Citat:
Ursprungligen postat av
MrBarnaby
Jag tror att bitterheten har att göra med TP är en så kallad "vänstermupp". Som jag nämnt flera gånger har Lars Larsson (som var först med att i bokform peka ut SE) inte blivit påhoppad på samma sätt:
"– Jag är skeptiker till min natur, men än så länge har jag inte hittat något som talar för att min teori är felaktig, säger han.
I boken går Larsson genom vittnesuppgifter från mordnatten och ringar in Skandiamannen som gärningsman."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...palmeutredarna
Vad som är mest anmärkningsvärt med Lars Larssons bok "Nationens fiende" från 2016 är att Larsson inte förstod att även Lisbeth Palme uppgav att hon såg (från mordplatsen på Sveavägen) att vittnet Lars Jeppsson stod vid nordöstra hörnet av korsningen Tunnelgatan - Luntmakargatan. Det framgår tydligt i boken att Larsson inte förstod detta.
Larsson trodde att vittnet Stig Engström var det enda vittnet som gjorde den iakttagelsen. Lisbeth Palme uppgav (i förhöret den 29 april 1986) att hon gjorde den iakttagelsen
"1 - 3 minuter" efter skotten. Engström uppgav i flera förhör att han gjorde den iakttagelsen ett tiotal sekunder efter sin ankomst till mordplatsen. Innan Jeppsson rörde sig uppför trappan till Malmskillnadsgatan.
Larssons missförstånd ledde till hans galna idé att Engström ljög och i själva verket såg Jeppsson från
trappkrönet (inte från mordplatsen på Sveavägen). En idé som ingen fick förrän 30 år efter mordet. En idé som var så makalöst galen att endast ett missförstånd kunde ha orsakat den.
Lars Larsson saknade inte bara kunskaper om förhöret med Lisbeth Palme den 29 april 1986. Han saknade även kunskaper om konfirmeringsbias. Några försök att falsifiera sin galna idé verkar han inte ha gjort. Det var inte svårt. Engström uppgav 13 timmar efter mordet att Jeppsson (som Engström såg från Sveavägen) var
"i 20-årsåldern".
Gärningsmannen kunde inte se från trappkrönet att Jeppsson var
"i 20-årsåldern" när GM gjorde ett
"snabbt ögonkast" över höger axel och Jeppsson lika snabbt gömde sig bakom
skjulet med containern vid Luntmakargatan. Jeppsson var
"tveksam" om GM såg honom
överhuvudtaget (E15-C).
Lars Jeppsson följde GM med blicken från första delen av trappan och ända till trappkrönet. Vittnet såg att GM inte såg bakåt förrän vid trappkrönet. Jeppsson tillfrågades om den saken i vallningsförhöret på Tunnelgatan den 27 augusti 1986 (E15-C). Han tillfrågades
inte om den saken i andra förhör 1986.
Två år efter Larssons bok satt Thomas Pettersson i TV4:s Nyhetsmorgon (den 7 september 2018) och påstod att Larssons galna idé var
hans idé.
Thomas Pettersson (inte Lars Larsson) hade "insett" vad alla hade "missat" i 30 år.
"Om man tittar på vittnesmålen i protokollen så pekar det ju mot att det här är en uppgift som bara gärningsmannen hade kunnat lämna. Och den upptäckte jag ganska tidigt. Han har sett ett annat vittne på en plats och en tid som gör det ... ja, det är inget annat vittne som har sett den här personen på den platsen."
Thomas Pettersson (E63-5) saknar trovärdighet. Han fick Guldspaden 2018. För den största ankan i Sveriges historia. Att vapensamlaren Willy Glasers revolver inte var mordvapnet visste polisen i februari samma år.