Citat:
Ursprungligen postat av
MeggieCleary
Vad ska man göra med gäddorna då?
Det är lätt att säga vad man inte ska göra.
Vad trevligt att du frågar. Nu är det ju så att jag personligen inte är någon större anhängare av den här typen av underhållning, det kan jag säga med en gång. Jag tycker rent ut sagt att det ofta är rätt osmakligt, och det har en tendens att gå över gränsen för vad man med gott samvete kan kalla journalistik.
Och det här är ju inte mitt experområde, men jag kan väl ändå komma med några grundläggande synpunkter, lite sunt förnuft bara, om du förstår vad jag menar.
Till att börja med, skydda de anhöriga. Till varje pris. De ska inte behöva stå till svars för vad någon annan, vuxen och fullt kapabel, har gjort. Det är en jävla grundprincip.
Och det är inte särskilt svårt heller. Man kan pixla ansikten, man låter bli att nämna namn eller andra uppgifter som pekar ut folk. Det är inte raketforskning. Det är bara att göra jobbet ordentligt.
Men du frågade ju om "gäddorna", som dom kallas. Och om vi då tänker oss att man faktiskt sitter på material som kan vara brottsligt, då gör man förstås det enda rimliga, man lämnar in det till polisen och andra relevanta myndigheter. Punkt. Och då är det ju, givetvis, opixlat. Det säger sig självt. Myndigheterna behöver kunna se vad det handlar om.
Sen är det deras jobb att avgöra vad som är brottsligt och vilka åtgärder som bör vidtas. Det är liksom inte upp till någon självutnämnd rättskipare att avgöra det.
Och istället för att göra en stor show av det hela, där man försöker få så mycket exponering som möjligt, vilket jag misstänker är den egentliga drivkraften i många fall, så kunde man kanske tänka ett steg längre. Försöka lösa problemet snarare än att spä på det.
Det vill säga, hjälpa personer att faktiskt söka vård. För ärligt talat, vem söker hjälp om man vet att man ändå kommer hängas ut offentligt, oavsett vad? Det blir ju bara kontraproduktivt.
På det här sättet skulle man fortfarande kunna belysa ett allvarligt samhällsproblem, men samtidigt försöka skydda dom anhöriga, och åtminstone förhoppningsvis förhindra att de gör nåt värre i framtiden.
Nu är jag inte någon expert på det här med media. Men jag kan ju tänka mig att om man slog sina kloka huvuden ihop, en journalist med integritet, en psykolog som kan det här med sexualbrott, och kanske en polis med rätt kompetens, då skulle man nog kunna ta fram ett betydligt bättre tillvägagångssätt än det vi ser idag.
Om jag får ställa motfråga här. Vad hjälper det egentligen att utsätta folk för offentlig hängning och exponera dem för hela världen? Vad har vi vunnit med det?
Det är ju ingen hemlighet att sånt där slår hårt på de som står nära, och för vad?
För att få några klick eller "likes".Hela grejen känns ju både cynisk och kontraproduktiv. Det skapar ju bara mer lidande utan att egentligen lösa ett enda problem.
Så, vad hjälper det?
Inte ett dugg, skulle jag säga.