Citat:
Ursprungligen postat av
Bilingualbvern2.0
Hittade bara en vag referens på en norsk sida

Hmm vad kan det vara då.. groda.. kanin.. letar vidare!
Edit: Eftersom det snart är påsk borde det ju vara en hare som blev utsedd till ”kung”

Alternativt en hund.
"Alternativt en hund" är ju tyvärr lite för diffust för att ge rätt... En sökning på
hundkung hade ju satt dig på spåret och det hade bara varit att lyfta på benet och säga "high five"!
Ber om ursäkt för hundanalogin.
Citat:
Ursprungligen postat av
Zwerchstand
Nänä, en hund är det. Minns inte utantill, har det nog i Ohlmarks’ ord. En historia som täcks en passant av flera andra med olika huvudfoki, men hunden själv (som väl t&m högsattes) skyddades/skyltades med någon form av gåta, vill jag minnas. Och övriga kringberättelser bidrar intressant mytbildningen med fler hundar, bl.a. var väl Krakes mor döpt en motståndarhund (vad nu hon/den hette). Dimmigt här, och Hustrun kall/n/ar.
Här var det lite större trygghet och därtill en referens till delar av myten, så där plockar Zwerchstand rätta svaret! Just myten med gåtan tror jag främst finns i Lejrekrönikan men föga förvånande att Ohlmarks plockat upp den.
Aningen mindre fantasifulla varianter finns i Heimskringla, Gesta Danorum samt Flatöboken (läser jag mig till på nätet, ska sägas). Dessa placerar också hundkungen i Norge. Den svenske kungen Östen Illråde (bra namn) besegrade någon norsk småkung och ska enligt källorna ha satt hunden som kung i dennes ställe som en förödmjukelse för de besegrade - detta torde ha varit 700-tal om man dömer av källorna.
Tråden vidare till Zwerchstand med påskmiddag på Skaugum inklusive besök i hundgården. Bilingualbvern får som andrapris välja mellan en matskål med sitt namn eller en flaska Lysholms Linie Aquavit.