Flashback bygger pepparkakshus!
2025-04-17, 00:56
Medlem
ziracorns avatar
Såg inte Skandia-vakterna från vilket håll SE kom efter skotten när han knackade på!?

Om han kom söderifrän, så kan man ju utesluta honom som GM.

Om han kom norrifrån är han troligtvis GM.
Citera
2025-04-17, 05:52
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziracorn
Såg inte Skandia-vakterna från vilket håll SE kom efter skotten när han knackade på!?

Om han kom söderifrän, så kan man ju utesluta honom som GM.

Om han kom norrifrån är han troligtvis GM.

Väktarna uppger inte ens att SE hade keps när han kommer tillbaka till receptionen. Även om SE verkligen hade keps när han kom tillbaka till Skandia säger det inget om hans skuld. Den verkliga mördaren kan nämligen ha haft något kepsliknande på sig och därför varit klädd på liknande sätt som SE.

Även din slutsats att SE måste vara mördaren om han kom norrifrån är felaktig. Kanske SE gick bort till korvkiosken och tog en korv? Då skulle inget vittne sett honom på mordplatsen. Att SE var sugen på en korv styrks av att han druckit duktigt hela kvällen enligt TP och därför var lite fyllehungrig.
Citera
2025-04-17, 05:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
I'm only just warming up. Tråden får skaffa sig lite cardio.

Innebär kan ha haft en keps att han inte kan ha haft en keps?

Vad avses med Sherlock Holmes-mössa då? En John Watson-hatt?

Att mördaren delvis kan varit klädd på liknande sätt som efterspelsvittnet SE gör inte att SE och den verkliga mördaren är samma person. Det verkar du ha svårt att ta in.

För övrigt värderar man inte källor genom att räkna hur många gånger de upprepar sig. Det verkar du inte heller greppa. Att kalla det för källkritik är för oss andra normaltänkare ett stort skämt.

När det gäller frågan om den verkliga mördaren hade keps är beläggen för detta minst sagt fladdriga.
Citera
2025-04-17, 06:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Om han säger "kepsliknande" en gång och "keps" 30 gånger, då lutar det möjligen åt ... *trumvirvel*

K.E.P.S.

Hur skulle man kunna värdera källan på något annat sätt? Inte-keps.

Särskilt eftersom det fåtal andra vittnen som ser GM från sidan, också indikerar en keps.

Keps over, dude!

Du förstår nog inte hur din totala okunskap om hur man värderar källor i verkligheten skiner igenom ditt mattpolerade lågintensiva tänkande.

För att korrekt värdera källor måste man kunna läsa sammanhanget som orden nämns i och det är lite över din nivå då bara att läsa normal text verkar lite svårt för dig med din läsförståelse.

Men räkna gärna orden du, om det får dig att trivas!

För övrigt blir inte efterspelsvittnet SE mördaren ens om den verkliga mördaren mot förmodan hade keps.
Senast redigerad av ursprungligen 2025-04-17 kl. 06:21.
Citera
2025-04-17, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Jag tror att bitterheten har att göra med TP är en så kallad "vänstermupp". Som jag nämnt flera gånger har Lars Larsson (som var först med att i bokform peka ut SE) inte blivit påhoppad på samma sätt:

"– Jag är skeptiker till min natur, men än så länge har jag inte hittat något som talar för att min teori är felaktig, säger han.

I boken går Larsson genom vittnesuppgifter från mordnatten och ringar in Skandiamannen som gärningsman.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/s...palmeutredarna

Oavsett så känns det inte riktigt friskt.
Citera
2025-04-17, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Du förstår nog inte hur din totala okunskap om hur man värderar källor i verkligheten skiner igenom ditt mattpolerade lågintensiva tänkande.

För att korrekt värdera källor måste man kunna läsa sammanhanget som orden nämns i och det är lite över din nivå då bara att läsa normal text verkar lite svårt för dig med din läsförståelse.

För övrigt blir inte efterspelsvittnet SE mördaren ens om den verkliga mördaren mot förmodan hade keps.

Vad jag förstår hävdar du att OP sköts med en walkie-talkie? Stämmer det?
Citera
2025-04-17, 07:57
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Vad jag förstår hävdar du att OP sköts med en walkie-talkie? Stämmer det?

Jag antar att du gått i Dalulvens läsförståelseskola.

Jag hävdar att det är osannolikt att efterspelsvittnet SE mördade OP utan mordvapen, vilket verkar vara alternativet som många hävdar är det rätta.

Det går så klart att tänka lite olika där.

"Alla ska trivas!"
Citera
2025-04-17, 08:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Jag tror att bitterheten har att göra med TP är en så kallad "vänstermupp". Som jag nämnt flera gånger har Lars Larsson (som var först med att i bokform peka ut SE) inte blivit påhoppad på samma sätt:

"– Jag är skeptiker till min natur, men än så länge har jag inte hittat något som talar för att min teori är felaktig, säger han.

I boken går Larsson genom vittnesuppgifter från mordnatten och ringar in Skandiamannen som gärningsman.
"

Av döma av bilder på LL verkar han vara en så kallad "mittenmupp". Jag kan inte bedöma om hans insatser när det gäller vuxensagan SE som GM blir mer trovärdiga med den insikten.
Citera
2025-04-17, 09:08
Medlem
Lebels avatar
Citat:

"

Vad som är mest anmärkningsvärt med Lars Larssons bok "Nationens fiende" från 2016 är att Larsson inte förstod att även Lisbeth Palme uppgav att hon såg (från mordplatsen på Sveavägen) att vittnet Lars Jeppsson stod vid nordöstra hörnet av korsningen Tunnelgatan - Luntmakargatan. Det framgår tydligt i boken att Larsson inte förstod detta.

Larsson trodde att vittnet Stig Engström var det enda vittnet som gjorde den iakttagelsen. Lisbeth Palme uppgav (i förhöret den 29 april 1986) att hon gjorde den iakttagelsen "1 - 3 minuter" efter skotten. Engström uppgav i flera förhör att han gjorde den iakttagelsen ett tiotal sekunder efter sin ankomst till mordplatsen. Innan Jeppsson rörde sig uppför trappan till Malmskillnadsgatan.

Larssons missförstånd ledde till hans galna idé att Engström ljög och i själva verket såg Jeppsson från trappkrönet (inte från mordplatsen på Sveavägen). En idé som ingen fick förrän 30 år efter mordet. En idé som var så makalöst galen att endast ett missförstånd kunde ha orsakat den.

Lars Larsson saknade inte bara kunskaper om förhöret med Lisbeth Palme den 29 april 1986. Han saknade även kunskaper om konfirmeringsbias. Några försök att falsifiera sin galna idé verkar han inte ha gjort. Det var inte svårt. Engström uppgav 13 timmar efter mordet att Jeppsson (som Engström såg från Sveavägen) var "i 20-årsåldern".

Gärningsmannen kunde inte se från trappkrönet att Jeppsson var "i 20-årsåldern" när GM gjorde ett "snabbt ögonkast" över höger axel och Jeppsson lika snabbt gömde sig bakom skjulet med containern vid Luntmakargatan. Jeppsson var "tveksam" om GM såg honom överhuvudtaget (E15-C).

Lars Jeppsson följde GM med blicken från första delen av trappan och ända till trappkrönet. Vittnet såg att GM inte såg bakåt förrän vid trappkrönet. Jeppsson tillfrågades om den saken i vallningsförhöret på Tunnelgatan den 27 augusti 1986 (E15-C). Han tillfrågades inte om den saken i andra förhör 1986.

Två år efter Larssons bok satt Thomas Pettersson i TV4:s Nyhetsmorgon (den 7 september 2018) och påstod att Larssons galna idé var hans idé. Thomas Pettersson (inte Lars Larsson) hade "insett" vad alla hade "missat" i 30 år.

"Om man tittar på vittnesmålen i protokollen så pekar det ju mot att det här är en uppgift som bara gärningsmannen hade kunnat lämna. Och den upptäckte jag ganska tidigt. Han har sett ett annat vittne på en plats och en tid som gör det ... ja, det är inget annat vittne som har sett den här personen på den platsen."

Thomas Pettersson (E63-5) saknar trovärdighet. Han fick Guldspaden 2018. För den största ankan i Sveriges historia. Att vapensamlaren Willy Glasers revolver inte var mordvapnet visste polisen i februari samma år.
Senast redigerad av Lebel 2025-04-17 kl. 09:37.
Citera
2025-04-17, 09:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Att mördaren delvis kan varit klädd på liknande sätt som efterspelsvittnet SE gör inte att SE och den verkliga mördaren är samma person. Det verkar du ha svårt att ta in.

För övrigt värderar man inte källor genom att räkna hur många gånger de upprepar sig. Det verkar du inte heller greppa. Att kalla det för källkritik är för oss andra normaltänkare ett stort skämt.

När det gäller frågan om den verkliga mördaren hade keps är beläggen för detta minst sagt fladdriga.

Om han gick likadant på Sveavägen, var klädd på samma sätt, med keps och handledsväska, sprang framåtlutat, såg LJ i exakt samma ögonblick som GM, ja då ska det mycket till för att hitta en förklaring. Särskilt eftersom ingen såg SE kvar på platsen, som de tidigt är inne på i utredningen.

Det insåg erfarna utredare som Irvell och Linder, även om de inte hade hela bilden klar för sig.

Tyvärr blev de av allt att döma derailade av Holmér, som trodde att SE hade en ljus rock.

Det finns ingen anledning att 40 år senare upprepa misstaget, som "normaltänkare".
Citera
2025-04-17, 09:29
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:

Så normaltänkarnas riddarvakt medger nu att GM kan ha haft en keps.

Vad är det då som utesluter SE? Han var av allt att döma inte kvar på platsen efter skotten ...
Citera
2025-04-17, 09:34
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Vad som är mest anmärkningsvärt med Lars Larssons bok "Nationens fiende" från 2016 är att Larsson inte förstod att även Lisbeth Palme uppgav att hon såg (från mordplatsen på Sveavägen) att vittnet Lars Jeppsson stod vid nordöstra hörnet av korsningen Tunnelgatan - Luntmakargatan. Det framgår tydligt i boken att Larsson inte förstod detta.

Larsson trodde att vittnet Stig Engström var det enda vittnet som gjorde den iakttagelsen. Lisbeth Palme uppgav (i förhöret den 29 april 1986) att hon gjorde den iakttagelsen "1 - 3 minuter" efter skotten. Engström uppgav i flera förhör att han gjorde den iakttagelsen ett tiotal sekunder efter sin ankomst till mordplatsen. Innan Jeppsson rörde sig uppför trappan till Malmskillnadsgatan.

Larssons missförstånd ledde till hans galna idé att Engström ljög och i själva verket såg Jeppsson från trappkrönet (inte från mordplatsen på Sveavägen). En idé som ingen fick förrän 30 år efter mordet. En idé som var så makalöst galen att endast ett missförstånd kunde ha orsakat den.

Lars Larsson saknade inte bara kunskaper om förhöret med Lisbeth Palme den 29 april 1986. Han saknade även kunskaper om konfirmeringsbias. Några försök att falsifiera sin galna idé verkar han inte ha gjort. Det var inte svårt. Engström uppgav 13 timmar efter mordet att Jeppsson (som Engström såg från Sveavägen) var "i 20-årsåldern".

Gärningsmannen kunde inte se från trappkrönet att Jeppsson var "i 20-årsåldern" när GM gjorde ett "snabbt ögonkast" över höger axel och Jeppsson lika snabbt gömde sig bakom skjulet med containern vid Luntmakargatan. Jeppsson var "tveksam" om GM såg honom överhuvudtaget (E15-C).

Lars Jeppsson följde GM med blicken från första delen av trappan och ända till trappkrönet. Vittnet såg att GM inte såg bakåt förrän vid trappkrönet. Jeppsson tillfrågades om den saken i vallningsförhöret på Tunnelgatan den 27 augusti 1986 (E15-C). Han tillfrågades inte om den saken i andra förhör 1986.

Två år efter Larssons bok (den 7 september 2018) satt Thomas Pettersson i TV4:s Nyhetsmorgon och påstod att Larssons galna idé var hans idé. Thomas Pettersson (inte Lars Larsson) hade "insett" vad alla hade "missat" i 30 år.

"Om man tittar på vittnesmålen i protokollen så pekar det ju mot att det här är en uppgift som bara gärningsmannen hade kunnat lämna. Och den upptäckte jag ganska tidigt. Han har sett ett annat vittne på en plats och en tid som gör det ... ja, det är inget annat vittne som har sett den här personen på den platsen."

Thomas Pettersson (E63-5) saknar trovärdighet. Han fick Guldspaden 2018. För den största ankan i Sveriges historia. Att vapensamlaren Willy Glasers revolver inte var mordvapnet visste polisen i februari samma år.

Och om någon undrar hur SE kunde ”råka” titta in i gränden samtidigt som Lisbeth finns det en väldigt naturlig förklaring i materialet. Lisbeth pekade ju ut mördarens flyktväg för SE. Då är det naturligt att titta i samma riktning som någon pekar.

SvD 1986-03-02:

Stig Engström frågade åt vilket håll gärningsmannen försvunnit. Lisbet Palme pekade mot Tunnelgatan. När Engström tittade i gatans förlängning såg han en yngre person i siluett.

https://gunnarwall.wordpress.com/wp-...nor-inlaga.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in