2025-04-19, 01:09
Medlem
megacoolmans avatar
Tränat som satan. Mekat motorcykel. Ätit sill ägg och potatis + snaps och öl.
Grannarna skiter jag fullständigt i.
Senast redigerad av megacoolman 2025-04-19 kl. 01:11.
Citera
2025-04-19, 01:23
Medlem
Mikaelias avatar
Påsken firar jag inte alls. När man var barn fick jag påskägg.
Firar midsommar och jul enbart. Inte någon kristen jul utan mer som den skandinaviska julen innan det kristna svinet Ansgar kom hit och fuckade upp hela vår kultur.
Man borde göra en påskefyr av Kyrkorna precis som ni kristna gjorde mot våra förfäders tempel och offerplatser.
Citera
2025-04-19, 01:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Idag är det långfredag – en av de mest centrala dagarna inom kristendomen. Traditionellt har det varit en dag för stillhet, eftertanke och nedtonat leverne. När jag var liten var allt stängt, det var knäpptyst i butikerna, och till och med nöjesprogram på TV brukade pausa. Man fick knappt spela kort.

Men tiderna förändras.

Idag verkar långfredagen för många bara vara en ledig dag. Och man undrar ju – hur har den sett ut i era områden? Har ni firat den själva på något sätt? Har era grannar gjort det? Har ni märkt några skillnader?

Kanske bor du i ett område där det fortfarande hålls igen lite extra, eller där man faktiskt uppmärksammar Jesu korsfästelse. Kanske bor du i ett område där det är full rulle som vilken fredag som helst. Kanske är du själv kristen – eller inte alls troende – men reflekterar över hur den här dagen förändrats.

Jag kan själv bara konstatera att det jag minns från barndomen inte direkt är verkligheten idag. Och ja, jag vet att vissa skolor börjat kalla påsklovet för vårlovet. Det är säkert praktiskt, men det väcker ändå frågan: Är det här ett tecken på att kristna högtider trycks undan i det nya Sverige?

Så:
• Har du själv firat långfredagen – eller sett andra göra det?
• Hur såg det ut i ditt område idag? (Stillhet? Fest? Liv och rörelse?)
• Hur påverkar mångfalden våra firanden – och är det en förlust eller bara naturlig utveckling?

Religion är idioti. Om "kristna traditioner" försvinner blir jag nöjd. Islam kommer förhoppningsvis också att dö ut.
Citera
2025-04-19, 01:40
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Religion är idioti. Om "kristna traditioner" försvinner blir jag nöjd. Islam kommer förhoppningsvis också att dö ut.

Okej, men det är ju precis den här sortens inställning som gör att vi står handfallna när det kommer till integration.

Du tror att det är religionen i sig som är problemet – men i praktiken är det ju just våra gamla “religiösa” högtider som gett struktur, gemenskap och identitet i Sverige. Långfredagen var inte bara för kyrkbänksnissar. Det var tystnad, respekt och att man visste varför man var ledig – även i hem där ingen bad till Gud.

Att bara kalla allt för “idioti” är att skjuta sig själv i foten. För vad återstår då? Vad ska folk integreras till?

Och nej, det handlar inte om att tvinga på någon kyrka eller psalmer. Det handlar om att vi slutar låtsas som att kultur är något man kan slänga ut bara för att man inte tror på himmelska väsen. Det är skillnad på religion och det kulturarv som byggts upp runt den.

Vill man att integration ska fungera kan man inte börja med att avskaffa de få saker som faktiskt varit gemensamma i det här landet. För då blir det inte pluralism – det blir ett ingenting.

Så frågan är inte om “kristna traditioner” ska leva vidare – frågan är vad som händer när man inte har något kvar att erbjuda.
Citera
2025-04-19, 02:27
Medlem
Minns påminnelser om stillsamhet från barndomen och uppmaningar om att hålla sig hemma för att visa hänsyn till exempelvis vänners familjer som eventuellt firade traditionsenligt. Detta var dock, som jag minns det, när jag var rätt liten. Är född under tidigt nittiotal i en familj med kristen bakgrund men som utöver bröllop, dop, begravningar och min konfirmationsgudstjänst inte besökte kyrkan mer än för skolavslutningar samt någon enstaka julkonsert vart fjärde år eller så.

Har för mig att jag i alla fall det års långfredag som jag minns allra tydligast ändå tilläts ringa en kompis som bodde nära mig för att höra om vi kunde leka, dagen till trots. Minns inte att mina föräldrar skulle ha haft några särskilda synpunkter på vad jag hittade på som äldre barn/tonåring heller, även om de påmint om högtidens syfte då med.

Just idag var jag och min respektive bjudna på påsklunch hos några nära vänner, vi tog oss därefter ut på en promenad och avslutade sedan dagen framför tvn.

Om vi får barn någon dag kommer jag nog vilja låta dagen åter bli en påminnelse över vårt kristna arv och påskens betydelse. Gärna med fokus på bibliska berättelser och stillsamma aktiviteter på det temat, snarare än ett påtvingat, i ett barns ögon, rätt irrationellt, personlighet lidande, trots det presumerade egenvärdet i detta. Men vi får väl se hur det går med den saken. Inte så lätt att försöka uppmuntra till andakt och begrundan om annat lockar mer (vilket jag kallt räknar med). I så fall får det väl bli ett firande i lidandets tecken i alla fall, kanske lär barnen sig något av det också.

Har ingen insyn i grannarnas förehavanden, varken under långfredagen eller någon annan dag på året.
Senast redigerad av PTDD 2025-04-19 kl. 03:25.
Citera
2025-04-19, 02:33
Medlem
Majsmannen2s avatar
Inte firat ett skit. Lugnare än vanligt runt om. Förutom på dagen när fler strövade runt än vanlig arbetsvecka.

Men glad påsk den som ser.
Citera
2025-04-19, 03:30
Medlem
Va?
Jag har fiskat hela dagen.
Jag visste inte att det var långfredag.
Citera
2025-04-19, 06:03
Medlem
Ingen skillnad merän att fler är bortresta,, en körde jordfräs å några klippte gräset.
Citera
2025-04-19, 06:34
Medlem
Pripps0.0s avatar
Man firar inte långfredagen, man hedrar den.

Själv sympatiplågade jag mig med att storhandla och städa med dålig rygg.

Nu väntar vi på återkomsten...
Come Down Jesus- José Feliciano
https://www.youtube.com/watch?v=3WtBVHDkvEY

Gud vare med oss. 🙏❤️🕊️☮️
Citera
2025-04-19, 06:47
Medlem
Spikat kors.

Jobbar hela helgen.
Citera
2025-04-19, 07:36
Medlem
Mad monks avatar
Flashback 99% avfällingar.
Citera
2025-04-19, 07:56
Medlem
immenhusens avatar
Började dagen med besök i kyrkan. Sedan tog jag det lugnt större delen av dagen, utan att anstränga mig mer än nödvändigt. Försökte dessutom undvika att göra något ”roligt.” Samtliga grannar verkade också ta det lugnt, utom en familj, som tycktes ha förlagt påskmiddag med den utökade familjen till dagen.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in