2024-12-10, 09:48
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vända på köttfärslimpan känns för svårt.

Poängen är att få en mör saftig köttfärslimpa som bakas i sina egna safter utan att släppa ut dom på plåten och som du kan trycka till så den inte har en massa stora håligheter. Förutsatt att du har en större rektangulär nonstick form eller annat format med god marginal till kanten

Man kan köra den en bra bit ifrån rätt innertemp och lägre temp i ugnen. Typ 65 grader och sen låta den vila och svalna så safterna sugs upp absorberas i limpan. Sen gratinera den med yta runt om

Du använder ju bara en bricka eller en skärbräda och lägger den emot och vänder limpan med formen 180, smörj formen först med smör
Senast redigerad av Sladdaren 2024-12-10 kl. 09:51.
Citera
2024-12-10, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Poängen är att få en mör saftig köttfärslimpa som bakas i sina egna safter utan att släppa ut dom på plåten och som du kan trycka till så den inte har en massa stora håligheter. Förutsatt att du har en större rektangulär nonstick form eller annat format med god marginal till kanten

Man kan köra den en bra bit ifrån rätt innertemp och lägre temp i ugnen. Typ 65 grader och sen låta den vila och svalna så safterna sugs upp absorberas i limpan. Sen gratinera den med yta runt om

Du använder ju bara en bricka eller en skärbräda och lägger den emot och vänder limpan med formen 180, smörj formen först med smör

Har små formar och stora. Kanske ditt tips fungerar.
Citera
2024-12-10, 18:03
Medlem
Citat:
Kanske det, är lite osäker kring det idag och om vissa alufolier är säkrare. Det är väldigt sällan till nästan aldrig jag ochså packar in kött och annat i folie inför matlagning förutom kebab och gyros i ugnen alltså men då använder jag alltid smörpapper först innanför folien, men jag täcker väldigt ofta med folie ark på en eldfast form

Du har säkert rätt men skyddar inte smörpapperet då innanför alu.arket?

Jag hoppas det då jag ibland gör samma sak.

Men det ska vara giftigt med surt i aluminium. Läskigt se folks gamla aluminiukastruller fulla med kratrar efter all tomat och surare..

Orkar inte söka, men har för mig att det inte alls är bra.
Citera
2024-12-10, 19:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Har små formar och stora. Kanske ditt tips fungerar.

Kanske ? Det funkar, inte direkt jag som gör det bara hehe

Här har du nån annan som gör det tex :

https://www.matbibeln.se/recept/fili...usmanhimmelen/

Filip och har nån video längre ner iaf
Citera
2024-12-10, 19:07
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde

Orkar inte söka, men har för mig att det inte alls är bra.

Ja det är bara googla fram "Är aluminiumfolie el bakplåtspapper giftigt"
Citera
2024-12-10, 19:15
Stekt ägg med ris är en underskattad kombo som du kan laborera med hur du vill gällande vad du mer har i kylskåpet för grönsaker och lök om du ens har några? Annars bokstavligen stek på vispade kryddade ägg i pannan och kasta i riset snabbt så det värms upp och ät hur enkelt som helst. Förutsatt att du har ris från gårdagen kokat i förväg annars gör det först.
Senast redigerad av Congelado 2024-12-10 kl. 19:18.
Citera
2024-12-18, 18:16
Medlem
Citat:
Ja det är bara googla fram "Är aluminiumfolie el bakplåtspapper giftigt"

Skulle inte rekommendera att äta varken aluminiumfolie eller bakplåtspapper.
Citera
2025-03-04, 21:32
Medlem
Gosifs avatar
Den här tråden börjar spåra ur..

Citat:
Aktiv arbetstid är max 10-15 min

Köttfärslimpa i rektangulär sockerkaksform

Välj vilket svenskt eller usa baserat recept som helst

Om det är ströbröd och mjölk ägg mm så följ receptet å låt det svälla innan
Sen blandar du fyllningen med köttfärsen i en bunke ordentligt

Smörj en sockerkaksform med olja eller lägg i aluminiumfolien rakt över på längden
eller bara ett ark i botten men smörj med olja under. Lägg formen i en gratängform eller
ugnsplåt

Lägg köttfärssmeten i formen jämt fördelat på höjden, men pressa med en stekspade riktigt ordentligt så limpan komprimeras jämt över formen .. in i ugnen tills den får fin färg på ovansidan men safter kan pressas uppåt som du enklast skrapar bort med en kniv på slutet och och kör sen grill på högt upp i ugnen

Tar 13 minuter

Sen flippar du runt formen upp och ner och tar ut limpan.. skrapa upp ev safter med en slickepott med kniv. Sätt på grill på ugnen och bryn undersidan av hela limpan så den får fin färg

Tar 1-2 minuter

Klart ..

Ja koka potatis under tiden tar 1 minut aktiv arbetstid och köp en gräddsås.. för den kommer ta länre tid på sig som överskrider den aktiva arbetstiden om den ska bli riktigt god och kräver en hel del omrörning tof

Jösses.. Detta är knappast realistiskt eller billigt för en fattig stressad student..
Citera
2025-04-08, 23:14
Medlem
Köttbullar, prinskorvar in i airfryern 5min. Klart! Vad du har till. Expertens tips, potatis.
Citera
2025-04-17, 21:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
Den här tråden börjar spåra ur..

Jösses.. Detta är knappast realistiskt eller billigt för en fattig stressad student..

Då ska jag ge dig en riktig klassiker som jag gjiorde när jag liten, som du kommer äta varje dag som student eller ungkarl ;-)

Koka gammaldags kungsörnen makaroner med en köttbuljong, och en grönsaksbuljong plus ganska finhackade frysta micrade frysgrönsaker typ 1 cm (gärna broccoli) kokar du ochså med makaronerna i samma kastrull fast bara några minuter på slutet

Men under tiden du kokade upp vattnet och kokade färdigt makaronerna knäcker du 2 ägg i en stekpanna salta lite lätt med örtsalt å lite smör. Få det så smuligt som möjligt å fin fördelat och torrt

Sen blandar du ihop allt makaroner, grönsaker, ägg med ketchup, smör klick, och ketchup, ev salta med mer örtsalt samt vitlökspulver, lökpulver och svartpeppar - servera
Citera
2025-04-18, 08:45
Medlem
StigEngstroms avatar
Man har ju sett färdigkokt potatis på glasburk i alla år men det har aldrig blivit att man köpt då man känt att där går gränsen, även för en ungkarlsslusk.
Men man kanske blir positivt överraskad och ska testa efter att ha sneglat på dom där burkarna hela livet?
Nån som provat? Bara äta direkt? Behöver dom stekas eller liknande så känns det ju lite meningslöst, då kan man lika gärna slänga in en påse fryspommes i ugnen.
Hörde nån nämna att dom exploderar om man värmer i micron.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-04-18 kl. 08:47.
Citera
2025-04-19, 00:46
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Man har ju sett färdigkokt potatis på glasburk i alla år men det har aldrig blivit att man köpt då man känt att där går gränsen, även för en ungkarlsslusk.
Men man kanske blir positivt överraskad och ska testa efter att ha sneglat på dom där burkarna hela livet?
Nån som provat? Bara äta direkt? Behöver dom stekas eller liknande så känns det ju lite meningslöst, då kan man lika gärna slänga in en påse fryspommes i ugnen.
Hörde nån nämna att dom exploderar om man värmer i micron.

Prova och berätta i denna eminenta tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in