Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-19, 08:00
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.

Skillnaden mellan en omkörning och ett filbyte på motorväg är väldigt oklar skulle jag säga. Därför är det bättre att alltid visa vad man tänker göra så att man minskar risken för krock med andra fordon.

Det är pinnigt som det är att ligga och köra parallellt med fordon på 10 tals ton i 120 km/h som det är. Ett felsteg och du är död eller allvarligt skadad.
Citera
2025-04-19, 08:03
Medlem
ratboness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Torparen
Det kan inte bero på att moderna bilar har system för att hålla bilen mellan linjerna (filbytes varning), vilket gör att bilen inte vill passera en filmarkering (linje) utan styr tillbaka in i filen som du vill lämna. För att stänga av systemet så att du kan byta fil måste du blinka åt det håll som du skall svänga. Nu skall ni få ett gott råd, ligg inte för nära en VAG elbil på motorvägen. Om föraren i bilen använder Farthållaren går bilen i 110 km enligt skyltningen på motorvägen. Nu passerar bilen en avfart där det är 70 km. Ligger skylten för nära motorvägen så att VAGs farthållare läser den kommer bilen att sänka hastigheten ned till 70 km väldigt fort. Ligger du för nära kommer du att sitta i bakluckan. Nu tror jag att det är anledningen till att olyckorna ökat vid motorvägarnas avfarter.
Det är min personliga reflektion och på inte sätt vetenskapligt bevisat, bara ett gott råd till alla trafikanter " Håll avstånd till moderna elbilar".

Ett gott råd till alla VAG förare är att stänga av den funktionen, vilket till och med säljaren sa till mig att göra. Den kan läsa av en skylt på järnvägen bredvid motorvägen och tokbromsa.
Citera
2025-04-19, 08:15
Medlem
immenhusens avatar
Övertydlighet i trafik skall alltid premieras. Det är också därför som jag använder körriktningsvisare när jag ex.vis skall åt vänster i en cirkulationsplats, fastän det inte är ett lagkrav.

/AI
Senast redigerad av immenhusen 2025-04-19 kl. 08:18. Anledning: Stavfel.
Citera
2025-04-19, 08:21
Avstängd
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ratbones
Ett gott råd till alla VAG förare är att stänga av den funktionen, vilket till och med säljaren sa till mig att göra. Den kan läsa av en skylt på järnvägen bredvid motorvägen och tokbromsa.

Vilket tramsigt problem. GPSn vet ju hela tiden vad det är för hastighet där man är. Så den informationen borde de ju kunna dubbelkolla med. Att tokbromsa är ju också fel i min mening. Farthållaren på min bil börjar så vitt jag vet bromsa när bilen går typ över 10 km/h för fort. Och då bromsar den väldigt snällt. Bromsapplikationen bör ju göras enligt en kurva som ökar linjärt upp till någon typ av max applikation av bromsen.
Citera
2025-04-19, 08:23
Medlem
Duvlorts avatar
Så var det, man behövde inte blinka tidigare för man bara lånade vänster körfält.
Sen om det var så vet jag inte men det var vad körskolorna lärde ut.
Men de har alltid kört sitt eget race, idag skall man ju blinka vänster innan rondell. 🙄
En annan sak som säkert påverkar beteendet idag är ju bilarnas självkörning, blinkar du inte vibrerar ratten som den är besatt av en ond ande.
Citera
2025-04-19, 08:23
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Byter man fil visar man det genom blinkers oavsett anledning. Det lärde man säkert ut även när du tig klrkort!

Nja beror på. Om du kör i din fil och kör om en bil vilket innebär att du kör i motsatta körfältet så måste du ju tillbaka i ditt körfält. Det är skillnad om du kör på dubbelfilig väg där du har flera filer i samma riktning. Enkelväg är endast en fil i vardera riktning och inte ett filbyte. Så blinka tillbaka gör man om det är dubbelfil eller mer. Sen tror jag många har moderna bilar med automatiska prylar som tvingar en att blinka om man inte vill känna obehag..

Min bil blir arg om jag inte blinkar vid omkörning och försöker förhindra mig genom att styra tillbaka om jag inte blinkar
Citera
2025-04-19, 08:24
Medlem
kevinhoflands avatar
Många bilar har som system att man "måste" blinka för att kunna byta fil. Jag blinkar även om jag är själv på motorvägen.
Citera
2025-04-19, 08:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Motorväg kan jag tycka att man blinkar tillbaka. Landsväg helt uteslutet. Stör mig på dessa kompletta idioter din blinkar där. ”Jaha? Så du tänker alltså svänga in igen? Det kunde jag ju aldrig listat ut!”
Håller med. Och skillnaden är att på motorvägen genomför du ett filbyte, medan på landsvägen är du över på fel sida av körbanan där det är uppenbart att du enbart kommer vara under pågående omkörning.
Citera
2025-04-19, 08:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Nej, det var inte så. Efter omkörning behövdes inte blinkers. Varken på landsväg eller motorväg. Filbyte, ja. Ej omkörning. Tog körkort 1991.
Nu är jag precis nyvaken men är inte omkörning nästan alltid ett filbyte?
Citera
Medlem
SvinFins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Byter man fil visar man det genom blinkers oavsett anledning. Det lärde man säkert ut även när du tig klrkort!
Nej. Jag fick lära mig som TS.
Det är (var) ett naturligt filbyte så högerblink behövdes inte.
Citera
Medlem
citymormors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Man byter körfält, då ska man blinka, det kan ju vara lite nytta för mötande eller den man kör om .

Det där gäller bar på flerfiliga vägar, motorvägar osv. Ett vanligt missförstånd.
Citera
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drooid
Mitt körkort är ungefär lika gammalt som ditt. Jag lärde mig att alltid att använda körriktingsvisarna för tydliggöra mina avsikter.

Vägtrafikförordningen håller med mig om att man ska använda blinkers vid filbyte eller ändrar fordonets placering i sidled.

Trafikförordning (1998:1276)
3 kap. Bestämmelser för trafik med fordon
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/

Går det att lära en gammal hund att blinka?

PS. Något närliggande som jag har reagerat på det senaste åren är dock överanvändadet av varningsblinker. Det verkar som vissa tror att det gör det OK att parkera där det till exempel är stoppförbud. DS.

Det där säger inget om en omkörning. Den säger att man ska blinka ut men du befinner dig inte i en fil när du är i en annan färdriktning så du behöver inte blinka tillbaka. Enbart blinka vid när du ska påbörja omkörningar. Sen kan jag tycka att de kan vara bra att i vissa fall blinka tillbaka om man ser mötande så att de förstår att man ska tillbaka efter omkörningar.

Även i rondeller så tycker jag det är bra om man visar att man ska vara kvar även om det inte behövs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in