Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-05, 20:11
Medlem
jagfunderars avatar
Om en dom faller idag, publiceras den då på dessa sidor?

Efter HD-domen alltså.
Citat:
Ursprungligen postat av Zxcvbnmqwer
Svar ja.

Jag förstår inte riktigt, om en dom faller idag, eller om 1 månad eller om 2.
Kommer de att hitta något sätt att publicera allting?
Inklusive ljudupptagningar, FUP och allt annat som Primecrime, Lexbase m.m gör idag?
Citera
2025-04-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jagfunderar
Om en dom faller idag, publiceras den då på dessa sidor?

Efter HD-domen alltså.

Jag förstår inte riktigt, om en dom faller idag, eller om 1 månad eller om 2.
Kommer de att hitta något sätt att publicera allting?
Inklusive ljudupptagningar, FUP och allt annat som Primecrime, Lexbase m.m gör idag?

Ja det är möjligt. Journalistiken är inte förbjuden. Allt du skriver är journalistik
Citera
2025-04-11, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PellePluttaren
Ja det är möjligt. Journalistiken är inte förbjuden. Allt du skriver är journalistik

Att publicera ljudupptagningar från rättegångar i sin helhet är knappast journalistik. Inte heller att skriva artiklar om brottmål som inte har något som helst allmänintresse, som blir sökbara genom att slå in någons personnummer.
Citera
2025-04-11, 11:52
Medlem
Obi-Juans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Är det någon som har info om när EU-domstolen ska ta upp mål C-199/24?

Förväntas komma slutet av sommaren/början på hösten.
Citera
2025-04-12, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PellePluttaren

Stämmer inte.

Källa: https://www.imy.se/globalassets/dokument/rattsligt-stallningstagande/imyrs-2022-2-undantaget-for-journalistiska-andamal.pdf
Citera
2025-04-16, 16:52
Medlem
Blondinss avatar
Fick nyhetsbrev från Lexbase gällande HD's dom.

Citat:
Klargörande från Lexbase med anledning av Högsta domstolens avgörande

Med anledning av den senaste medierapporteringen om Högsta domstolens beslut vill Lexbase förtydliga vad avgörandet innebär och vilka konsekvenser det medför.

Högsta domstolen har i ett oenigt beslut tagit ställning till ett förbehåll som Hovrätten för Övre Norrland formulerat vid utlämnande av brottmålsdomar. Däremot har HD inte prövat frågan om huruvida publicering av domar i en nyhetstjänst omfattas av svenska grundlagar eller EU-rätt. Avgörandet förändrar därmed inte det rättsliga läget för nyhetstjänster som Lexbase, men innebär en kraftig inskränkning av möjligheten att publicera nya brottmålsdomar i sin helhet.

Beslutet från HD är dock en allvarlig kränkning av Sveriges statsskick, då domstolen hävdar att EU:s dataskyddsförordning (GDPR) står över svensk tryck- och yttrandefrihet. Många experter menar att detta utgör den största inskränkningen av pressfriheten i Sverige i modern tid. Konsekvenserna är långtgående – beslutet slår hårt mot det brottsförebyggande arbetet och journalistiken, samtidigt som företag, myndigheter och privatpersoner får stora svårigheter att genomföra bakgrundskontroller. Resultatet blir att kriminella enklare kan infiltrera företag och offentlig förvaltning, vilket hotar både säkerhet och samhällsstrukturer.

Bakgrunden till beslutet går att spåra till lagmän med tidigare kopplingar till Justitiedepartementet, som genom aktivism påverkar rättstillämpningen och därigenom kringgår Sveriges riksdag. Detta riskerar att urholka den demokratiska processen och undergräva det svenska statsskicket.
Citera
2025-04-16, 18:32
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komarac
Fick reda på det här för en vecka sedan. Har mailat allt från Hitta, Mrkoll, Krimfup, birthday, eniro, lexbase, merinfo till ratsit. Nästan alla har svarat och tagit bort mina uppgifter. Mrkoll svarade aldrig men tog bort mina uppgifter. Jag har endast problem lexbase som vägrar ta bort uppgifterna. Jag har förklarat för dem vad som gäller men dem har slutat att svara.
Att krimfup svarade dig och tog bort dig har jag väldigt svårt att se faktiskt.
Citera
2025-04-17, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Att krimfup svarade dig och tog bort dig har jag väldigt svårt att se faktiskt.

Jag har faktiskt också fått svar från Mattias Gustafsson och blivit borttagen från Krimfup efter anmälan till IMY, men det är förmodligen ett lotteri om man får ett svar eller ej.
Citera
2025-04-17, 10:50
Medlem
Blondinss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komarac
Fick reda på det här för en vecka sedan. Har mailat allt från Hitta, Mrkoll, Krimfup, birthday, eniro, lexbase, merinfo till ratsit. Nästan alla har svarat och tagit bort mina uppgifter. Mrkoll svarade aldrig men tog bort mina uppgifter. Jag har endast problem lexbase som vägrar ta bort uppgifterna. Jag har förklarat för dem vad som gäller men dem har slutat att svara.

Vad exakt mejlade du?
Citera
2025-04-17, 16:38
Avstängd
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Jag har faktiskt också fått svar från Mattias Gustafsson och blivit borttagen från Krimfup efter anmälan till IMY, men det är förmodligen ett lotteri om man får ett svar eller ej.
Har lite svårt tro på det där med, mattias gustafsson är ju bara en målvakt ellinor eller liam svara ju på allt ifrån krimfup.
Citera
2025-04-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Har lite svårt tro på det där med, mattias gustafsson är ju bara en målvakt ellinor eller liam svara ju på allt ifrån krimfup.

Det stod "mvh mattias gustafsson", men visst kan det ha varit någon annan som skrev det. Mejlet kom dock från press@krimfup.se, jag prövade att skicka mejl till alla deras mejladresser jag hittade. Varför skulle jag hitta på det? Finns ingen anledning.
Citera
2025-04-23, 15:37
Medlem
Det har börjat trilla in mejl om nya domar på de områden (postnr) jag följer igen, någon som vet om verksamheten är igång igen eller om det är felaktiga/gamla utskick som upprepas, alt endast domar som hämtades ut tidigare innan domen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in