2025-04-16, 19:09
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Vad ska man göra med gäddorna då?
Det är lätt att säga vad man inte ska göra.

Vad sägs om att stegla dom offentligt?

Samtidigt kan vi passa på att skjuta av pundarna. Då slipper vi både gäddor och fiskare.
Citera
2025-04-16, 19:12
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Initierat och jag instämmer till 100%.
Har flera gånger efterfrågat vad utfrysning och stundtals förföljelse har för syfte och vad det skall leda till i slutändan?
Inte ens en guru som Bertil har haft förmågan att svara på detta.

Det fyller psykologiska behov hos fiskare och konsumenter.

Psykologiskt skiljer det sig inte från familjer från hederskulturer som mördar sina egna barn eller lynchningar av svarta som kastat en blick på en vit kvinna i den amerikanska södern.

Det är ett sätt att hantera känslor av sadism och äckel genom en störd självrättfärdigas bestraffning av parior.
Citera
2025-04-16, 19:55
Medlem
Citat:

Vad föreslår du , som inte vågar stå för någonting?
Kan du utveckla varför utfrysning och trakasserier är bra och vad det ska leda till??
Vad är det tänkta resultatet??
Senast redigerad av Takanashi 2025-04-16 kl. 20:01.
Citera
2025-04-16, 19:56
Medlem
Citat:

Vad trevligt att du frågar. Nu är det ju så att jag personligen inte är någon större anhängare av den här typen av underhållning, det kan jag säga med en gång. Jag tycker rent ut sagt att det ofta är rätt osmakligt, och det har en tendens att gå över gränsen för vad man med gott samvete kan kalla journalistik.

Och det här är ju inte mitt experområde, men jag kan väl ändå komma med några grundläggande synpunkter, lite sunt förnuft bara, om du förstår vad jag menar.

Till att börja med, skydda de anhöriga. Till varje pris. De ska inte behöva stå till svars för vad någon annan, vuxen och fullt kapabel, har gjort. Det är en jävla grundprincip.

Och det är inte särskilt svårt heller. Man kan pixla ansikten, man låter bli att nämna namn eller andra uppgifter som pekar ut folk. Det är inte raketforskning. Det är bara att göra jobbet ordentligt.

Men du frågade ju om "gäddorna", som dom kallas. Och om vi då tänker oss att man faktiskt sitter på material som kan vara brottsligt, då gör man förstås det enda rimliga, man lämnar in det till polisen och andra relevanta myndigheter. Punkt. Och då är det ju, givetvis, opixlat. Det säger sig självt. Myndigheterna behöver kunna se vad det handlar om.

Sen är det deras jobb att avgöra vad som är brottsligt och vilka åtgärder som bör vidtas. Det är liksom inte upp till någon självutnämnd rättskipare att avgöra det.

Och istället för att göra en stor show av det hela, där man försöker få så mycket exponering som möjligt, vilket jag misstänker är den egentliga drivkraften i många fall, så kunde man kanske tänka ett steg längre. Försöka lösa problemet snarare än att spä på det.

Det vill säga, hjälpa personer att faktiskt söka vård. För ärligt talat, vem söker hjälp om man vet att man ändå kommer hängas ut offentligt, oavsett vad? Det blir ju bara kontraproduktivt.

På det här sättet skulle man fortfarande kunna belysa ett allvarligt samhällsproblem, men samtidigt försöka skydda dom anhöriga, och åtminstone förhoppningsvis förhindra att de gör nåt värre i framtiden.

Nu är jag inte någon expert på det här med media. Men jag kan ju tänka mig att om man slog sina kloka huvuden ihop, en journalist med integritet, en psykolog som kan det här med sexualbrott, och kanske en polis med rätt kompetens, då skulle man nog kunna ta fram ett betydligt bättre tillvägagångssätt än det vi ser idag.

Om jag får ställa motfråga här. Vad hjälper det egentligen att utsätta folk för offentlig hängning och exponera dem för hela världen? Vad har vi vunnit med det?

Det är ju ingen hemlighet att sånt där slår hårt på de som står nära, och för vad?
För att få några klick eller "likes".Hela grejen känns ju både cynisk och kontraproduktiv. Det skapar ju bara mer lidande utan att egentligen lösa ett enda problem.
Så, vad hjälper det?

Inte ett dugg, skulle jag säga.
Citera
2025-04-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik.Forsmark
Vad trevligt att du frågar. Nu är det ju så att jag personligen inte är någon större anhängare av den här typen av underhållning, det kan jag säga med en gång. Jag tycker rent ut sagt att det ofta är rätt osmakligt, och det har en tendens att gå över gränsen för vad man med gott samvete kan kalla journalistik.

Och det här är ju inte mitt experområde, men jag kan väl ändå komma med några grundläggande synpunkter, lite sunt förnuft bara, om du förstår vad jag menar.

Till att börja med, skydda de anhöriga. Till varje pris. De ska inte behöva stå till svars för vad någon annan, vuxen och fullt kapabel, har gjort. Det är en jävla grundprincip.

Och det är inte särskilt svårt heller. Man kan pixla ansikten, man låter bli att nämna namn eller andra uppgifter som pekar ut folk. Det är inte raketforskning. Det är bara att göra jobbet ordentligt.

Men du frågade ju om "gäddorna", som dom kallas. Och om vi då tänker oss att man faktiskt sitter på material som kan vara brottsligt, då gör man förstås det enda rimliga, man lämnar in det till polisen och andra relevanta myndigheter. Punkt. Och då är det ju, givetvis, opixlat. Det säger sig självt. Myndigheterna behöver kunna se vad det handlar om.

Sen är det deras jobb att avgöra vad som är brottsligt och vilka åtgärder som bör vidtas. Det är liksom inte upp till någon självutnämnd rättskipare att avgöra det.

Och istället för att göra en stor show av det hela, där man försöker få så mycket exponering som möjligt, vilket jag misstänker är den egentliga drivkraften i många fall, så kunde man kanske tänka ett steg längre. Försöka lösa problemet snarare än att spä på det.

Det vill säga, hjälpa personer att faktiskt söka vård. För ärligt talat, vem söker hjälp om man vet att man ändå kommer hängas ut offentligt, oavsett vad? Det blir ju bara kontraproduktivt.

På det här sättet skulle man fortfarande kunna belysa ett allvarligt samhällsproblem, men samtidigt försöka skydda dom anhöriga, och åtminstone förhoppningsvis förhindra att de gör nåt värre i framtiden.

Nu är jag inte någon expert på det här med media. Men jag kan ju tänka mig att om man slog sina kloka huvuden ihop, en journalist med integritet, en psykolog som kan det här med sexualbrott, och kanske en polis med rätt kompetens, då skulle man nog kunna ta fram ett betydligt bättre tillvägagångssätt än det vi ser idag.

Om jag får ställa motfråga här. Vad hjälper det egentligen att utsätta folk för offentlig hängning och exponera dem för hela världen? Vad har vi vunnit med det?

Det är ju ingen hemlighet att sånt där slår hårt på de som står nära, och för vad?
För att få några klick eller "likes".Hela grejen känns ju både cynisk och kontraproduktiv. Det skapar ju bara mer lidande utan att egentligen lösa ett enda problem.
Så, vad hjälper det?

Inte ett dugg, skulle jag säga.
Anser att det är på gäddäcklen att tänka på sina anhöriga.
Citera
2025-04-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Anser att det är på gäddäcklen att tänka på sina anhöriga.

Men om dom nu inte gör det, är det då okej för alla andra att bara skita i dom anhöriga? Är det verkligen det samhälle vi ska leva i? Ett samhälle där om någon närstående inte bryr sig, då ska ingen annan heller göra det? Det vore ju en jäkla soppa. Då har vi ju tappat hela grundprincipen om vad som är rätt och fel. Vi är ju inte djur, vi är människor, eller i alla fall, vi borde vara det.

Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Varför skriver du så långt och från gäddperspektiv?

Jag gillar att skriva längre texter, det gör jag. Men du behöver inte läsa dom om du blir stött. Bläddra förbi istället, det är inte mer med det. Ingen tvingar nå'n att läsa.
Citera
2025-04-17, 01:00
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dusapa
Initierat och jag instämmer till 100%.
Har flera gånger efterfrågat vad utfrysning och stundtals förföljelse har för syfte och vad det skall leda till i slutändan?
Inte ens en guru som Bertil har haft förmågan att svara på detta.
Fiskarna vet att de är ute i en mörk zon, djupa kalla vatten, de svävar i en status där de inte vet vad de gör och varför de gör som de gör. För att döva deras konfunderande så måste de nedgradera gäddorna till apor eller ännu lägre stående varelser. Då känns det bra att de blir utfrysta, och det handlar bara om känslor, säger de att det är för barnen så ljuger de, men att hävda det är för barnen är ett bra alibi som många köper rakt av. Det handlar bara om känslor, och för några av pickadollena om pengar.
Citera
2025-04-17, 01:05
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Fiskarna vet att de är ute i en mörk zon, djupa kalla vatten, de svävar i en status där de inte vet vad de gör och varför de gör som de gör. För att döva deras konfunderande så måste de nedgradera gäddorna till apor eller ännu lägre stående varelser. Då känns det bra att de blir utfrysta, och det handlar bara om känslor, säger de att det är för barnen så ljuger de, men att hävda det är för barnen är ett bra alibi som många köper rakt av. Det handlar bara om känslor, och för några av pickadollena om pengar.

De kunde lika gärna gått på bögar, horor, judar, narkomaner eller neurosedynskadade barn.

Riktigt patetiskt.
Citera
2025-04-17, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumpen-Kenneth
Wisemind Gula Blend!

Det kan absolut inte ha varit något annat än Gula Blend som puffades av Sara och Whiskeyrösten vid konfrontation #135. Som vanligt en helt galen och verklighetsfrånvänd chatt "Carlos ifrån Mellanöstern". Visst han var en gris som ville sätta på barn men Dumpen satte stopp, det skulle iofs naturens gång också ha gjort då han definitivt inte är en fittmagnet bland Sveriges fjortisar med tuggummi.

I Dumpens värld så har alla dessa snuskgubbar på sidan goda chanser att få till det med fjortisar, speciellt tjockisarna konkurrerar ut jämnåriga sportiga grabbar. Väntar fortfarande på en förklaring på hur detta går till? Man undrar även varför Dumpen måste "hjälpa till" när barn enligt uppgift blir bombarderade så fort dom visar sig online. Keep up the good work!
Citera
2025-04-17, 12:14
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsy-tears
Nu skall Smurfans löpstil bli humor för svenska folket, och alla skall skratta åt hennes toppfart på 8 km/h men vad fan det går ju framåt i alla fall. Flummige Puttes rökhosta och nattklubbshistorik gör sig påmind efter 20 meters språngmarsch men han är ju en good guy så han får dispens. Minns ej gäddnr men båda dessa sniglar satte fart efter en tjockis, tjockisen vann vilket säger en del, tror det var Malmö men Växjö var inblandat på ett hörn eller vice versa.

Personligen tycker jag det är mobbing när man gör sig lustig för att hon flaxar med armarna men antagligen är det ett pris våra vänner är beredda att betala, sätt in pengar för i helvete så slipper Smurfan förnedras! Sara är jättefin och skall inte behöva ta den här skiten.

Jag hoppas verkligen att det nya konceptet där Dumpenfolket lägger upp inspelade telefonsamtal fortsätter för det är bra och om Dumpen vill krydda med humor så tar vi den skiten också.

Tycker det är ganska anmärkningsvärt att hon överhuvudtaget orkar springa när hon precis har gått igenom en ny dos av cytostatika. Verkar ha mer ork en herr Slöberg, som syns allt mer sällan.
Blir väl också så att när man har hållit på ett längre tag som dom har blir man bekvämare.
Snart blir väl alla konfrontationer i Patriks lägenhet.
Citera
2025-04-17, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Protonic75
Tycker det är ganska anmärkningsvärt att hon överhuvudtaget orkar springa när hon precis har gått igenom en ny dos av cytostatika. Verkar ha mer ork en herr Slöberg, som syns allt mer sällan.
Blir väl också så att när man har hållit på ett längre tag som dom har blir man bekvämare.
Snart blir väl alla konfrontationer i Patriks lägenhet.
han syns precis som du säger allt mer sällan var e han ?
Citera
2025-04-17, 15:58
Medlem
Protonic75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tatueraren
han syns precis som du säger allt mer sällan var e han ?

Det är en väldigt bra fråga han kanske är utbränd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in