2024-10-16, 20:47
Medlem
Sladdarens avatar
En studerande kompis brukar göra nåt enkelt med kycklinglår 1 Kg

Han sköljer kycklinglåren 4 st och lägger dom i 4 kant på ett folieark

Sen skvätter han över soja och citron, och nån matsked med ananas med spad
som han lägger under kycklingen
Sen kryddar han runtom med tandoori krydda färdig
Sen kyckling krydda färdig
Sen italiensk salladskrydda (inget salt i )
och paprika krydda rökt

Sen viker han in kanterna på folien över kycklingen och placera paketet i korgen på airfyer och kör tills kycklingen faller lätt isär. Blir ganska mycket kyckling sås eller spad i folien när kycklingen är klar och benas ur men inget krispigt skinn

Ni kan ju testa .. blir inte enklare .. Jag tycket det va i grunden en hyffsat sås (buljong) med potential fast jag föredrar helst inga färdiga kryddblandningar med kemikalier i, men han menade på att hans kryddor var utan det. Han hade vitlöksbaguetter till och köpt potatissallad och la kycklingen i det plus lite grönsaker ev extra citron och färska örter

Burkarna med kryddorna var utan nåt märke ochså
Citera
2024-10-20, 01:31
Medlem
StigEngstroms avatar
Ungkarlar har ofta en tendens att hamna vid spisen med kastruller och stekpannor som ska diskas sen men glöm inte bort kära ugnen!
In med plåtar med pommes, kroketter, nuggets, fish and chips, allt går i ugnen så har ni matlådor utav bara helvete där man inte gjort något annat än att hälla innehållet på plåtar, skjuts in i ugnen och hålla koll på tiden. Har ni bakpapper finns det ju ingen disk att tala om heller förutom vad man äter på.
Citera
2024-10-22, 07:12
Medlem
Sladdarens avatar
Aktiv arbetstid är max 10-15 min

Köttfärslimpa i rektangulär sockerkaksform

Välj vilket svenskt eller usa baserat recept som helst

Om det är ströbröd och mjölk ägg mm så följ receptet å låt det svälla innan
Sen blandar du fyllningen med köttfärsen i en bunke ordentligt

Smörj en sockerkaksform med olja eller lägg i aluminiumfolien rakt över på längden
eller bara ett ark i botten men smörj med olja under. Lägg formen i en gratängform eller
ugnsplåt

Lägg köttfärssmeten i formen jämt fördelat på höjden, men pressa med en stekspade riktigt ordentligt så limpan komprimeras jämt över formen .. in i ugnen tills den får fin färg på ovansidan men safter kan pressas uppåt som du enklast skrapar bort med en kniv på slutet och och kör sen grill på högt upp i ugnen

Tar 13 minuter

Sen flippar du runt formen upp och ner och tar ut limpan.. skrapa upp ev safter med en slickepott med kniv. Sätt på grill på ugnen och bryn undersidan av hela limpan så den får fin färg

Tar 1-2 minuter

Klart ..

Ja koka potatis under tiden tar 1 minut aktiv arbetstid och köp en gräddsås.. för den kommer ta länre tid på sig som överskrider den aktiva arbetstiden om den ska bli riktigt god och kräver en hel del omrörning tof
Citera
2024-12-10, 01:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Aktiv arbetstid är max 10-15 min

Köttfärslimpa i rektangulär sockerkaksform

Välj vilket svenskt eller usa baserat recept som helst

Om det är ströbröd och mjölk ägg mm så följ receptet å låt det svälla innan
Sen blandar du fyllningen med köttfärsen i en bunke ordentligt

Smörj en sockerkaksform med olja eller lägg i aluminiumfolien rakt över på längden
eller bara ett ark i botten men smörj med olja under. Lägg formen i en gratängform eller
ugnsplåt

Lägg köttfärssmeten i formen jämt fördelat på höjden, men pressa med en stekspade riktigt ordentligt så limpan komprimeras jämt över formen .. in i ugnen tills den får fin färg på ovansidan men safter kan pressas uppåt som du enklast skrapar bort med en kniv på slutet och och kör sen grill på högt upp i ugnen

Tar 13 minuter

Sen flippar du runt formen upp och ner och tar ut limpan.. skrapa upp ev safter med en slickepott med kniv. Sätt på grill på ugnen och bryn undersidan av hela limpan så den får fin färg

Tar 1-2 minuter

Klart ..

Ja koka potatis under tiden tar 1 minut aktiv arbetstid och köp en gräddsås.. för den kommer ta länre tid på sig som överskrider den aktiva arbetstiden om den ska bli riktigt god och kräver en hel del omrörning tof

Vända på köttfärslimpan känns för svårt.
Citera
2024-12-10, 01:25
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Vända på köttfärslimpan känns för svårt.

Kör limpan på ett galler så slipper du vända.
Citera
2024-12-10, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Kör limpan på ett galler så slipper du vända.

Då rinner ju allt det goda bort?!
Citera
2024-12-10, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
En studerande kompis brukar göra nåt enkelt med kycklinglår 1 Kg

Han sköljer kycklinglåren 4 st och lägger dom i 4 kant på ett folieark

Sen skvätter han över soja och citron, och nån matsked med ananas med spad
som han lägger under kycklingen
Sen kryddar han runtom med tandoori krydda färdig
Sen kyckling krydda färdig
Sen italiensk salladskrydda (inget salt i )
och paprika krydda rökt

Nu har precis vaknat ur en pinsam dröm och starta mobilen för att skingra tankarna när denna tråd låg i flödet; är det inte väldigt dumt att göra det där i folie? Alltså ha surt i(citron) (kanske ananas också)?

Äta för mycket aluminium har jag för mig inte är så bra. Bara att ha folie som lock över något surt kan resultera i att folien löser upp sig och det blir små hål i den när det puttrar.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Då rinner ju allt det goda bort?!

Nej det rinner ner i formen under.
Citera
Medlem
Citat:
Nej det rinner ner i formen under.

Ok av den gör man en sås?
Citera
2024-12-10, 01:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ok av den gör man en sås?

Precis. Det blir din fond till såsen. Om man nu orkar göra en sås.
Citera
2024-12-10, 01:35
Medlem
Citat:
Precis. Det blir din fond till såsen. Om man nu orkar göra en sås.

Köttfärslimpan blir inte torr då?
Citera
2024-12-10, 09:32
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hodde
Nu har precis vaknat ur en pinsam dröm och starta mobilen för att skingra tankarna när denna tråd låg i flödet; är det inte väldigt dumt att göra det där i folie? Alltså ha surt i(citron) (kanske ananas också)?

Äta för mycket aluminium har jag för mig inte är så bra. Bara att ha folie som lock över något surt kan resultera i att folien löser upp sig och det blir små hål i den när det puttrar.

Kanske det, är lite osäker kring det idag och om vissa alufolier är säkrare. Det är väldigt sällan till nästan aldrig jag ochså packar in kött och annat i folie inför matlagning förutom kebab och gyros i ugnen alltså men då använder jag alltid smörpapper först innanför folien, men jag täcker väldigt ofta med folie ark på en eldfast form

Du har säkert rätt men skyddar inte smörpapperet då innanför alu.arket?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in