säga att det slår rätt brett. Många sittkissande män som "gullar" med sina barn för att kunna lägga upp lyckliga-familjen-bilder på fejjan. Invandrarpappor ska vi inte ens tala om. De är ju ännu mer binära än svenskar - antingen slår de läraren som vågar säga till deras barn eller misshandlar de sina egna barn för att ha skämt ut familjen.

Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Frågan är väl om allt dribblande med betyg, har bidragit till en diffus skola
Betygsskalan 1- 5 fungerade utmärkt
Fanns ingen anledning att ändra där
Sen allt trams med elevers rättigheter i skolan
En lärare måste få kasta ut störande elever
OBS-klasserna MÅSTE tillbaka

När sen politikerna har trasat sönder skolsystemet
Så fixar de privatskolor till sina barnbarn
Med fantasibetyg åt eleverna

För mycket fusk och trams och för lite lärande

Håller inte med. Det är för få steg. Betyg 3 var ju allt från nästan underkänd till svag fyra men nådde inte riktigt upp. Gick ju inte i det gamla systemet att dela ut 10 betyg 5 i en klass med tjugo elever, även om de förtjänade det. Det behövs definitivt fler steg än dessa fem.
Inför tex två betyg 5 (stark/svag), två betyg 4 (stark/svag), tre betyg 3 (stark/mellan/svag), ett betyg 2 (inte godkänd) och ett betyg 1 (underkänt). Betyg 1 och 2 kan läsas upp, men tex betyg 1 ger noll poäng då man räknar ut snittbetyg eller liknande. En stark 3, 4 och 5 kanske ger ett eller två poäng extra. Har inte räknat på det men går garanterat att mejsla ut något vettigt om man får sitta och fundera lite på det.

Jag ser två anledningar till att ha betyg. Dels att använda för att söka vidare till gymnasiet/universitetet men kanske viktigaste kunna fånga upp de som är svaga och behöver hjälp.
Citera
2025-04-19, 13:49
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Tekniskt basår har ju nästan blivit obligatoriskt för att läsa in det man skulle ha lärt sig på gymnasiet.

Nja det är kompletterande om man läst annat än natur. Dvs det är mer avancerad matte. Sådant som krävs för flera ingenjörsutbildningar men inte ekonomprogrammet.
Citera
2025-04-19, 14:01
Medlem
Jannebigplays avatar
Såhär går det när man har pissat på skolan i över 30 år. Bara att läsa kommentarerna här på flashback. Vem väljer att plugga till lärare idag om man har bra betyg och har fått ett bra resultat på högskoleprovet? Enorma klasser, det är ditt fel som lärare om eleverna får F. Alla ska inkluderas i klassrummet och om Achmed kaosar så är det för att just DU inte har byggt en relation med eleven eller har anpassat undervisningen till hans nivå. Du kommer att få en lägre livslön än Conny som började snickra direkt efter gymnasiet trots att du har pluggat fem år på universitetet. Nyexade glider in på högre lön än vad du har även om du har jobbat i över 20 år som lärare. Ni får skörda det ni har sått.

Många lyfter även de stora problemen här i tråden. Friskolereformen, kommunaliseringen, den konstruktivistiska kunskapssynen där eleverna själva ska finna sin kunskap och det är fult att läraren står framme vid katedern och visar, berättar och förklarar. Det är även för lite tragglande och repetition redan i lågstadiet och många lågstadielärare får inte lära sig den bästa metoden för hur man lär ut att kunna läsa och skriva. Man har även tagit bort speciallärare och obsklasser utan nu ska specialpedagoger istället handleda lärare så att de kan individanpassa (läs extra anpassaningar, läs ta bort allt som är svårt) sin undervisning till 30 olika elever samtidigt per lektion.
Senast redigerad av Jannebigplay 2025-04-19 kl. 14:07.
Citera
2025-04-19, 14:49
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Det finns många bottnar här.
Håller inte med om att det stora är M friskolor. Nedläggningen av den gamla studentexamen är startskottet. Det är 68-rörelsen och vänstern skyldiga till. Lite senare införde man att det var fult att vara hantverkare, de tvååriga gymnasieutbildningarna på yrkesskolan skulle plötsligt bli treårig. De skulle läsa religion och historia och annat för dem ointressant. Allt skulle bli "högskoleförberedande". Kass!! Sedan gjorde S skolan kommunal. Därefter kom friskolereformen. In i allt detta kom alla invandrare som katalyserade förstörandet. Lärare fråntogs alla instrument att korrigera elever eller ens hålla ordning i klassrummet, dennes arbetsplats. Skolpengen satte rektor och lärare på varsin sida eleven. Samtidigt har man aktivt kvoterat in kvinnor som rektorer och som lärare. Slutligen har utbildningen gått från att vara kunskapsfokuserad till att bli aktivistisk och politiserad.

Att fixa svenska skolan kommer ta +25 år från den dagen man bestämmer sig att göra något åt det.

Får hålla med om att göra skolan kommunal var riktigt jävla idiotiskt. Det har bara inneburit ett jävla massa jobb för att skolan ska synkas till att vara likvärdig över landet. Vilket har misslyckats stort.

Det är lite som att medvetet sätta upp ett hinder som tar mycket kraft att ta sig över. Men man måste helt tiden kämpa med att ta sig över det hindret. Att förstatliga skolan igen skulle vara som att borra ett hål i hindret i gånghöjd och sätta in en svängdörr. Men det skulle väl vara för enkelt antar jag.

Så visst det är något som har stor skuld i förstörelsen av skolan.

Men Moderaternas friskolor har trasat sönder svensk skola totalt.

Tillåtelsen av religiösa friskolor har skadat skolan mycket.

Alla invandrare som puttats in och ska tillåtas sin medeltidskultur i skolmiljö har varit förödande.

Däremot så är jag mycket för att gymnasieutbildning alltid ska vara förberedande för högre utbildning. Jag anser till och med att man skulle införa skolplikt på treårig gymnasie och infoga det i grundskolan. Gymnasiet skulle därmed bli det nya högstadiet. Men man behåller möjligheten att kunna välja inriktning som idag.

Vi behöver öka allmänbildningen i samhället. Säg att det är någon som vill jobba med svetsning så bör hen efter gymnasiet gå en högre utbildning inom svetsning. Även det bör alltså benämnas som högre utbildning. Men själva utbildningen kanske inte behöver vara mer än ett år, eller ett halvår, tre terminer eller hur man nu vill bedöma det.
Citera
2025-04-19, 15:06
Medlem
Citat:
Fördumning, glädjebetyg, kravlöst samhälle för barn/unga, kvotering - allt går enligt kulturmarxismens planer.

Vet att man diskuterade detta på Chalmers och KTH för många år sedan, att man första terminen fick repetera och lära ut hela gymnsiematematiken för att eleverna skulle kunna tillgodogöra sig utbildningen. De sa också att eleverna dock går miste om slutet på utbildningen eftersom tiden inte räckte till. Förfallet har pågått i decennier och samhällskontraktet sägs upp bit för bit.

Det intressanta tycker jag dock är att samtidigt som vi möts av rapporter om hur skolan helt har havererat, om ex hur hög andel funktionella analfabeter som går ut skolan, elever som inte orkar läsa läxorna och nu senast som jag hörde lärarstudenter som enbart har 7h i veckan i lärarledd lektion, så talar man om hur stort samhällsproblem det är att killarna inte är lika högutbildade som tjejern
Den stora risken är nog att alldeles för många jobb i framtiden kommer att hamna utomlands pga svenska utbildningarna inte längre håller måtten och att vi bara kan vänta oss mer usel tandvård, läkarvård odyl. när det gäller kvinnodominerande yrken.
Senast redigerad av Kammadaj 2025-04-19 kl. 15:17.
Citera
2025-04-19, 15:13
Medlem
Citat:

Vet att man diskuterade detta på Chalmers och KTH för många år sedan, att man första terminen fick repetera och lära ut hela gymnsiematematiken för att eleverna skulle kunna tillgodogöra sig utbildningen.
Inte riktigt så, vi hade kanske 1-3 första föreläsningar där man snabbt gick igenom gymnasiematten.
Många studerande har haft uppehåll efter gymnasiet då är det väl på sin plats att fräscha upp gymnasiematten. Inte alls hela första terminen.

Men håller med om att studenternas kunskaper överlag har sjunkit katastrofalt.
Privatiseringen av skolan är största boven med glädjebetyg, borgarna hade nån slags halleluja-stämning där privatiseringen av skola, välfärd löser alla problem. Blev tvärtom.
Senast redigerad av MoveOnUp 2025-04-19 kl. 15:18.
Citera
2025-04-19, 15:59
Medlem
Citat:
Att det har blivit så här har vi främst att tacka friskolesystemet för. Alltså moderatjävlarna.
Förfallet börjarde mycket tidigare med kommunaliseringen av gymnasieskolan vilket s och vpk genomförde. Sedan slog Carl Bildts koalitionsregering sista spiken i kistan med Friskolereformen.
Citera
2025-04-19, 16:00
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Får hålla med om att göra skolan kommunal var riktigt jävla idiotiskt. Det har bara inneburit ett jävla massa jobb för att skolan ska synkas till att vara likvärdig över landet. Vilket har misslyckats stort.

Det är lite som att medvetet sätta upp ett hinder som tar mycket kraft att ta sig över. Men man måste helt tiden kämpa med att ta sig över det hindret. Att förstatliga skolan igen skulle vara som att borra ett hål i hindret i gånghöjd och sätta in en svängdörr. Men det skulle väl vara för enkelt antar jag.

Så visst det är något som har stor skuld i förstörelsen av skolan.

Men Moderaternas friskolor har trasat sönder svensk skola totalt.

Tillåtelsen av religiösa friskolor har skadat skolan mycket.

Alla invandrare som puttats in och ska tillåtas sin medeltidskultur i skolmiljö har varit förödande.

Däremot så är jag mycket för att gymnasieutbildning alltid ska vara förberedande för högre utbildning. Jag anser till och med att man skulle införa skolplikt på treårig gymnasie och infoga det i grundskolan. Gymnasiet skulle därmed bli det nya högstadiet. Men man behåller möjligheten att kunna välja inriktning som idag.

Vi behöver öka allmänbildningen i samhället. Säg att det är någon som vill jobba med svetsning så bör hen efter gymnasiet gå en högre utbildning inom svetsning. Även det bör alltså benämnas som högre utbildning. Men själva utbildningen kanske inte behöver vara mer än ett år, eller ett halvår, tre terminer eller hur man nu vill bedöma det.

Det är ok att vi tycker olika. Jag tror att din lösning är att göra ett 10% problem till ett 100% problem. Bara för att några hantverkselever längre fram vill läsa vidare så ska alla tragglas igenom något de är ointresserade och omotiverade av. Bättre att ha fokus på det de vill lära sig. Man kan däremot underlätta för folk att växla upp längre fram i livet i så fall. Idag är ju många snickare inte längre snickare utan montörer. Förr i tiden skulle de kunna göra en ritning på en dörr eller ett fönster och sedan bygga den från scratch. Att ha folk i skolan onödigt länge är enormt improduktivt för samhället. Jag får signaler om att det förefaller vara en kommande trend dessutom att korta ner även högre utbildningar något år för de som ska ut i yrket, men med möjlighet att studera master eller PhD.

Jag är helt enig i att allmänbildning måste höjas. Staten och MSM har alla möjligheter att göra det men risken för dem är ju en befolkning som är påläst, kunnig och kanske har andra åsikter och önskemål om framtiden och samhället än staten och MSM. Det sägs att Rockefeller hade ett finger med i spelet med allmän skola i USA och att man skulle sitta i skolan 8-15, 220 dagar om året i 10 år och sakta sakta lära sig allt om ingenting. Sådant man verkligen borde kunna som budget, ekonomi, kost, träning, hålla sig frisk, politik, samhällskunskap etc etc skulle man gömma undan längst ner i lådan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det intressanta tycker jag dock är att samtidigt som vi möts av rapporter om hur skolan helt har havererat, om ex hur hög andel funktionella analfabeter som går ut skolan, elever som inte orkar läsa läxorna och nu senast som jag hörde lärarstudenter som enbart har 7h i veckan i lärarledd lektion, så talar man om hur stort samhällsproblem det är att killarna inte är lika högutbildade som tjejern
Den stora risken är nog att alldeles för många jobb i framtiden kommer att hamna utomlands pga svenska utbildningarna inte längre håller måtten och att vi bara kan vänta oss mer usel tandvård, läkarvård odyl. när det gäller kvinnodominerande yrken.

Det senaste jag hörde var att elever på Ivy League universiteten inte klarade hålla koncentrationen upp länge nog att ens läsa en enda sida i en bok Samma fullständigt hårresande fenomen avslöjades då om svenska läkarstudenter.

Citat:
Ursprungligen postat av MoveOnUp
Inte riktigt så, vi hade kanske 1-3 första föreläsningar där man snabbt gick igenom gymnasiematten.
Många studerande har haft uppehåll efter gymnasiet då är det väl på sin plats att fräscha upp gymnasiematten. Inte alls hela första terminen.

Privatiseringen av skolan är största boven med glädjebetyg, borgarna hade nån slags halleluja-stämning där privatiseringen av skola, välfärd löser alla problem. Blev tvärtom.

Du behöver inte outa dig. Jag kan mista mig men jag vill minas att jag läste detta i SvD runt 2007-2009. Det var lärare/professorer på Chalmers och KTH som gick ut och slog larm. Kanske var det en trend som bröts innan du läste där? Kan det ha varit så att det värre på vissa utbildningar, tex studenter på Teknisk Fysisk kanske var mer "på" än studenter på lättare civ.ing-program? Har bestämt för mig att gymnsiematematiken och ev fysiken tog hela T1 att repetera så eleverna var tillräckligt förberedda för resten.
Citera
2025-04-19, 16:16
Medlem
Citat:

Du behöver inte outa dig. Jag kan mista mig men jag vill minas att jag läste detta i SvD runt 2007-2009. Det var lärare/professorer på Chalmers och KTH som gick ut och slog larm. Kanske var det en trend som bröts innan du läste där? Kan det ha varit så att det värre på vissa utbildningar, tex studenter på Teknisk Fysisk kanske var mer "på" än studenter på lättare civ.ing-program? Har bestämt för mig att gymnsiematematiken och ev fysiken tog hela T1 att repetera så eleverna var tillräckligt förberedda för resten.
Dina årtal och åsikter kan mycket väl stämma.
Läste själv på Chalmers när urvalskriteriet var endast gymnasiebetyg. Så mina kunskaper är kanske lite gamla. Fanns inte högskoleprov på den tiden.
Utbildningen var mest korvstoppning av kunskap. Är tacksam för det när man tänker på dagens situation.
Citera
2025-04-19, 16:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Dina årtal och åsikter kan mycket väl stämma.
Läste själv på Chalmers när urvalskriteriet var endast gymnasiebetyg. Så mina kunskaper är kanske lite gamla. Fanns inte högskoleprov på den tiden.
Utbildningen var mest korvstoppning av kunskap. Är tacksam för det när man tänker på dagens situation.

Har själv inte läst där. Studerande en annan utbildning på andra universitet. Fick också den långa, tunga, rejäla utbildningen från seriösa lärare som ställde krav och höll oss elever ansvariga. Hängde du inte med fick du själv lösa det eller stå för konsekvenserna. Stressigt som fan, men det danade karaktär och mognad.
Citera
2025-04-19, 16:23
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Det är ok att vi tycker olika. Jag tror att din lösning är att göra ett 10% problem till ett 100% problem. Bara för att några hantverkselever längre fram vill läsa vidare så ska alla tragglas igenom något de är ointresserade och omotiverade av. Bättre att ha fokus på det de vill lära sig. Man kan däremot underlätta för folk att växla upp längre fram i livet i så fall. Idag är ju många snickare inte längre snickare utan montörer. Förr i tiden skulle de kunna göra en ritning på en dörr eller ett fönster och sedan bygga den från scratch. Att ha folk i skolan onödigt länge är enormt improduktivt för samhället. Jag får signaler om att det förefaller vara en kommande trend dessutom att korta ner även högre utbildningar något år för de som ska ut i yrket, men med möjlighet att studera master eller PhD.

Jag är helt enig i att allmänbildning måste höjas. Staten och MSM har alla möjligheter att göra det men risken för dem är ju en befolkning som är påläst, kunnig och kanske har andra åsikter och önskemål om framtiden och samhället än staten och MSM. Det sägs att Rockefeller hade ett finger med i spelet med allmän skola i USA och att man skulle sitta i skolan 8-15, 220 dagar om året i 10 år och sakta sakta lära sig allt om ingenting. Sådant man verkligen borde kunna som budget, ekonomi, kost, träning, hålla sig frisk, politik, samhällskunskap etc etc skulle man gömma undan längst ner i lådan.

Man skulle kunna utforma skolan på ett annat sätt så den upplevs mer intressant. Då skulle elever också ha mycket lättare för att läsa vissa ämnen som de inte är lika intresserade av.

Men om man skulle "fixa" skolan så skulle också eleverna ha en mycket högre kunskapsnivå när de går ut nionde klass. Så det kan öppna upp för en kortare gymnasieutbildning. Kanske det då skulle räcka med 1 år med 3 terminer där alla kan läsa olika inriktningar och vissa kärnämnen så alla har högskolekompetens.

Jag skulle dock införa ett krav och det är att alla går tills de har klarat en godkändnivå. Klarar inte en elev godkänt och det inte finns kognitiva problem så ställer man helt enkelt tuffare krav. På en sån nivå att eleven kommer att bita i det sura äpplet och lägga in läxläsning på kvällsschemat hur trotsig hen än är.

Men jag skulle givetvis också ta bort alla möjligheter att plocka ut vinster på barnens pengar. Så de enda som skulle drivit friskolor skulle varit de som gjorde det för att skapa en bra skola och lyckats ta sig igenom högt ställda krav som jag skulle infört.

Religiösa skolor skulle givetvis totalförbjudas och religionsutövning i skolmiljö/skoltid skulle såklart varit förbjudet.

Citat:
Citat:

Du har rätt. Både på KTH och Chalmers så har de på flera program varit tvungna att ta bort kurser på avancerad nivå för att de istället måste köra introduktionskurser i främst matematik, fysik och kemi för att eleverna inte har det som utlovas från godkända betyg på gymnasiet.
Citera
2025-04-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Det skrämmande var att som exempel gavs att omvandla decimaltal till procent-tal. Om jag uppfattat det rätt var det frågan om att flytta decimalkommat två steg.
Förstod faktiskt inte vad de menade, du får gärna ge ett exempel.

Å andra sidan ska jag inte läsa handels.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in