2025-04-17, 15:53
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
När det rör sig om taxon och en antik arbitrator är det förstås svårt att inte tänka på Plinius den äldre, men det finns många märkliga djur i den herrens hage.

Sedan finns koppling till föregående gåta... Då vågar jag mig på en gissning på Kynokephalier, även om den där ledtråden med felaktigt attribut inte känns självklar... Såvida det inte är en referens till myten om Sankt Kristoffers hundaktighet?
Att bära hundhuvud som S:t Kristoffer (varvid huvudattributet för sig ju inte utgjort [2.] taxonomiskt problem) motsvarar 1a. 2 ben, där S:t Bernhard för att passa i sammanhanget måste gälla rasen, inte helgonet, och lufsa på alla 4; men sökt figur är specifik och sköter annat pass än det schweiziska.

2b. Taxkrux uppdagat först i&m modern DNA-analys
4. That Old Black Magic
Citera
2025-04-17, 16:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwerchstand
Att bära hundhuvud som S:t Kristoffer (varvid huvudattributet för sig ju inte utgjort [2.] taxonomiskt problem) motsvarar 1a. 2 ben, där S:t Bernhard för att passa i sammanhanget måste gälla rasen, inte helgonet, och lufsa på alla 4; men sökt figur är specifik och sköter annat pass än det schweiziska.

2b. Taxkrux uppdagat först i&m modern DNA-analys
4. That Old Black Magic

Drar till med en Solomon Islands skink?
Citera
2025-04-17, 18:52
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Drar till med en Solomon Islands skink?
Oj, det var en otippad skönhet – men fel sida på klotet. Vi är i gamla världen och letar figur, VIP:are än Salomo själv, som det bara finns 1 av, men avbildad & beskriven* på [1.] 2 eller 4 ben.

3b. “per avvåg, vår köttvärlds stundande högtid”
4b. Fjädern där vet jag inte vad taxon den tagits från, och hammaren skall vara en pump, i experimentet som utförs vid människans final frontier.
* 5. vilket i denna del av tidrymden är samma sak.
Citera
2025-04-17, 19:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Oj, det var en otippad skönhet – men fel sida på klotet. Vi är i gamla världen och letar figur, VIP:are än Salomo själv, som det bara finns 1 av, men avbildad & beskriven* på [1.] 2 eller 4 ben.

3b. “per avvåg, vår köttvärlds stundande högtid”
4b. Fjädern där vet jag inte vad taxon den tagits från, och hammaren skall vara en pump, i experimentet som utförs vid människans final frontier.
* 5. vilket i denna del av tidrymden är samma sak.

Ogooglad gissning på den gamla Hydran..??? (högoddsare).
Citera
2025-04-17, 19:47
Medlem
Funderade kring något likt en skvader och såg på wikipedia-sidan att ”Ett liknande fantasidjur som var en korsning mellan hare och fågel, med fågelkropp och harhuvud, som skulle förekomma i Alperna beskrevs redan av Plinius den äldre i hans Naturalis Historia”.

Finns tydligen en Wolpertinger som lever i de bayerska alperna, men hittar ingen koppling till vakuum-experimentet eller någon eventuell hund
Citera
2025-04-17, 19:48
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Ogooglad gissning på den gamla Hydran..??? (högoddsare).
Högodds ja, undrar om den gamla hydran ens var påtänkt när X redan räknades urtima. Men passet har du greppat.

(Ursäkta, mitt i middag här, straxt åter.)
Citera
2025-04-17, 20:21
Medlem
Venators avatar
Citat:
Högodds ja, undrar om den gamla hydran ens var påtänkt när X redan räknades urtima. Men passet har du greppat.

(Ursäkta, mitt i middag här, straxt åter.)

Jag för min del funderade på Ceberus men frågan är om hydran skulle vara yngre och inte hittar jag någon tvåbent version..?

Fågel Fenix? Fast det fanns väl inte bara en?
Citera
2025-04-17, 20:47
Medlem
Citat:
Jag för min del funderade på Ceberus men frågan är om hydran skulle vara yngre och inte hittar jag någon tvåbent version..?

Funderade precis på samma sak, de är ju ”syskon”
Citera
2025-04-17, 21:20
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:

Kerberos står ändå på sina 4 ben närmst hittills, och Alperna skulle vi ju lämna. (Men Wolpertinger ändå, 17!, jag har ett till mejl att skriva, helt OT. Tack för helvete.) 2 ben eller 4, men alltid svartskalle.

Just Fenix har topisk dispens (respass), men prominens nog att bidra en fjäder. (Men det är inte rätt svar.)
Citat:
Funderade precis på samma sak, de är ju ”syskon”
Rätt ättetavla s.a.s.
Citera
2025-04-17, 21:33
Medlem
Venators avatar
Citat:
Kerberos står ändå på sina 4 ben närmst hittills, och Alperna skulle vi ju lämna. (Men Wolpertinger ändå, 17!, jag har ett till mejl att skriva, helt OT. Tack för helvete.) 2 ben eller 4, men alltid svartskalle.

Just Fenix har topisk dispens (respass), men prominens nog att bidra en fjäder. (Men det är inte rätt svar.)

Rätt ättetavla s.a.s.

För att beta av hundhuvudena så är väl också Skylla värd att nämnas...
Citera
2025-04-17, 21:55
Medlem
Citat:

Rätt ättetavla s.a.s.

Den grekiska sfinxen?
Citera
2025-04-17, 22:10
Medlem
Zwerchstands avatar
Citat:
Den grekiska sfinxen?
Rätt form igen, och lätt bäst hittills! (Kerberos, Skylla & Fenix skulle står alla på B-listan intill A-lagets kö för inkomst.) Men tvärtom: aldrig kom ju något gott utur Grekland. Sammanfattning:
X = välkänd kynokephalier (stundom avbildad & omskriven (vilket då—där var samma sak) i 4WD, dock alltid svartskalle), vågmästare med enskåls fjäder mot anns hjärta, vid dörren från köttvärld till endera av 2 andra. Så, låt gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in