2025-04-18, 19:27
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De hade någon trafikvecka nyligen och jag blev faktiskt stoppad själv (de vinkade ån 3 bilar åt gången in på en liten vägstump.

Lämnade över körkortet, polisen kollade det noga både med.mobilen och kallade upp någon på radion och det tog en liten stund..sen fick jag blåsa, det var grönt så jag kunde köra vidare men fick trixa lite för att komma ut då de andra två bilarna verkade ta mycket längre tid att kontrollera.

Fick visa körkortet för kanske 5 år sedan och fick blåsa kanske 15år sen. Kör ungefär 2500mil per år.

Men att de kollar upp en på radion vid kontroll har jag inte varit med i m.

Moderna polisbilar brukar väl ha automatisk registreringsplåtigenkännare så att de agerar på suspekta bilar. Svårt att tro att det fungerar som förr där de hade regnummer i minnet
Citera
2025-04-18, 19:32
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lifegoeson1
Men om man vill flytta in hos någon och har CSN skulder då går det alltså inte att flytta in hos sin sambo kvinna/man om den har en köpt lgh? Så med det sagt så är ens framtid körd i botten om man har skulder hos kronofogden även om det gäller 20:000kr?

Menar du skulder som att du vägrat eller inte kunde betala eller menar du CSN-lån där man har en skuld tills den är betald. Har man hyfsad ordnad ekonomi så går det säkert att lösa skulden men om du vill ha kvar skulden och flyttar ihop med någon så är risken stor att den drabbar er båda. Men det är inte omöjligt att bli av med skulder men det kräver ju också att någon vill bli av med dem och många kriminella försöker ju gömma pengar då de anser att de inte ska betala
Citera
2025-04-18, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
Jag har haft bil i decennier, och lämnat på alla möjliga verkstäder under årens lopp. Jag har ALDRIG hört talas om att få bilen hemkörd. Ingen jag någonsin pratat med har fått en bil hemkört från en verkstad.
Om det nu var dotterns bilmek är det knappast osannolikt att de kör hem bilen till KW.
iMotor ligger på något industriområde
https://www.google.com/maps/place/Tagenev%C3%A4gen+14a,+422+59+Hisings+Backa/@57.76663,11.9895052,875m/data=!3m1!1e3!4m6!3m5!1s0x464ff5184ee0ab35:0x1d1eb fa879132a66!8m2!3d57.7682035!4d11.9895497!16s%2Fg% 2F11v19s4d2c?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI1MDQxNi4xIKXMDS oASAFQAw%3D%3D
Troligen då två bilar så den som körde hem bilen kan komma därifrån.

Hur många Christer Kenneth Westlin kan det finnas i Göteborg? den man hittar är styrelseledamot i Brf där denne bor sam suppleant i ett litet byggbolag.
Skulderna i iMotor är några hundratusen, småpengar. Av det man hittar om firman och personerna som kanske är inblandade är det inget som visar på organiserad brottslighet eller sk gänkriminella. Att folk agerar oförståndigt och dummt och hamnar hos KFM borde rimligen inte leda till den här typen av konfiskering av andras egendom.

Det saknas mycket information vad som förevarit och vilken person utsatt för utmätning hos KFM. Fria fantasier om att KFM har på fötterna och vet mer än vad de säger är som sagt fria fantasier.
Citera
2025-04-18, 19:40
Moderator
Nospheratus avatar
Citat:
Jag har haft bil i decennier, och lämnat på alla möjliga verkstäder under årens lopp. Jag har ALDRIG hört talas om att få bilen hemkörd. Ingen jag någonsin pratat med har fått en bil hemkört från en verkstad.
Jag har heller aldrig hört talas om det. Jag tror inte heller det är en tjänst som bilverkstäder direkt erbjuder. Däremot saknar Kenneth bevisligen sina två ben. Åtminstone i den numera låsta artikeln hos Aftonbladet såg man det tydligt, det är åtminstone inget han bara hittar på.

Därmed verkar det ju inte helt osannolikt eller synnerligen mystiskt om verkstaden har träffat Kenneth, vet att karln saknar ben, och har därför gått med på att göra ett undantag och köra hem bilen åt just honom. Det är ju inte konstigare än att personalen på McDonalds skickar ut någon för bordsservering för någon som sitter i rullstol. Trots att bordsservering inte förekommer på Donken.

Men nä, om du förefaller vara en helt frisk person på två ben tror jag inte bilverkstäder ens kommer diskutera hemleverans. Det är inte en tjänst de erbjuder egentligen.
Citera
2025-04-18, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly
Snubbla över denna artiklen i Aftonbladet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/o3GagV/kronofogden-tog-kenneths-bil-bilmekanikern-hade-skulder

Kenneth har alltså haft bilen inne på service eller lagning, och mekanikern som skulle köra hem bilen åt Kenneth hade skulder, varpå kronofogden tog bilen. Nu ska de avgöras i tingsrätten. Enligt kronofogden är det upp till Kenneth att kontrollera om mekanikern har skulder?!

Hur fan tänker kronofogden?

Principen lär ju vara densamma om man har bilen på besiktning och kronofogden råkar vara i närheten. Låt säga att besiktningsmannen har skulder samtidigt som den provkör Kalle eller Ahmeds bil, och vips tar dom bilen.

Hur ska privatpersoner kunna gräva i vilken mekaniker eller besiktningsman som ska kolla bilen och framförallt om den har skulder?

Ja och ännu dummare blir det om man betänker att mekanikern har skulder och behöver därmed arbeta för att betala till kronofogden. Samtidigt avråder kronofogden kunder från att göra affärer med en mekaniker som har skulder. Hur ska mekanikern ha förutsättningar att betala tillbaka skulden utan några kunder?

Menar Kronofogden att mekanikern ska lägga ser sin verksamhet och kvarstå med en skuld han aldrig kommer kunna betala?
Citera
2025-04-18, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Menar du skulder som att du vägrat eller inte kunde betala eller menar du CSN-lån där man har en skuld tills den är betald. Har man hyfsad ordnad ekonomi så går det säkert att lösa skulden men om du vill ha kvar skulden och flyttar ihop med någon så är risken stor att den drabbar er båda. Men det är inte omöjligt att bli av med skulder men det kräver ju också att någon vill bli av med dem och många kriminella försöker ju gömma pengar då de anser att de inte ska betala

Som jag inte kan betala såklart blev sjukskriven och därefter arbetslös började betala av en liten summa försökte lösa med CSN att betala mindre men dom gick inte med på det och jag hamnade i ett djup mörker när det skickades till kronofogden så väntade jag på A kassa hade inga tillgångar eller något och mina föräldrar lever inte så har inte kunnat låna av någon. Jag är inte kriminell är en helt vanlig människa som råkade hamna mellan stolarna, så även om de är en summa på 20:000kr så kan det skapa besvär för mig? De drar från min inkomst nu men jag är rädd att de inte kommer knacka på min dörr har inget av värde men är less att leva under sånna omständigheter ingen vet om att jag har skulder utåt sett försöker jag är och leva ett vanligt liv men ångesten äter upp mig även när skulderna är betalda så är jag fast med anmärkningar i 3 år
Citera
Medlem
I en annan tid, i ett ”annat” land, kunde det fungera så här. En person/säljare på genomresa hade lämnat in bilen på verkstad i en mindre stad.
Verkstaden ringer och säger att bilen är färdig, men personen har ingen möjlighet att komma innan de stänger för dagen. Verkstaden, vi ställer bilen utanför och lägger nyckeln på ena framhjulet, personen: men jag har ju inte betalat, verkstaden: det kan du göra i morgon.
Citera
Medlem
Citat:
Moderna polisbilar brukar väl ha automatisk registreringsplåtigenkännare så att de agerar på suspekta bilar. Svårt att tro att det fungerar som förr där de hade regnummer i minnet

Jo,en nu har det trafikvecka så de tog in alla som passerade..var beckmörkt ute på en landsväg och de står med en "ljussabel" (har ingen aning om vad de kallas) och vinkar in bilar.
Citera
2025-04-18, 19:50
Medlem
Citat:
Det är för att det är fakenews och den största källan för fakenews i Sverige är aftonblaskan. De som läste tidningen en ding ding värld som ung känner igen sig mycket väl med nyheterna från aftonbladet.se
Du förstår nog inte riktigt. Aftonbladet är inte den som ljuger här.
Citera
2025-04-18, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Ja och ännu dummare blir det om man betänker att mekanikern har skulder och behöver därmed arbeta för att betala till kronofogden. Samtidigt avråder kronofogden kunder från att göra affärer med en mekaniker som har skulder. Hur ska mekanikern ha förutsättningar att betala tillbaka skulden utan några kunder?

Menar Kronofogden att mekanikern ska lägga ser sin verksamhet och kvarstå med en skuld han aldrig kommer kunna betala?
Denna lagstiftning som politikerna skapade var väl avsedd för att komma åt organiserad brottslighet, sk gängkriminella som de skapat med sin galna invandringspolitik. Ännu ett tommt slag i luften för att göra något åt detta, men slår blint mot vanliga medborgare, om än som inte har så bra koll.
Det blev ju liknande med de sk knivlagen, den var inte avsedd att komma åt vanliga medborgare som hade någon kniv som adekvat redskap. Men nu har polisen gett den ett annat inehåll.
All skuld för detta är 100 % hos våra inkompetenta politiker som skapar dessa lagar.
Citera
2025-04-18, 20:33
Medlem
HomoDeuss avatar
Citat:

Min verkstadskille hämtar min bil hemma hos mig, fixar bilen OCH kör sedan hem den till mig.

Men men.. det händer ju aldrig fattiga dig, som hela världen kretsar kring, så då är det väl inte sant? 😂
Citera
2025-04-18, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HomoDeus
Min verkstadskille hämtar min bil hemma hos mig, fixar bilen OCH kör sedan hem den till mig.

Men men.. det händer ju aldrig fattiga dig, som hela världen kretsar kring, så då är det väl inte sant? 😂
100% att han jobbar svart om det nu är sant. Vad heter hans firma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in