Citat:
Ursprungligen postat av
StorTuffBiker
Så tankar är lika illa som handling?
Det där har du faktiskt ingen aning om. Jag utgår ifrån att förundersökningen är omgärdad av sekretess, och den gäller såväl för dig som för mig. Någon har gått ut med den informationen, och du köper det. Det här är inte något fastslaget.
Om vi leker med tanken att det endast blev avblåst för att utföraren tackade nej, hur vet du hur saker hade spelats ut om han tackade ja? Är det säkert att Chrippa inte hade dragit i handbromsen ändå när han sansade sig? Det vet varken du eller jag, detta är bara spekulativt. Men en indikation på att Chrippa inte var så motiverad att göra något visar sig i att han inte försökte kontakta någon annan. Ingenting har hänt, vilket tyder på att han agerat i affekt i vredesmod och sedan lugnat ned sig och sett på det hela klart. Det är en enorm skillnad mellan det och att vara en person som faktiskt beordrar och utför grova misshandlar. Men ni försöker framställa honom som den senare. Det är ohederligt.
Förefaller sig som mest troligt då det var något som kom ut rätt tidigt från målsägande. Varför skulle de ljuga om en sån sak som är förmildrande omständighet för brottet? Skulle de ljugit så hade de väl utelämnat den delen istället, för att få faran att låta värre än den egentligen var?
Samtidigt så var han ensam misstänkt för brottet under en tid, vilket tyder på att den som påstås ha tackat nej inte kunde hållas till ansvar pg a att den faktiskt har tackat nej, helt enligt lagen.
Det är spekulativt åt båda håll gällande hans intention. Du vet inte om han har kontaktat någon annan, du vet inte om han har dragit i handbromsen och du vet inte Chrippas intention eller motivation, utan du spekulerar endast.