2025-04-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan07
Du lämnar in bilen på service. Mekanikern som kör hem den har skulder – och Kronofogden utmäter din bil.

Du visar kvitton, försäkring, registrering – ändå måste du bevisa i domstol att bilen är din.

Då kommer fråga 1: Varför?
Svar: För att Kronofogden "antar"/gissar/ att den som kör bilen äger den.
Ok vi förstår, det verkar ju vara vanligt.
[Nu till stora frågan! Varför i helvete står kronofogden på sig och låter detta fall dras ända till domstol trots inskickade kvitton och dokument inklusive offert med hemkörning?

Svar? Inte orkat läsa hans överklagan eller orkat titta kontrollerat hans uppgifter?
Eller ...finns der något mer vi inte vet ?

"

Vore intressant att få veta mer om hur kronofogden jobbar med överklagningar? (Speciellt från människor som inte är vana att prata "juridiska" eller inte är vana att snacka "snyggt."..)

Om nu mekanikern ä r hans dotter med skulder och KFM anser kunna bevisa att Kenneth var målvakt. Då är allt jätteklart.
Citera
2025-04-19, 06:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Min bilmek är en granne. Han tar min bil till sin verkstad och återvänder med den efter arbetsdagens slut.

Fatta att folk är olika, har olika förutsättningar och olika erfarenheter. Bara för att saker är på ett visst sätt för er, så behöver det inte vara så för andra.
Då var det inget märkvärdigt utan bara rent praktiskt. Du fick det att låta som att du minsann var så rik att du hade råd att få din bil hämtad och lämnad vid ditt hem vid service.
Citera
2025-04-19, 07:07
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Borde fungera så , annars kan man applicera det på andra branscher också. Typ om du köpt en lägenhet satt in pengar på mäklarens klientmedelskonto ryker alla pengar vid en KK ?

Har för mig att rena pengar har andra spelregler, än fysiska ting. Om jag ej missminner mig, räknas det snarare som en fordran. Och eftersom du är privatperson, ligger du längst ned i hierarkin för att få tillbaka pengar vid en konkurs eller utmätning. Kanske kan någon som är juridiskt skolad på temat, svara på hur det ligger till i detta fall?.

/AI
Citera
2025-04-19, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvisten
Kan fogden ta en lunchrestaurang i beslag om man som gäst äter där och har skulder?

Bästa vore ju att provköra en väldigt dyr porsche och se till att bli tagen, så stryks ju alla skulder på bilfirmans bekostnad?
Är det verkligen så svårt att förstå begreppet "besittning av egendomen"?
Citera
2025-04-19, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
Jag anar ugglor i mossen här. Jag litar inte på den benlöse mannen.
Bra slutledning. Jag misstror honom också men av lite andra skäl. Jag går mer på det faktum att han endast har en krycka trots att två är klart överlägset för balansen.
Citera
2025-04-19, 07:34
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Du förstår nog inte riktigt. Aftonbladet är inte den som ljuger här.

Förklara vem som ljuger
Citera
2025-04-19, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Förklara vem som ljuger
Vad tror du?
Citera
2025-04-19, 07:40
Medlem
eternussermos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Hur skulle Kenneth kunna veta att mekanikern hade skulder?
Kanske för att ägaren till firman är hans dotter?
Citera
2025-04-19, 07:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ja och ännu dummare blir det om man betänker att mekanikern har skulder och behöver därmed arbeta för att betala till kronofogden. Samtidigt avråder kronofogden kunder från att göra affärer med en mekaniker som har skulder. Hur ska mekanikern ha förutsättningar att betala tillbaka skulden utan några kunder?

Menar Kronofogden att mekanikern ska lägga ser sin verksamhet och kvarstå med en skuld han aldrig kommer kunna betala?

Fast då utgår du ifrån att alla mekaniker vill betala sina skulder. Är de folk som systematiskt fuskat med olika typer av ex skattebrott eller helt enkelt lurar kunder så finns det ju skäl till att de avråder kunder att göra affärer med dem. Bilverkstad är nog den branch där mest folk anmäler att de blivit lurade
Citera
2025-04-19, 07:44
Medlem
Jag pratade med en kompis om detta. Hans fru har skulder hos fogden och han ringde dit för att höra om hon kunde köra bilarna och vad som händer om hon blir stoppad. Dom har 2 bilar och båda står på honom. En 20 år gammal Golf som är avställd och en nyare Volvo som båda brukat. Svaret var att om dom ställer på Golfen så kan hon utan problem använda den då den inte har något större värde. Volvon KAN utmätas om dom har otur. Kan dom bevisa att han använder den dagligen i jobbet samt att han övrig tid är "I huvudsak den som är i besittning av fordonet" så utmäter dom inte.
Citera
2025-04-19, 07:45
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Vad tror du?

Ena stunden säger du att jag inte förstår och när jag vill förstå så tycker du helt plötsligt att jag förstår. Du får nog bestämma dig om jag är dum eller inte
Citera
2025-04-19, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Ena stunden säger du att jag inte förstår och när jag vill förstå så tycker du helt plötsligt att jag förstår. Du får nog bestämma dig om jag är dum eller inte
Jag vill höra hur du resonerar. Det tillför tråden mer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in